Twijfelkont is betere student, zegt Keuzegids
Gepubliceerd: 25 September 2017 • Leestijd: 1 minuten en 6 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Je kunt maar beter twijfelen aan je studiekeuze. Daar word je een betere student van, staat in de Keuzegids HBO die vandaag verschijnt. De makers baseren zich op een enquête onder dertienduizend eerste- en tweedejaars studenten.
Jaar in, jaar uit bundelt de Keuzegids feiten en oordelen over allerlei aspecten van het onderwijs: hoe deskundig zijn de docenten, hoe goed zijn de faciliteiten, hoe interessant is het lesprogramma, hoeveel studenten halen hun diploma?
Heeft zoveel informatie over opleidingen wel zin?
Hoofdredacteur Frank Steenkamp wilde weleens weten of zo’n bulk van informatie over opleidingen eigenlijk wel helpt. Hebben studenten er iets aan? Of hebben ze meer kans van slagen als ze drie jaar van tevoren al weten wat ze willen doen en helemaal geen gids inkijken?
‘Het leek logisch’, schrijft Steenkamp in zijn voorwoord. ‘Leerlingen die al vroeg hun studiekeuze gemaakt hebben, hoeven niet te twijfelen en kunnen recht op hun doel af. Dat is fijn voor je motivatie, scheelt energie in examentijd en zal toch ook wel bijdragen aan een flitsende start van de studie? Maar dat ligt dus even anders.’
In een enquête onder dertienduizend eerste- en tweedejaars studenten is gevraagd naar hun studiekeuze: vonden ze die moeilijk of niet? ‘De groep die de keuze makkelijk vond, haalt de minste studiepunten in het eerste jaar!’
Een beetje twijfel is nuttig voor je studiekeus
‘Te veel zekerheid leidt blijkbaar tot gemakzucht – en minder goede keuzes’, concludeert Steenkamp. ‘Een beetje twijfel is nuttiger: het dwingt je om beter na te denken en meer opties te vergelijken. En dat leidt dan tot beter onderbouwde keuzes.’
En wat hij ook fijn vond: de twijfelaars hadden echt iets aan de Keuzegids. Als ze die lazen, ging hun kans op succes in het eerste jaar behoorlijk omhoog. De enquête is overigens van DeDecaan.net, een organisatie waar de Keuzegids mee samenwerkt.
HOP, Bas Belleman
Volgens mij weegt studiehouding en inzet toch veel zwaarder dan de studiekeuze op zich. Het lijkt immers vreemd als je erg onzeker bent over je studie, maar wel al je studiepunten weet te halen. Daarnaast lijkt met me waarschijnlijker dat studenten met een goeie studiehouding meer te kiezen hebben en dus meer moeite hebben met kiezen.
Causaliteit betekend nog geen verband. Had beter verwacht van meneer Steenkamp.
@alien: ‘causaliteit’ is zo’n beetje de definitie van een verband. ik denk dat je ‘correlatie’ bedoelt.
Zou het zo kunnen zijn, zoals Steenkamp hypothetiseert, dat de mate van overtuiging waarmee je aan een studie begint, invloed heeft op de door jou terecht genoemde studiehouding?
Heb een artikel in dagblad Trouw geschreven wat op het zelfde neerkomt: https://www.trouw.nl/home/student-en-scholier-zijn-gebaat-bij-het-niet-weten-~a24a230f/