Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Meer kick uit een start-up dan een pilsje

Gepubliceerd: 20 March 2017 • Leestijd: 2 minuten en 3 seconden • Afgestudeerd Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Duurzaamheid, technologie en nieuwe media: dat zijn de woorden die het bloed van Nick Kiran harder doen stromen. Anderhalf jaar na zijn afstuderen is hij zzp’er, masterstudent en begeleidt hij een crowdfundingscampagne om een superslimme zonnecel op de markt te brengen.

Foto van kleine zonnecel

Tot juli 2015: communicatie
Nu: Tryst Energy & master cognitive science and artificial intelligence

Nick Kiran (24) zegt het niet mokkend of ontevreden, maar constateert zakelijk: ‘Op de HR heb ik tijdens mijn hele opleiding één vak digitale media gehad. Ik ben nog van de lichting die vrij ouderwets is opgeleid. Onderwijs is snel achterhaald, zeker in mijn vak.’
Dat gezegd hebbende heeft Kiran zich op de HR wel degelijk kunnen ontwikkelen. ‘Ik ben nooit een stereotiepe student geweest. Ik kreeg meer kick uit een start-up dan een pilsje. Dus toen ik in het derde jaar kon instromen in het honoursonderwijs, zat ik op de goede plek. Ik kon mijn drive, mijn ei kwijt. Zo ontwikkelden we bijvoorbeeld een app om luchtkwaliteit te meten.’

Geleerd: ‘Ik heb geleerd waar mijn kwaliteiten liggen.’

Ontplofte postbus

Maar Kiran vond na zijn afstuderen dat hij nog niet was uitgeleerd en wilde een master doen. ‘Tot dan toe lukte alles altijd. Maar de master marketing management die ik wilde doen, was alleen toegankelijk als ik eerst de hele bachelor deed. Optie twee aan de VU in Amsterdam vereiste een GMAT-toelatingstoets die universiteiten gebruiken om studenten te selecteren voor een master. Ik ben een creatieve jongen; het is niks voor mij om allerlei wiskundige trucjes onder de knie te krijgen. Ik heb het geprobeerd, maar haalde ‘m net niet.
‘Toen heb ik het studieplan maar even on hold gezet en ben ik samen met Lorenzo van Galen een podcast gestart over innovatie en technologie: De Wereld Van Morgen.’
Een goede zet, want Kirans postbus ‘ontplofte’ vervolgens: ‘Een oud stagebedrijf, HollandSpoor, benaderde me met de vraag of ik hun “innovatiekoning” wilde worden. Naast mijn klussen als zzp’er was dat geweldig. Maar ook mijn rol bij Tryst Energy heb ik te danken aan die podcast.’

Gemist: ‘Diepgang. Bovendien is veel van het curriculum alweer achterhaald.’

Zonnecel op postzegelformaat

‘Duurzaamheid is een onderwerp waar ik heel gemotiveerd voor ben. Tryst Energy van het bedrijf Tweetonig – een ontwerpbureau van twee oud-studenten van de HR – is een slimme zonnecel die batterijen overbodig maakt. De meeste zonnepanelen zijn niet efficiënt. Ze hebben heel veel zonlicht nodig. De zonnecel van Tryst Energy heeft het formaat van een postzegel en is juist bij weinig licht superrendabel. In februari is de crowdfunding voor Tryst Energy via Kickstarter in de lucht gegaan. We moeten 50.000 euro ophalen. Als dat lukt, weten we dat er een markt is en dat producenten in het product geloven.’
Februari is ook om een andere reden een belangrijke maand voor Kiran. ‘Ik heb toch nog een master gevonden. Ik doe nu cognitive science and artificial intelligence in Tilburg. Daar zit alles in wat mij interesseert. Op de HR heb ik ontdekt wat mijn kracht is: Ik kan een product vertalen naar iets wat iemand wil hebben. In Tilburg hoop ik verder te kunnen groeien.’

Tekst: Esmé van der Molen
Fotografie:

Het curriculum van de opleiding communicatie is in 2013/14 compleet vernieuwd.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top