HR voert betaald parkeren in
Gepubliceerd: 8 March 2017 • Leestijd: 1 minuten en 15 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Het vervoerbeleid van de hogeschool gaat op de schop. Voor het parkeren moet betaald gaan worden, maar de fietsvoorzieningen worden uitgebreid.
Deze week presenteerde projectleider Peter Bik de hoofdlijnen van de plannen van het college aan de pgmr, het personeelsdeel van de medezeggenschapsraad. Voor de 500 parkeerplaatsen van de HR moet op z’n vroegst vanaf 1 januari 2018 door de medewerkers worden betaald en de opbrengsten daarvan komen ten goede aan zijn/haar dienst of instituut. De tarieven moeten nog worden vastgesteld, maar zullen in lijn zijn met die van de Erasmus Universiteit en Erasmus MC.
Alle medewerkers gaan een reiskostenvergoeding krijgen (met een maximum van 25 kilometer), ook al woon je binnen een straal van 5 kilometer van de hogeschool (dat zijn ongeveer 800 personen).
De huidige regeling reiskosten woon-werkverkeer stamt uit 2006, toen Rotterdam nog zones kende. Die regeling is dus verouderd en ook niet helemaal eerlijk. Woon je nu minder dan 5 kilometer van de hogeschool, dan ontvang je geen reiskostenvergoeding, terwijl anderen soms onbedoeld – vanwege de berekening op basis van zones in plaats van postcode – te veel ontvangen.
Dienstreizen gaan vergoed worden op basis van openbaar vervoer, tenzij anders met de leidinggevende wordt overeengekomen. Er wordt geïnvesteerd in een volledig automatisch parkeersysteem, met pasjes of op basis van nummerbordherkenning, en tegelijkertijd worden de fietsvoorzieningen uitgebreid: stallingen, fietslockers en wellicht douches op elke locatie voor degenen die van ver komen fietsen. De mogelijkheden van korting op een RET of NS-abonnement worden onderzocht.
De hoop en verwachting is dat medewerkers de auto zo veel mogelijk thuis zullen laten. Het nieuwe vervoerbeleid moet bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en aan de vitaliteit van de medewerkers.
Het is de bedoeling dat de hele operatie budgetneutraal wordt uitgevoerd. Per jaar geeft de hogeschool nu 2,9 miljoen uit aan woon-werkverkeer. Dat moet niet meer worden, zei collegelid Jan Roelof.
De pgmr reageerde positief op de plannen van het college. In een later stadium worden de details besproken. Besluitvorming vindt waarschijnlijk plaats in mei.
Tekst: Dorine van Namen
Illustratie: Demian Janssen
Een bijzonder idee. De parkeerplekken zijn juist bestemd voor die collega’s die met openbaar vervoer en onevenredige reistijd hebben. die worden nu gestraft hetgeen naar mijn idee niet de bedoeling is. daarnaast hebben docenten vaak afspraken buiten de deur in kader van stage en afstudeerbezoeken die gecombineerd worden met lesdagen.
Een en ander houdt in dat dit dus voor de betreffende medewerkers geld en tijd gaat kosten. Ook heeft dit direct invloed op het organiseren van de werkzaamheden van docenten.
Mijn gevoel zegt dat dit een bezuinigingsmaatregel is. Budgetneutraal houdt in dat de huidige situatie namelijk ook gehandhaafd kan blijven.
Hoi peter,
Zou je de stelling: “De parkeerplekken zijn juist bestemd voor die collega’s die met openbaar vervoer en onevenredige reistijd hebben” willen onderbouwen? Op dit moment worden parkeerplekken namelijk uitgedeeld op basis van willekeur. Een manager die binnen 5 km van zijn werk woont krijgt de parkeerplek en iemand die 30 minuten langer moet reizen met het OV niet.
Als we voor een duurzame wereld kiezen, dan zitten hier gevolgen aan vast. Dat het geld gaat kosten voor de medewerkers: klopt. Maar dat is de keuze van de medewerker zelf. Niemand verplicht medewerkers om met de auto te komen, die keuze staat vrij. Het geven van een parkeerplaats aan de een en niet aan de ander kan gezien worden als loon in natura. Eveneens is het onredelijk dat werknemers die bewust dichter bij het werk gaan wonen geen enkele vergoeding te geven (maar wel een fiets of bus gebruiken) en mensen die verder weg wonen juist wel.
Hoe kijk jij hier tegenaan?
Groetjes,
Joeri
De PGMR heeft nog helemaal geen standpunt bepaald in deze. Voor de PGMR was dit slechts een eerste informatieronde. Er zal nu in de organisatie aan een plan gewerkt gaan worden. Pas als dat plan er is zal er een standpunt ingenomen worden door de PGMR.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd van Vliet
Voorzitter PGMR
Kan veiligheid ook meegenomen worden in de overweging?
Ik werk veel in de deeltijd en werk tot laat. Op de dagen dat ik nu ‘s avonds werk krijg ik een parkeerplaats omdat ik me niet veilig voel in het OV op die late tijdstippen.
Dat het vergoedingen systeem op de schop gaat is kan ik me veel bij voorstellen. Vooral de opkomst van de elektrische fiets maakt het makkelijker om woon-werkverkeer op de fiets te doen. Waar ik vroeger 10 kilometer de limiet vond is dat nu tot 30 kilometer opgerekt. Graag wel de voorzieningen daar op afstemmen, zoals douches en kluisjes.
En tot slot: in een organisatie waar we aangeven te streven naar zelfsturende teams etc past m.i,. de arbeidsvoorwaarde van een parkeerplek voor een leidinggevende niet meer.
MVG,
Esther Suurmeijer
dienstreizen op basis van openbaar vervoer wordt lastig. Bij stagebezoeken kost OV echt (veel) meer reistijd. Ik vind het goed als mijn reistijd voortaan als diensttijd wordt gerekend? Voor een docentensalaris wil ik wel in een paar streekbussen zitten dommelen…
Dit voorstel lijkt niet zozeer te zijn ingegeven door idealistische motieven maar door financiële. De verhouding tussen het aantal parkeerplaatsen en het aantal arbeidsplaatsen is namelijk al zeer laag. Vergeten wordt dat de HR ook werknemers heeft (of wil aantrekken) waarvoor het OV/de fiets simpelweg geen alternatief is. Bereikbaarheid en reistijd zijn een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde voor werknemers. Hoe zit het eigenlijk met de inspraak?
Groet,
Mark
Ook mij lijkt dit voorstel niet ingegeven door idealistische motieven maar door financiele.
Daar waar veel bedrijven en ook andere Hogescholen hun medewerkers, die met het openbaar vervoer wensen te komen, op zijn minst een traject vrij abonnement verschaffen, is hier enkele jaren geleden de korting op het OV-abonnement afgeschaft. En nu valt nog te bezien of medewerkers die met de trein reizen straks van een korting kunnen gaan profiteren.
Treinreizigers die verder dan 25 km reizen hebben het nakijken. Terwijl een aantal van hen door eerdere fusies meer dan 25 km van hun huidige werkplek zijn komen te zitten.
Ik hoop dat er verstandige keuzes worden gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Rob
Gisteren een rondleiding gehad door de nieuwbouw op de KZ. Helaas worden er geen verbeterde douchefaciliteiten gerealiseerd. Twee jaar geleden was er een inspraakronde om de wensen kenbaar te maken waar bij de nieuwbouw rekening mee kon worden gehouden. Als fervent fietser natuurlijk mijn wensen kenbaar gemaakt. Helaas wel nieuwbouw met relatief minder parkeerplaatsen; dus een hogere parkeerdruk. De parkeerdruk wenst men nu af te remmen met het invoeren van betaald parkeren. Je kan in de buurt wel gratis parkeren; maar dat zal binnenkort niet meer mogelijk zijn doordat ook daar betaald parkeren zal komen of er gewoonweg te weinig plaatsen zijn. Het is een gemiste kans op het scoren op duurzaamheid als je je werknemers verleidt om op de fiets naar het werk te komen.
@Sjoerd van Vliet:
Toen ik in januari 2015 bij de CMR kwam zei Jan Roelof: “Voor de zomer krijgen jullie een plan aangeboden (PGMR)”. Het is nu lente 2017 en ik zit niet meer in de PGMR. Ondertussen is het concept en de feedback erop al meerdere keren voorbij gekomen. Ik begrijp niet waarom een duurzame visie jaren moet duren. Natuurlijk zit je vast aan wet- en regelgeving en systemen om te gaan rekenen en ook veiligheid, zoals Esther aangeeft.Ik vind dat ook een goede uitzondering op de regel. Soms heb je een auto nodig en kan het niet anders. Profielen mist net de nuance dat er nog geen concreet plan is aangeboden aan de PGMR. Ik werd even op het verkeerde been gezet dacht dit wel is gebeurd (kan het ook verkeerd gelezen hebben).
@Bart: we hebben het over reizen naar het werk en weer terug. Als het OV geen goed alternatief is voor de auto i.v.m. reistijd, dan is het aan de HR om daar een goede voorziening in te treffen. Deze zijn er (deels) als zoals het gebruik kunnen maken van een elektrische scooter. Het is niet gek als daar een (elektrische) auto aan toegevoegd wordt.
@Mark: Je doet aannames: Je bekijkt het aantal parkeerplaatsen op basis van de huidige bezetting. De meeste werknemers wonen dichtbij het werk (binnen 15 km!). Dus je kunt ook aannemen dat er veel medewerkers zijn die de auto pakken, die met de fiets hadden kunnen komen. Als die allen de fiets pakken, dan zijn er veel parkeerplekken over. Overigens vind ik het bizar dat er meer dan 600.000 euro per jaar wordt uitgegeven aan een parkeergarage (RS). Dat geld kan beter naar het onderwijs.
@Rob: Ik heb wel vertrouwen in die verstandige keuze, hoewel die keuze pijn gaat doen voor sommige medewerkers.
terugkomende op mijn eerste commentaar, lijkt het mij een goed idee om in kader van onze minor “Infra structuur & mobiliteit” waarbij duurzaamheid centraal staat, de studenten het onderzoek te laten doen naar de gevolgen voor de bereikbaarheid van de hogeschool voor het personeel bij invoering van deze maatregelen voor het personeel. Dit kan starten in september van het komende studiejaar.
Heel goed, ook als je binnen een straal van 5 kilometer woont en iedere dag met de fiets naar het werk komt heb je te maken met volgende tegenslagen:
– je hebt te maken met slijtage van onderdelen die in mijn ogen op zijn minst betaald mogen worden door de werkgever, dus ja een kilometervergoeding is het minste wat de Hogeschool kan bieden.
– jammer dat het pas tot januari 2018 moet duren voordat de regeling in zijn werk gaat en we dan pas iets mogen verwachten van een vergoeding voor gemaakte kilometers
– je fiets wordt op een (vader)dag gestolen, helaas niet (meer) verzekerd, aanschaf nieuwe fiets is voor eigen rekening
– en wat te doen met de jaren dat je door het verouderde beleid zelf tijd en kosten hebt gemaakt? Wordt er ook met terugwerkende kracht gecompenseerd voor de groep van 800 mensen die daar tijd, energie en kosten in hebben gestoken?
Mij lijkt het goed om iets van een fietsplan te herintroduceren zodat het aantal parkeerders rond HRO-locaties daalt en de vitaliteit van werknemers op HRO stijgt.
Helder overzicht van de kosten die jaarlijks worden betaald aan uitbaters van de parkeervoorzieningen (gemeente – projectontwikkelaars?). Omgerekend toch 600 nieuwe en goede fietsen voor de groep van mensen binnen een straal van 5 km.
grt, JJJ.
Dat duurzaamheid en milieu argumenten zijn om een dergelijk plan te opperen, lijkt mij een uitstekende zaak. Ik kan me echter goed voorstellen dat “positief bekrachtigen” ook in dit geval efficiënter is. Dus; alternatieven bieden voor het fietsplan, douchegelegenheden, afsluitbare stallingen en meer elektrisch vervoer (inclusief goede regenkleding 😉 ) voor de collegae die tussentijds bezoeken moeten afleggen.
Mbt het stimuleren van het fietsgebruik verwijs ik graag naar deze site;
https://www.3pm.nu/blog/de-werkkostenregeling-wkr-en-het-fietsenplan-6-opties
Dat het fietsplan niet meer bestaat wil dus niet zeggen dat er geen mogelijkheden meer zijn om op een positieve wijze collegae aan het fietsen te krijgen!
Volgens de CAO kan De werkgever een fiscale salderingsregeling treffen voor
dienstreizen en woon/werkverkeer.
De CMR heeft o.a. de compensatie mogelijkheid via de eindejaarsuitkering afgedwongen.
Ik hoop wel dat die regeling blijft bestaan anders wordt het voor veel collega’s een enorme kostenpost.
Onze collega’s uit Goes, Breda, Utrecht, Eindhoven, Den Bosch etc., moeten misschien een beroep doen op een verhuiskosten vergoeding en/of compensatie krijgen voor waardeverlies bij verkoop eigen woning, want naast deze regeling kan een komend kabinet ook nog het rekening rijden gaan invoeren.
Erg goed voor het milieu zou zijn om iedereen die m.b.v. van OV/fiets in 60 minuten op het werk kan zijn uit te sluiten van het recht op een parkeerplaats.
Goed te zien dat de discussie in ieder geval duidelijk maakt dat een ogenschijnlijk simplistisch voorstel rondom de woonwerk-regeling niet volstaat!
Uiteraard hebben individuele werknemers hier een eigen mening over (al dan niet ingegeven door persoonlijke omstandigheden en/of principiële overtuiging). Ik zou willen oproepen om dit beleid(-svoornemen) eerst eens te bespreken met de direct belanghebbenden: werknemers van de HR, juist om duidelijk te krijgen welke ambitie haalbaar is en welke knelpunten dan opgelost moeten worden en dan pas een beleid te formuleren.
@sjoerdvanvliet: inderdaad aanname, maar wel een educated guess. Mobiliteitsgedrag en -beleving zijn niet zo simpel te vertalen in beleid en beleidseffecten zoals je lijkt voor te stellen. ‘Toekomstig personeel mede werven op of ze binnen fietsafstand van de HR wonen’ komt bij me op als gevolg hiervan. Verder is 6t/jaar voor een parkeervoorziening op het eerste gezicht veel, maar de vraag is hoeveel het is op de totale exploitatie van het vastgoed is.
wordt er tot 25 km heen en tot 25 km terug vergoed?
Ik kan me niet voorstellen dat de reiskostenvergoeding volgens de HBO-CAO gaat vervallen. Geldt dan de CAO niet meer???!!!
De afgelopen 30jaar heb ik gebruik gemaakt van de parkeermogelijkheid van de HR. Die wordt me toch niet ineens ontnomen of dat ik die grotendeels zelf moet gaan betalen?
W. de Ruijtermogelijkheid
De CAO blijft uiteraard van kracht. Tijden veranderen, dus je hebt geluk gehad dat je 30 jaar van die gelegenheid gebruik hebt mogen maken. Vele collega’s hebben dat geluk niet gehad. Als we als wereld duurzamer willen leven horen daar soms offers bij. Het laten staan van de auto en het nemen van het OV, fiets of ander duurzaam vervoersmiddel is daar een onderdeel van. We willen allemaal schonere lucht, een toekomst voor onze kinderen. Soms vereist dat een gedragsverandering. Mensen veranderen mede door straffen en belonen. Ik begrijp heel goed dat dat als niet prettig wordt ervaren. Ik ben van mening dat de Hogeschool de maatschappelijke rol heeft als voorbeeld te dienen. Het zou gek zijn als we geld besteden aan parkeerplaatsen en ondertussen een torenhoge werkdruk ervaren (en daarbij geen geld hebben voor extra mankracht).