Wat doe jij nou? Als toerist…
Gepubliceerd: 16 June 2016 • Leestijd: 1 minuten en 16 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een groepje Japanners krijgt een rondleiding op locatie Kralingse Zoom. De gids vertelt waar studenten aan opdrachten werken en waar de kantine is. De Japanners maken foto’s, een van hen is Kazuki.
Wat brengt je in Rotterdam?
‘We zijn studenten en doen in Nederland onderzoek naar global marketing. Drie dagen in Amsterdam, drie in Rotterdam.’
Da’s nog niet eens een week…
‘Ja, it’s too short. Daarna gaan we weer terug naar Japan. We zitten midden in het semester en moeten weer terug voor de colleges.’
Wat houdt het onderzoek precies in?
‘We bezoeken hier Japanse bedrijven, zoals Yamaha Motors. Dat doen we in Nederland omdat ’t de gateway to Europe is. Aan de bedrijven vragen we op welke manier ze meer producten verkopen, en hoe dat verschilt met Japan.’
En welke verschillen vallen op?
‘The consumer interests are very different. In Japan houden we bijvoorbeeld heel erg van merken als BMW, Audi en Mercedes; het gaat ook heel erg om imago. We houden van bijzondere ontwerpen, terwijl voor Europeanen het praktische belangrijker is. Het moet vooral bruikbaar zijn.’
Houd je zelf ook van bepaalde merken?
‘Ja, ik heb bijvoorbeeld een iPhone, en niet een of ander Japans merk dat ook goed is. En ik heb een MacBook van Apple. It looks good!’
Wat doen jullie eigenlijk op de hogeschool?
‘Wij, de Meiji Universiteit, hebben een partnership met de Rotterdam Business School van de HR. Er zijn wel vaker studentenuitwisselingen.’
Hoe vind je het hier op de hogeschool?
‘The building is very great, it is smart and stylish. Mensen in Rotterdam hebben interesse in architectuur en design, dat zie je. Ons universiteitsgebouw in Japan is boring…’
Je houdt niet van Japanse producten en de gebouwen vind je hier mooier. Ben je eigenlijk nog wel trots op iets Japans?
‘Tja, we hebben geen identiteit en zijn oppervlakkig, dat is de tendency of Japan. In 2020 zijn de Olympische Spelen in Japan, dat is wel speciaal. Daar moeten we wel trots op zijn!’
Jos van Nierop
Sambal bij