Internationale summercourse: Fierljeppen en werken aan een campagne voor Feyenoord
Gepubliceerd: 20 June 2017 • Leestijd: 2 minuten en 23 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Achttien studenten uit vijf landen bedachten de afgelopen twee weken gesponsorde campagnes voor Feyenoord. Tijdens de intensieve Digital Sports Marketing-summercourse van sportmarketing & management werd er ook gesport. En er werden vrienden gemaakt.
‘I’m happy to meet you all. If you visit Nottingham, contact me!’Aan het eind van twee weken summercourse, nadat de projecten zijn gepresenteerd, richt Jack zich spontaan tot zijn nieuwe vrienden. Twee weken met elkaar optrekken schept een band, maakt ook James uit Manchester duidelijk. ‘Dutchies, you were absolute hosts! It was brilliant.’
‘Twee weken alleen maar bezig met het project en met elkaar’
Hosts waren de Nederlandse deelnemers zeker, want de buitenlandse studenten overnachtten bij hen thuis, of ze nou nog bij hun ouders woonden of op kamers. ‘Je bent dus twee weken alleen maar bezig met het project en met elkaar’, vertelt Christian, vierdejaars sportmarketing & management. ‘Je spreekt twee weken alleen maar Engels, en dat was voor mij ook een van de redenen waarom ik dit heb gedaan: om beter in Engels te worden.’
Dat is wel gelukt, ervaart hij. ‘En verder hebben we interessante lessen gehad over sponsoring, storytelling en neuromarketing.’ Er waren bedrijfsbezoeken, avonden uit en er is ook veel gesport. Christian: ‘We hadden ook een watersportevent in Sneek. Daar hebben we gewakeboard, gefierljept en gekanood. Tja, je slaapt weinig …’
De #likefatherlikeson-campagne voor Feyenoord
En dan waren er nog de projectopdrachten waar in groepjes aan is gewerkt. Voor grote Amerikaanse bedrijven moest worden bedacht hoe zij via sponsoring en social media iets kunnen betekenen voor voetbalclub Feyenoord. Het groepje met onder andere Mary, Thomas en James deed dat voor Motorola en zette in op de #likefatherlikeson-campagne. Een site, blogs en berichten op social media vertellen hoe supporter zijn van Feyenoord van vader op zoon wordt doorgegeven. ‘At a match day, the son gets discount when the father buys his own ticket.’
‘Maar hoe zit het dan met moeders en dochters?’, wil een docent tijdens de presentatie weten. De vader-zoon campagne maakt deel uit van een grotere campagne, vertellen de studenten. Bedacht is onder andere ook om Motorola-telefoons in te zetten om mee te kunnen luisteren met de aanwijzingen van coach Giovanni van Bronckhorst.
Wat wil Motorola met de Feyenoord-campagne?
Coen Duiverman vertelt mede namens enkele andere docenten – ‘de jury’– dat hij de #likefatherlikeson-campagne erg leuk vindt. Maar welke bedoeling het bedrijf nou precies heeft met de sponsoring werd onvoldoende duidelijk. ‘Wat wil Motorola, en hoe willen ze daar Feyenoord voor inzetten?’
Dat misten de docenten ook een beetje bij de presentaties van de twee andere groepen. Duiverman: ‘You are passionate students with very good and creative ideas, maar we misten een beetje de focus. Wat wil het bedrijf nou precies, en wat het liefst?’
Eerste internationale summercourse
De Nederlandse studenten namen vrijwillig deel aan de summercourse summercourse van sportmarketing & management (en kregen daar 6 studiepunten voor) die voor het eerst werd georganiseerd. Het is het resultaat van de samenwerking van de opleiding met universities of applied sciences uit Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen.
Gracjan (studeert sports science management in Nottingham) en Bernard (sports management in Lillehammer, Noorwegen) kijken er in elk geval positief op terug. ‘Mijn studie richt zich vooral op sportmanagement. Hier heb ik veel over marketing geleerd’, vertelt Bernard. Ook Gracjan leerde het een en ander maar hij vond het vooral ook erg leuk. ‘We did some fun stuff, zoals het watersportevent. Maybe too much fun stuff, haha; it was a great holiday.’
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top