Bij de les: Kijkcijfers als eyeopener
Gepubliceerd: 20 April 2017 • Leestijd: 2 minuten en 4 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.Kabelmaatschappij Stream en tv-productiemaatschappij Noseware willen fuseren. Maar hoe moeten ze dat doen? Eerstejaars human resource management kwamen tijdens een managementgame met een advies.
Ietwat ongemakkelijk staan zes studenten te wachten voor lokaal 7.22 op locatie Museumpark. Vanmorgen hebben ze bij de bedrijven al informatie ingewonnen en nu gaan ze, verdeeld over meerdere groepjes, advies geven aan personen die vanmiddag spelen dat ze de directeuren en beleidsbepalers zijn van Noseware en Stream.
‘Beide partijen moeten bij een fusie geven en nemen’, vertelt een van de studenten. De twee groepjes die nu in het lokaal zitten benadrukken vooral wat de verschillen zijn tussen de twee bedrijven. ‘Er zijn persoonlijke voorkeuren die de fusie in de weg kunnen zitten, wordt er bijvoorbeeld gezegd.’
Loopt het niet lekker?
Bas en Peter, de personages die de potentiële fusiepartners vertegenwoordigen, herkennen zich niet zo in het beeld. Bas: ‘Loopt het niet lekker? Dat idee heb ik niet, we willen graag samenwerken.’
Na het adviesgesprek volgt het oordeel. Welk team mag door naar de volgende ronde? Personage Peter vertelt als zichzelf (Sandra) dat de keus is gevallen op het team met zowel een diplomatieke adviseur als een adviseur die ‘af en toe over de lijn ging’. Sandra: ‘Je voelde goed aan wat er speelt, maar als Peter ging ik me aan je ergeren.’
Als de verliezende groep te horen krijgt dat het advies te onduidelijk was en dat er eigenlijk geen advies is gegeven, protesteert een van de studenten. ‘Dat hebben we wél gedaan, namelijk dat er eerst samenwerking nodig is voordat er een fusie komt.’
Docent Martijn Vrijhof grijpt in. ‘Als het voor de stakeholders onduidelijk is, is het onduidelijk.’
Gezamenlijk doel
Er komen twee nieuwe adviesgroepen het lokaal binnen. De studenten geven de stakeholders c.q. fusiepartners eerst een hand. Een van adviesbureaus begint met het benadrukken van het gezamenlijke doel van de twee bedrijven. ‘Winst halen en het voortbestaan van beide bedrijven. De manier waarop kan verschillen. Het zou wel beter zijn als er meer communicatie zou zijn tussen de partijen’, zegt het bureau dat nadrukkelijk adviseert de artistieke vrijheid van Noseware in stand te houden. ‘Noseware mag dingen bedenken, maar het is wel de bedoeling dat dat gebeurt in overleg met Bas van Stream en dat het tot winst leidt. Bij dat laatste zijn de kijkcijfers belangrijk.’
Heel goed, luidt na afloop het oordeel over dit advies. ‘Jullie benoemen het gezamenlijke doel én hoe jullie de twee bedrijven kunnen helpen’, aldus een van de beoordelaars die het ook sterk vindt dat het bureau een andere deskundige tipte. Dat gebeurde na de vraag of het bureau zou kunnen helpen bij het bij elkaar brengen van de twee partijen.
Hiërarchische niveau
Het tweede adviesbureau krijgt van de beoordelaars iets minder handen op elkaar. Deze studenten leggen de nadruk op een fusie waarbij de twee partners op hetzelfde hiërarchische niveau komen te staan. ‘Wat is daar het voordeel van?’, vraagt Bas van Stream. En Peter: ‘Ieder heeft gewoon z’n eigen verantwoordelijkheid. En voor mij is dat met die kijkcijfers van die andere groep wel een eyeopener.’
Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top