Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Hoe de opleiding ondernemen rekening houdt met de ondernemende student

Gepubliceerd: 8 June 2017 • Leestijd: 3 minuten en 55 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De associate degree ondernemen (Ad ondernemen) heeft het voornemen om studenten voor een heel jaar op 3 vaste dagen in te roosteren. Dat is nu niet het geval.

Met deze maatregel wil de opleiding meer rekening houden met de studenten. Dat vertelt programmamanager Gyzlene Kramer-Zeroual over de opleiding ondernemen waar veel studenten niet op tijd afstuderen en waar de recente NSE-resultaten flink lager zijn dan een jaar geleden (overall van een score van 3,8 naar 3,3; een 5-puntsschaal).

Ad ondernemen: veel studenten hebben gezin en bedrijf

‘Het gaat om een bijzondere doelgroep’, vertelt Kramer-Zeroual over de studenten. ‘Vaak horen we dat ze ook een baan en een gezin hebben, moeten zorgen voor iemand en kinderen uit school moeten halen. We leren continu hoe wij hier beter mee kunnen omgaan. Onze opleiding moet blijkbaar meer structuur bieden aan de bewogen levens van onze studenten.’

Iets wat nu al gebeurt, en de opleiding prima vindt, is het naar school meenemen van kinderen. Kramer-Zeroual: ‘Deze student (van de afgebeelde tweet, red.) wil zijn studie halen en hij heeft besloten dat het niet hebben van een oppas hem niet in de weg mag staan. Als team hebben wij hiervoor het vertrouwen en de ruimte gecreëerd. Als er iets is, lossen we het samen op.’

Veel studenten hebben ook nog een bedrijf. Mag dat een reden zijn om de roosters aan te passen? Een beetje wel, vindt Kramer-Zeroual. Als je 3 vaste dagen les krijgt, kun je de andere 2 dagen werkafspraken maken.

Roosterperikelen hebben invloed op lage NSE

Het moment van bekendmaken van het rooster is ook een ding, merkte Kramer-Zeroual een tijd geleden. ‘Het roostersysteem was toen nog niet klaar voor alle RAC-opleidingen (bij de Rotterdam Academy (RAC) zijn alle associate degree-opleidingen ondergebracht, red.). En dan krijg je reacties als “Ik kom hier binnen, weet mijn rooster over 3 weken nog niet, maar ik heb al wel afspraken met klanten”.’

Zulke roosterperikelen zijn volgens haar van invloed op de lagere NSE-score. ‘Onze studenten zijn daar kritisch op, omdat ze vinden dat een ondernemingsopleiding daar rekening mee moet houden. Als studenten moeten leren hun afspraken na te komen, waarom geven wij dan niet het goede voorbeeld?’

De opleiding ondernemen wil inhoud onderwijs veranderen

De Ad ondernemen wil ook kijken of de inhoud van het onderwijs, ten gunste van de ondernemende student, kan veranderen.

Veel ondernemers willen het liefst meteen met hun eigen bedrijf aan de slag, maar op dit moment wordt er in de eerste 2 periodes in een groep aan een businessplan gewerkt. Kramer-Zeroual: ‘Misschien moeten we toch meer maatwerk leveren. Maar dan moeten we toe naar korte instructies en vaker digitale tools gebruiken, zodat we meer tijd overhouden voor inhoudelijke een-op-eenbegeleiding.’

Dit soort maatwerk heeft ook invloed op de te behalen competenties. De programmamanager: ‘Zoals samenwerken, want als je niet in groepen werkt, wordt dat lastig. Misschien moet je de klanten en andere stakeholders er dan bij betrekken.’

Minder lang samenwerken in groepjes

Inmiddels is al wel besloten om met ingang van september de periode waarin je in een groep werkt, te verkorten. Kramer-Zeroual: ‘Uit een van onze eigen evaluaties kwam naar voren dat studenten graag ook de vrijheid willen om tussendoor van groep te wisselen: een halfjaar is erg lang als je in een wat mindere groep zit. Dat kan een belangrijk leermoment zijn, maar het kan ook demotiverend werken.’

Er zijn nog meer veranderingen op komst, vertelt Kramer-Zeroual. ‘Komend jaar gaan we in de eerste twee weken, de zogenoemde ‘Studiesuccesweken’, alleen maar aan de slag met studievaardigheden. Leren leren, uitgebreide uitleg over de opleiding en leren plannen, dat soort zaken. We willen ervoor zorgen dat we zo min mogelijk studenten kwijtraken. Dat de wederzijdse verwachtingen matchen. Elke student die afhaakt, voelt voor mijzelf toch als falen.’

De opleiding verhuist naar locatie Museumpark

Een grote verandering is daarnaast de verhuizing van de opleiding, en alle andere opleidingen van de RAC, naar locatie Museumpark. Een verbetering, vindt Kramer-Zeroual, onder andere vanwege de voorzieningen. In het Oceaanhuis, waar de RAC nu gevestigd is, is het aantal pc’s, printers en werkplekken beperkt.

Studenten dachten dat ze een zak geld zouden krijgen om te kunnen ondernemen.

‘Dat de voorzieningen in het Oceaanhuis niet goed zijn, weten we’, vertelt Kramer-Zeroual. ‘Daarbij is het ook belangrijk om verwachtingen te managen. Uit evaluaties met de klassenvertegenwoordigers, naar aanleiding van de NSE-score, blijkt dat veel eerstejaars dachten dat ze meteen gingen starten met ondernemen en ze hadden ook de hoeveelheid kennisvakken onderschat. Er waren zelfs studenten die dachten dat ze een zak met geld zouden krijgen om te kunnen ondernemen. Onze voorlichting over de opzet van de opleiding kan dus beter…’

De opleiding moedigt het aan dat studenten kritisch zijn

Kramer-Zeroual vindt het belangrijk dat studenten feedback geven, onder ander via de NSE, de evaluaties in de klas en via hun klassenvertegenwoordigers. ‘Dat moedigen we ook aan. Als team en opleiding staan wij continu in de leerstand. Het is nooit af.’

Bij de opleiding merken ze daarnaast dat de studenten wat mondiger zijn dan de gemiddelde student. Kramer-Zeroual: ‘Daar zijn we trots op. Het zijn tenslotte ondernemers. Studenten zitten vol ideeën en wij betrekken ze graag bij het bedenken van verbeteringen naar aanleiding van de NSE. Zij weten precies hoe het beter kan.’

Studenten waren gespannen toen ze de NSE invulden

Bij het NSE-oordeel zet Kramer-Zeroual overigens wel wat kanttekeningen. ‘De klassenvertegenwoordigers konden de lage score wel uitleggen. De studenten hebben de NSE in de klas ingevuld precies op het moment dat ze een brief over het bsa (bindend studieadvies, red.) hadden gekregen. Ze waren gespannen, omdat er nog veel cijfers onbekend waren.’

‘Volgens de klassenvertegenwoordigers zijn veel studenten daardoor extra negatief gaan ranken. Het invullen van een enquête blijft een momentopname, maar op veel vlakken hebben ze gewoon een punt. Het is nu aan ons om te incasseren, leren en excelleren.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top