Stijgt het aantal studenten met een beperking?
Gepubliceerd: 29 August 2017 • Leestijd: 2 minuten en 8 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Kort voor de start van het collegejaar bezochten bijna 400 studenten de introductiebijeenkomst van het PowerPlatform. Vorig jaar waren dat er honderd minder. Neemt het aantal studenten met een beperking toe?
500 nieuwe studenten hadden zich aangemeld voor de bijeenkomst over studeren met een beperking. Maar omdat het auditorium aan de locatie Kralingse Zoom maximaal 410 plekken heeft, moest coördinator Ivar Janssen honderd studenten teleurstellen.
Niet eerder kwamen er zo veel eerstejaars op de eerste voorlichtingsbijeenkomst af. ‘Ik kan het nog niet verklaren’, zegt Janssen. ‘Is het een toevalstreffer? Of is het een trend en neemt het aantal studenten met een beperking toe? Een aantal dingen is stabiel. Zo was en is dyslexie de meest voorkomende functiebeperking op de HR. Maar we zien wel dat het aantal studenten met psychische klachten, zoals depressie, toeneemt.’
30 procent heeft een functiebeperking
Vorig jaar deed Profielen een geluksonderzoek onder studenten van de HR. Daaruit kwam naar voren dat 30 procent aangeeft een functiebeperking of psychische aandoening te hebben. Maar 11 procent van deze studenten maakt gebruik van de voorzieningen voor functiebeperkingen, zoals extra tentamentijd of een versoepeling van de aanwezigheidsplicht. 14 procent wist niet van deze mogelijkheden af of vond dat het bestaande aanbod niet helpt.
‘Dat is natuurlijk zonde’, vindt Ivar Janssen. ‘Als hogeschool leven we de Wet gelijke behandeling na. Die biedt de ruimte om uitzonderingen te maken om een ongelijke situatie – bijvoorbeeld ontstaan door een functiebeperking – gelijk te trekken. Daarom hebben we allerlei voorzieningen. Voor dyslexie zijn die heel laagdrempelig. Je kunt bijvoorbeeld via een digitaal loket regelen dat je extra tentamentijd krijgt.’
Meer risico op langstuderen
Zie dit soort voorzieningen als een extra zetje, zegt Janssen. ‘Het is een duwtje in de rug waarbij de eigen kracht van de student het uitgangspunt is. Niet iedereen heeft die voorzieningen nodig en dat is prima. Maar als je een functiebeperking of psychische klachten hebt, is de kans dat je langer over je studie doet wel groter. Onze boodschap is daarom: Laat het niet uit de hand lopen. Wacht niet tot je vastgelopen bent. Met een functiebeperking kun je prima studeren, maar het is ook niet niks. Als je geholpen bent met extra begeleiding of voorzieningen zoals een soepele aanwezigheidsplicht of flexibele deadlines, waarom zou je het dan niet doen?’
De drukbezochte bijeenkomst liet één ding goed zien, vindt Janssen. ‘Soms voelen mensen met een functiebeperking zich een uitzondering. Die volle zaal aan de Kralingse Zoom liet het tegendeel zien. Je bent niet alleen als je depressief bent, een eetstoornis hebt of autisme hebt. Er zijn een heleboel studenten net als jij.’
Tekst: Esmé van der Molen
Illustratie: Demian Janssen
Wat doet het PowerPlatform?
Het PowerPlatform is een onderdeel van Student aan Zet. Het coacht en verwijst studenten met een functiebeperking of psychische klachten. Organiseert empowerende bijeenkomsten en activiteiten, informeert over voorzieningen en aanpassingen binnen de hogeschool en stelt je in de gelegenheid om in contact te komen met andere studenten met een functiebeperking. Zo zijn er groepen voor studenten met depressieve klachten, eetstoornissen, autisme spectrum stoornis, dyslexie en leven met een chronische ziekte. E-mail: PowerPlatform@hr.nl
Welke voorzieningen zijn er?
Denk aan: extra tijd bij tentamens, spreiding van modules, roosteraanpassingen of het gebruik van het computerprogramma Readspeaker (voor dyslexie). Per individu wordt gezocht naar geschikte voorzieningen. Aanvragen kan via de decaan op je locatie.
Meer informatie over het tekst-naar-spraak programma ReadSpeaker TextAid is te vinden op hint.hr.nl/readspeaker