Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Getuigschrift voor studenten die zich extra inzetten’

Gepubliceerd: 7 July 2017 • Leestijd: 0 minuten en 40 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten die een studievereniging hebben opgericht, studentassistent waren of in de medezeggenschapsraad zaten, moeten naast hun diploma een extra getuigschrift krijgen. Dat vindt de studentengeleding van de medezeggenschapsraad (sgmr).

Illustratie waarbij mannetjes een diploma of getuigschrift bestuderen

‘Het past heel goed bij de HR, bij ‘Overtref jezelf’,’ stelde sgmr-lid Marjolein Verbeek begin deze week. Op de HR is er door bestuurders van de studieverenigingen en Student aan Zet eerder over gesproken. Vanuit de opleiding of het onderwijsinstituut is het al mogelijk om een getuigschrift te krijgen, maar de sgmr vindt dat het centraal – dus voor de hele hogeschool – geregeld moet worden. Verbeek: ‘Het zou niet rechtvaardig zijn als bij het ene instituut wel een getuigschrift te behalen valt en bij het andere niet.’

‘Noem het liever aanbevelingsbrief’

Ali Akboga, secretaris van het collegebestuur, vertelde begin deze week in de vergadering met de sgmr dat hij het pleidooi binnen het collegebestuur gaat bespreken. ‘Maar je moet zo’n document niet te formeel maken en dus niet direct koppelen aan het diploma, dat een gereguleerd vertrouwensdocument is. Dat zou leiden tot inflatie van het diploma. Noem het liever een aanbevelingsbrief en geen getuigschrift.’

Jos van Nierop
Illustratie: Maus Bullhorst

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

7 Responses to ‘Getuigschrift voor studenten die zich extra inzetten’

  1. Hahahahaha, tja docenten genoeg die alle bestaande commissies en raden hebben doorlopen, extra inspanningen hebben verricht en dan bij de eerste de beste kritiek op management de deur worden gewezen met de volprezen transitieregeling. We moeten niet vergeten dat juist de instituutsmedezeggenschapsraden en de CMR kritisch naar het management toe dient op te treden; daar past een getuigschrift van datzelfde management niet bij. In feite is ontslag door dat management het beste getuigschrift dat iemand kan ontvangen ; integer en niet door management om te krijgen bij dubieuze zaken die nu eenmaal altijd spelen in elke organisatie.

  2. de sgmr preekt hier wel heel erg voor eigen parochie… Er zijn tich manieren waarop je je als student gemotiveerd kan inzetten, moeten we daar allemaal losse getuigschriften voor gaan invoeren? Je kan lidmaatschap van commissies al eenvoudig op je LinkedIn/CV zetten.

  3. Doet mij te veel denken aan een bonusregeling…
    Goede zaak om ergens extra je best voor te doen. Maar om die waardering nu weer om te zetten in een beloning is een akelig materialistische weg, die eigenlijks haaks staat op de bereidheid om je extra in te spannen. Anders is het ook weer gewoon een zakelijke ruil van inzet tegen beloning.

  4. Beste ‘nobody’,

    ‘Slechts 6,35 procent van de studenten heeft vorige week gestemd op kandidaten voor de centrale medezeggenschapsraad (cmr). In 2015 en 2014 was dat nog resp. 9,3 en 10,15 procent’ (Bron: http://bit.ly/2u0MAva).

    Het bovenstaande in acht genomen, zou een mogelijke conclusie kunnen zijn: ‘Ondanks de mogelijkheid om lidmaatschap van commissies op je LinkedIn/CV zetten is de studentenbetrokkenheid zeer laag’. Uw verwijt naar de SGMR (preken voor eigen parochie) benoem ik op zijn zachtst dan ook misplaatst.. Hier nemen wij (zowel de SGMR als het CvB) verantwoordelijkheid en initiatief om niet alleen medezeggenschap, maar ook ander soort studentbestuurders geïnteresseerd te krijgen!

    Aanvullend is ook op te merken dat dit soort initiatieven/voorstellen ook een lange implementatie fase doorlopen en – hoogstwaarschinlijk- verschillende statuten aangepast zullen moeten worden alvorens realisatie! M.a.w. de zittende SGMR-leden die een zittingstermijn van 1 kalenderjaar hebben, zullen hier hoogstwaarschijnlijk geen profijt van hebben waardoor van preken voor eigen parochie geen sprake is!

    Tot slot merk ik op dat het stimuleren van extra curriculaire activiteiten zoals bestuur/lidmaatschap van studieverenigingen -in de meeste gevallen – tot een hogere betrokkenheid, en daarmee indirect studiesucces kan leiden! Binnen verschillende Hbo-instellingen wordt hiermee geëxperimenteerd en geïnvesteerd (zowel materieel als facilitering), maar een ‘cultuur’ komt maar moeizaam op gang i.t.t. de universiteiten. Het voorstel van de SGMR draagt hier m.i. aan bij!

    Selcuk Durak (Voorzitter SGMR).

  5. Hey Selcuk,

    Leuk om je weer eens te “lezen”. Wat mij is opgevallen tijdens mijn CMR periode is dat er sommige studenten er maar een beetje bij zitten. Er komt geen boe of bah uit. Maar toch krijgen deze studenten een getuigschrift aan het einde met dit voorstel. Het lijkt meeliften. Wat vind jij dat studenten moeten leren bij deelname van de SGMR en hoe toets je of ze dat hebben geleerd? Ik vind al dat studenten goed beloond worden in de vorm van een stukje salaris.

    Groetjes,

    Joeri

  6. Wat een onzin werkelijk. Terechte opmerking dat een vorm van erkenning losgekoppeld wordt van het diploma. Daarnaast ook terechte opmerking dat veel studenten al beloond worden in de gedaante van salaris of studiepunten (die in mijn ervaring in de IMR vaak makkelijk ‘verdiend’ worden).

  7. Je moet je als CMR afvragen of je hiermee wel het juiste soort mensen aantrekt. Zelf denk ik dat je een lage studentenbetrokkenheid niet oplost met een extra stukje extrinsieke motivatie. (Wat in de praktijk overigens geen waarde zal toevoegen boven een vermelding op het CV)

    Een betere profilering van de CMR en IMR-en, waarbij een duidelijk beeld gegeven wordt van het werk, lijkt me dan vele malen effectiever.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top