Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Internationale summercourse: Fierljeppen en werken aan een campagne voor Feyenoord

Gepubliceerd: 20 June 2017 • Leestijd: 2 minuten en 23 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Achttien studenten uit vijf landen bedachten de afgelopen twee weken gesponsorde campagnes voor Feyenoord. Tijdens de intensieve Digital Sports Marketing-summercourse van sportmarketing & management werd er ook gesport. En er werden vrienden gemaakt.

Docent Coen Duiverman vertelt wat de jury van de 'Digital Sports Marketing'-projecten vindt
Docent Coen Duiverman vertelt aan het eind van de summercourse/bootcamp wat de jury van de Digital Sports Marketing-projecten vindt

‘I’m happy to meet you all. If you visit Nottingham, contact me!’Aan het eind van twee weken summercourse, nadat de projecten zijn gepresenteerd, richt Jack zich spontaan tot zijn nieuwe vrienden. Twee weken met elkaar optrekken schept een band, maakt ook James uit Manchester duidelijk. ‘Dutchies, you were absolute hosts! It was brilliant.’

‘Twee weken alleen maar bezig met het project en met elkaar’

Hosts waren de Nederlandse deelnemers zeker, want de buitenlandse studenten overnachtten bij hen thuis, of ze nou nog bij hun ouders woonden of op kamers. ‘Je bent dus twee weken alleen maar bezig met het project en met elkaar’, vertelt Christian, vierdejaars sportmarketing & management. ‘Je spreekt twee weken alleen maar Engels, en dat was voor mij ook een van de redenen waarom ik dit heb gedaan: om beter in Engels te worden.’

Dat is wel gelukt, ervaart hij. ‘En verder hebben we interessante lessen gehad over sponsoring, storytelling en neuromarketing.’ Er waren bedrijfsbezoeken, avonden uit en er is ook veel gesport. Christian: ‘We hadden ook een watersportevent in Sneek. Daar hebben we gewakeboard, gefierljept en gekanood. Tja, je slaapt weinig …’

De #likefatherlikeson-campagne voor Feyenoord

En dan waren er nog de projectopdrachten waar in groepjes aan is gewerkt. Voor grote Amerikaanse bedrijven moest worden bedacht hoe zij via sponsoring en social media iets kunnen betekenen voor voetbalclub Feyenoord. Het groepje met onder andere Mary, Thomas en James deed dat voor Motorola en zette in op de #likefatherlikeson-campagne. Een site, blogs en berichten op social media vertellen hoe supporter zijn van Feyenoord van vader op zoon wordt doorgegeven. ‘At a match day, the son gets discount when the father buys his own ticket.’

‘Maar hoe zit het dan met moeders en dochters?’, wil een docent tijdens de presentatie weten. De vader-zoon campagne maakt deel uit van een grotere campagne, vertellen de studenten. Bedacht is onder andere ook om Motorola-telefoons in te zetten om mee te kunnen luisteren met de aanwijzingen van coach Giovanni van Bronckhorst.

Wat wil Motorola met de Feyenoord-campagne?

Coen Duiverman vertelt mede namens enkele andere docenten – ‘de jury’– dat hij de #likefatherlikeson-campagne erg leuk vindt. Maar welke bedoeling het bedrijf nou precies heeft met de sponsoring werd onvoldoende duidelijk. ‘Wat wil Motorola, en hoe willen ze daar Feyenoord voor inzetten?’

Dat misten de docenten ook een beetje bij de presentaties van de twee andere groepen. Duiverman: ‘You are passionate students with very good and creative ideas, maar we misten een beetje de focus. Wat wil het bedrijf nou precies, en wat het liefst?’

Eerste internationale summercourse

De Nederlandse studenten namen vrijwillig deel aan de summercourse summercourse van sportmarketing & management (en kregen daar 6 studiepunten voor) die voor het eerst werd georganiseerd. Het is het resultaat van de samenwerking van de opleiding met universities of applied sciences uit Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen.

Gracjan (studeert sports science management in Nottingham) en Bernard (sports management in Lillehammer, Noorwegen) kijken er in elk geval positief op terug. ‘Mijn studie richt zich vooral op sportmanagement. Hier heb ik veel over marketing geleerd’, vertelt Bernard. Ook Gracjan leerde het een en ander maar hij vond het vooral ook erg leuk. ‘We did some fun stuff, zoals het watersportevent. Maybe too much fun stuff, haha; it was a great holiday.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top