Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wat doe jij nou? Als toerist…

Gepubliceerd: 16 June 2016 • Leestijd: 1 minuten en 16 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een groepje Japanners krijgt een rondleiding op locatie Kralingse Zoom. De gids vertelt waar studenten aan opdrachten werken en waar de kantine is. De Japanners maken foto’s, een van hen is Kazuki.

Foto's

Wat brengt je in Rotterdam?

‘We zijn studenten en doen in Nederland onderzoek naar global marketing. Drie dagen in Amsterdam, drie in Rotterdam.’

Da’s nog niet eens een week…

‘Ja, it’s too short. Daarna gaan we weer terug naar Japan. We zitten midden in het semester en moeten weer terug voor de colleges.’

Wat houdt het onderzoek precies in?

‘We bezoeken hier Japanse bedrijven, zoals Yamaha Motors. Dat doen we in Nederland omdat ’t de gateway to Europe is. Aan de bedrijven vragen we op welke manier ze meer producten verkopen, en hoe dat verschilt met Japan.’

En welke verschillen vallen op?

The consumer interests are very different. In Japan houden we bijvoorbeeld heel erg van merken als BMW, Audi en Mercedes; het gaat ook heel erg om imago. We houden van bijzondere ontwerpen, terwijl voor Europeanen het praktische belangrijker is. Het moet vooral bruikbaar zijn.’

Houd je zelf ook van bepaalde merken?

‘Ja, ik heb bijvoorbeeld een iPhone, en niet een of ander Japans merk dat ook goed is. En ik heb een MacBook van Apple. It looks good!’

Wat doen jullie eigenlijk op de hogeschool?

‘Wij, de Meiji Universiteit, hebben een partnership met de Rotterdam Business School van de HR. Er zijn wel vaker studentenuitwisselingen.’

Hoe vind je het hier op de hogeschool?

The building is very great, it is smart and stylish. Mensen in Rotterdam hebben interesse in architectuur en design, dat zie je. Ons universiteitsgebouw in Japan is boring…’

Je houdt niet van Japanse producten en de gebouwen vind je hier mooier. Ben je eigenlijk nog wel trots op iets Japans?

‘Tja, we hebben geen identiteit en zijn oppervlakkig, dat is de tendency of Japan. In 2020 zijn de Olympische Spelen in Japan, dat is wel speciaal. Daar moeten we wel trots op zijn!’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Wat doe jij nou? Als toerist…

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top