Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

100 jaar elektrotechniek: In 1980 hadden studenten 32 uur les

Gepubliceerd: 12 May 2017 • Leestijd: 2 minuten en 23 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De opleiding elektrotechniek bestaat honderd jaar. Docent Clemens Peters werkt er al meer dan 35 jaar. ‘Misschien is wel het mooiste van die honderd jaar dat de opleiding constant in beweging is: van alleen maar klassikaal lesgeven tot meer samenwerken, van computer tot elektrische auto.’

Docent Clemens Peters bij de oude apparatuur die tijdens het jubileum wordt tentoongesteld

Honderd jaar geleden startte elektrotechniek aan de Coolvest, inmiddels zit de opleiding alweer zeventig jaar op de locatie Academieplein, aan de G.J. de Jonghweg. Elektrotechniek splitste zich honderd jaar geleden af van de opleiding werktuigbouwkunde. Er was grote behoefte aan technisch personeel, en dus waren er – gestimuleerd door notabelen en industriëlen – in Nederland meerdere soorten technische opleidingen.

IJzer en koper

De opleiding uit 1916 is niet meer te vergelijken met de studie anno 2016-17. Toch is er volgens Peters in al die jaren één ding hetzelfde gebleven. ‘Wij lossen problemen op en maken dingen, en dat wat wij maken heeft direct gevolg voor de mens. Dat is vandaag de dag zo, maar toen ook. In 1916 maakten ze allerlei dingen die met ijzer en koper opgebouwd konden worden, denk aan verlichting en verwarming. Alles gebeurde met machines of zelfs met de hand, van digitalisering was nog geen sprake.’

Hoe anders is het nu. Loop de school binnen en je ziet overal groepjes studenten achter laptops werken of sleutelen aan bijvoorbeeld kleine robotwagentjes. Elektrotechniek heeft aardig wat ontwikkelingen meegemaakt. Peters: ‘Een van de grootste is toch wel de introductie van de computer en de miniaturisering. De onderdelen worden steeds kleiner. Wat nu in een mobieltje zit, zat vroeger in een grote tafelcomputer.’

Wat nu in een mobieltje zit, zat vroeger in een grote tafelcomputer.

Complexe vraag

Niet alleen het materiaal en de lesinhoud zijn veranderd, ook de manier van lesgeven heeft een ontwikkeling doorgemaakt. ‘Toen ik hier in 1980 begon als docent kregen studenten zo’n 32 uur les per week. Contact tussen student en docent was er nauwelijks. Ook was de school erg hiërarchisch. Studenten zeiden u tegen docenten, en als jonge docent zei je ook u tegen een oudere collega. Voor die periode was dat goed.

‘Tegenwoordig is het anders. Studenten werken veel samen aan projecten, het liefst op school. Als er iets is, kunnen ze bij een docent aankloppen. Het leuke hieraan is dat ik soms leer van mijn studenten. Het gebeurt weleens dat iemand met een complexe vraag komt en we samen op zoek gaan naar de oplossing. Ook worden studenten klaargestoomd voor het bedrijfsleven. Net als honderd jaar geleden is er vandaag de dag ook een gebrek aan elektrotechnici. Gelukkig stijgt het aantal aanmeldingen. Naar verwachting groeien wij volgend jaar met ongeveer 30 procent. Overigens is het aantal studenten niet het belangrijkste. Het gaat erom dat we een gemotiveerde groep hebben, met passie voor het vak.’

Duurzaamheid en Embedded Systems

Honderd jaren zijn gepasseerd. Wat brengt de toekomst? Genoeg, volgens Peters. ‘Duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen en ook de elektrische voertuigen. Dat vraagt een andere manier van denken. Studenten moeten met een bredere blik naar producten kijken, niet alleen vanuit elektrotechnisch oogpunt, maar vanuit de vraag wat het oplevert. Embedded systems gaan in de toekomst nog belangrijker worden. Dat zijn elektronische systemen die geïntegreerd zijn in gebruiksartikelen of apparaten met als doel een vorm van ‘intelligent gedrag’ in deze producten te implementeren. Daarin zijn wij als opleiding vrij uniek.’

Het honderdjarig bestaan is geen reden om achterover te leunen. Op de vraag waar Peters het meest trots op is, is het antwoord luid en duidelijk. ‘Dat we in 2014 én 2016 het predicaat topopleiding hebben gekregen. Dat geeft wel aan dat we een goede opleiding zijn. Vraag maar aan onze studenten.’

Tekst: Barbara Hoogsteden
Foto: Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to 100 jaar elektrotechniek: In 1980 hadden studenten 32 uur les

  1. Jammer dat op VMBO- BASIS EN KADER niveau de opleidingen (nagenoeg) verdwenen zijn. Met alleen hoog opgeleide techneuten zullen we in komende tijd alle praktische problemen niet kunnen oplossen. T. de Vries, oud docent elektrotechniek.

  2. Afgestudeerd in 1984 en al 33 jaar werkzaam als programmeur van embedded systemen. Van tank inventory systems (Z80 based) tot MPEG decoders (Mips based settop box). Van pick and place bestuckings machines (68000 based) tot handheld media players (ARM based). Van digitale conferentie systemen tot slimme elektriciteits meters. De laatste jaren bezig in het veld van Internet Of Things en wireless systems (ZigBee). Nu werkzaam bij Philips aan Smart Lighting systemen. Embedded device zijn niet langer standalone maar meer en meer connected to the internet. Security wordt dan ook steeds belangrijker. Dankzij de opleiding Elektrotechniek aan de HTS Rotterdam heb ik aan al deze uitdagende projecten kunnen werken. Dank aan al mijn docenten en aan de top bedrijven in NL.

  3. Afgelopen vrijdag en zaterdag hebben we het 100-jarig bestaan gevierd van deze mooie opleiding. Vrijdag was voor docenten, studenten en werkveld, zaterdag was voor oud-docenten en alumni. Ik vind het mooi om die tevredenheid onder alumni te zien en heb veel reacties gekregen zoals Johan hiervoor ook al teruggeeft. Het is een pittige opleiding, die hogelijk wordt gewaardeerd door werkveld, alumni en de huidige studenten. In de laatste 3 jaar zijn we al 2 keer uitgeroepen tot Topopleiding, waarbij vooral de waardering voor de docenten er bovenuit springt! Voor komend jaar gaan we met een volle klas groeien qua instroom, zodat we ook qua grootte een van de grootste HBO-Elektrotechniek opleidingen zijn. Bedrijven staan in de rij om studenten van ons te mogen krijgen, de vraag vanuit het bedrijfsleven voor Elektrotechnici blijft onverminderd (zeer) groot. De nabije toekomst ziet er voor deze opleiding dan ook zeer goed uit!

    Emile van de Logt
    Onderwijsmanager Elektrotechniek

  4. Leuk artikel en er kan nooit genoeg aandacht aan techniek besteed worden. Dhr. Peters was een van mijn docenten, die passie voor het vak met de studenten deelde. Jammer dat ik niets van het feest heb meegekregen, anders had ik mijn gezicht zeker laten zien. In 1986 afgestudeerd en de combinatie met bedrijfskunde was toentertijd nieuw. Deze heeft de basis gelegd voor mijn carriere. Inmiddels directeur en eigenaar van 2 bedrijven die zich richten op ICT, Elektronica, IOT en duurzame energieoplossingen. De Hogeschool van Rotterdam bood mij de mogelijkheid om te proeven aan innovatief en creatief denken, waarvoor mij dank.Techniek kan niet zonder raakvlakken met andere diciplines en vice versa. Veel succes en op naar de volgende mile stone!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top