Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wat doe jij nou? Op die tuinbank…

Gepubliceerd: 30 June 2016 • Leestijd: 1 minuten en 35 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Op de begane grond van Wijnhaven 107 hebben de peercoaches van communicatie twee ‘tuinbanken’ tegen elkaar geschoven. Wat brengt de coaches, vooral dames, vanmiddag bij elkaar?

peercoaches van boven

Wat zijn jullie aan het doen?

Joy: ‘Wij waren het afgelopen jaar peercoach bij communicatie, de coördinator heeft ons daarvoor net bedankt en we hebben het jaar geëvalueerd.’

En wat zijn de conclusies?

Ashanti: ‘Dat het een mooi jaar was. Voor mij en voor een aantal anderen was het ’t eerste jaar dat we als peercoach aan de slag zijn geweest. In zo’n jaar ontwikkel je je dan wel.’

Wat hebben jullie geleerd dan?

Vera: ‘Hoe je lesstof goed kunt uitleggen, en ik heb aan de studenten die ik coachte geleerd hoe ze een tijdsplanning en samenvattingen moeten maken.’
Ashanti: ‘Je leert ook hoe je een ander gemotiveerd en enthousiast maakt.’

Hoe dan?

Ashanti: ‘Ik probeer het zelf altijd met wat vrolijkheid te doen.’
Joy: ‘Soms moet je iemand ook geruststellen.’
Vera: ‘Want iedereen maakt hetzelfde door.’

Ben je pas geschikt als coach als je zelf makkelijk het eerste jaar bent doorgekomen?

Vera: ‘Nee hoor, je hoeft niet per se goed te zijn.’
Joy: ‘Het kan ook zijn dat je een coach bent als je als eerstejaars juist veel moeite hebt moeten doen om het te snappen.’
Marloes: ‘Of dat je op de middelbare school ergens moeite mee had en dat je je dus goed in de student kunt verplaatsen. Ik merk ook dat de studenten die ik coachte moeite hadden met één vak, het twee keer niet haalden en daardoor heel onzeker werden. Je moet ze dus ook vertrouwen geven.’

Is het niet lastig om leeftijdgenoten te coachen?

Joy: ‘Het is juist makkelijker, en dat vindt de gecoachte ook heb ik begrepen. Je zit vaak op hetzelfde level en tijdens een coachingsgesprek hoef je het niet alleen maar over school te hebben. Ik begin altijd met de vraag: hoe was je weekend?’

Waarom zijn jullie peercoach geworden. Je krijgt er een vergoeding voor of zijn er meer redenen?

Vera: ‘Het is fijn om iemand te helpen en te merken dat ze mede door jou hun propedeuse halen. Bij mij is dat volgens mij bij iedereen gelukt.’

En wat nu, na de evaluatie?

Vera: ‘We gaan borrelen, in het dichtstbijzijnde café. Dat is denk ik de rode boot die in de Wijnhaven ligt…’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top