Wat doe jij nou? In die opleidingscommissie…
Gepubliceerd: 9 June 2016 • Leestijd: 1 minuten en 37 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.Dit is geen les, dit is ook geen projectgroepje met alleen maar studenten. Wat doen deze mensen in lokaal 2444 op locatie Museumpark?
Wie zijn jullie, en wat doen jullie?
Erne: ‘Wij zijn de opleidingscommissie van sph, sociaal pedagogische hulpverlening, en vertegenwoordigen docenten en studenten. We geven aan onder andere de onderwijsmanager gevraagd en ongevraagd advies over de organisatie van de opleiding. Studenten en docenten kunnen bij ons komen om punten naar voren te brengen.’
Arzu: ‘We zijn bijvoorbeeld ook vertegenwoordigd in de sollicitatiecommissie, en denken dus mee over het aannemen van nieuwe docenten.’
Waarom ga je, als student, eigenlijk in de opleidingscommissie zitten? Je krijgt er waarschijnlijk ook voor betaald?
Jannes: ‘Ja, je ontvangt een vergoeding. Maar ik vind het ook belangrijk om ernaar te streven de kwaliteit van de opleiding te verbeteren. En het is goed als er iets met onze adviezen gedaan wordt.’
En dat gebeurt ook?
Erne: ‘We hebben veel adviezen gegeven over de transitie naar de brede opleiding social work (voor de ouderejaars blijft zowel de opleiding sph als de opleidingscommissie sph de komende jaren gewoon bestaan, red.).’
Lucie: ‘Dan denken we bijvoorbeeld na over hoe een student die in zijn eerste jaar een module niet heeft gehaald, die module volgend jaar toch kan halen terwijl die module vervallen is.’
Erne: ‘We zagen dat er daarin gaatjes vielen, dus hebben we dwingend gezegd dat daar iets aan gedaan moest worden. En dat is gebeurd.’
Waarin verschillen jullie eigenlijk van de imr, de instituutsmedezeggenschapsraad?
Lucie: ‘Wij zijn meer een adviesraad.’
Jannes: ‘Wij zijn laagdrempeliger, studenten komen makkelijk naar ons toe en durven ook alles tegen ons te zeggen.’
Arzu: ‘Het mooie is ook dat de studenten in de opleidingscommissie derde- en vierdejaars zijn en wij ook een beetje adviseur zijn richting de eerstejaars.’
Erne: ‘Wat de huidige opleidingscommissie ook goed gedaan heeft, is de jaarraden van de eerste- en tweedejaars erbij betrekken. Op die manier krijgen we nog meer input van studenten.’
En waar komen studenten dan mee?
Erne: ‘Bijvoorbeeld met het onderwerp studeerbaarheid, dat de studielast in met name het vierde kwartaal te groot is.’
Maar dat is een hogeschoolbreed onderwerp waar al jaren over wordt gepraat…
Erne: ‘Ja, maar ik heb wel de indruk dat er, onder andere door onze adviezen, beter op wordt gereageerd. En dat er dus iets aan gedaan wordt.’
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top