Cover nummer 142

Klik op de cover om het magazine te lezen of pak 'm uit de bakken.

Profielen | Profielen translated

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren
Illustration of authors face

Halil Karaaslan (29) studeerde op de HR aan de lerarenopleiding maatschappijleer. Hij geeft dit vak aan mbo-2-leerlingen in Schiedam en mengt zich actief in het diversiteitsdebat. Voor Profielen schrijft hij columns over diversiteit en onderwijs. Vorig jaar publiceerden we een interview met hem.

Column

Zij maakte het verschil want zij zag mij

Gepubliceerd: 9 January 2018 • Leestijd: 1 minuten en 31 seconden • Halil Karaaslan

Tien jaar geleden begon ik aan de lerarenopleiding maatschappijleer. Na het vmbo en de havo dacht ik: nu is het tijd voor het hbo. Ik vond het best spannend. Het taalniveau was pittig, ik voelde me minder slim dan m’n medestudenten en de docenten waren in eerste instantie afstandelijker dan op het voortgezet onderwijs.

Illustration of authors face

Halil Karaaslan (29) studeerde op de HR aan de lerarenopleiding maatschappijleer. Hij geeft dit vak aan mbo-2-leerlingen in Schiedam en mengt zich actief in het diversiteitsdebat. Voor Profielen schrijft hij columns over diversiteit en onderwijs. Vorig jaar publiceerden we een interview met hem.

Weken gingen voorbij en het taalniveau werd steeds makkelijker. Ik werd zekerder over mijn eigen kunnen en de docenten waren eigenlijk best tof.

Toch had ik het gevoel dat het niet gezien werd. Wetende dat ik het voor niemand anders dan mijzelf deed, zocht ik alsnog positieve bevestiging van mijn docenten, want zij waren (en zijn nog steeds) mijn rolmodellen.

Het moment dat mijn beeld kantelde, herinner ik me nog als de dag van gisteren. Ik was verwikkeld in een pittig debat over werkgelegenheid in Nederland. Ik maakte een opmerking over dat mensen die hun baan verliezen aan ‘buitenlanders’ dat wellicht aan zichzelf te danken hebben en beter werk moeten leveren. Als ik daar nu aan terugdenk, was dat een behoorlijk naïeve opmerking.

Mijn opmerking – in combinatie met nog wat andere kritiek op ‘het systeem hier in Nederland’ – schoot een medestudent in het verkeerde keelgat waarna zij tegen mij schreeuwde: ‘Als het je hier niet bevalt, ga je toch terug naar je eigen land!’
Ik herinner me eigenlijk niet wat ik daarop antwoordde. Ik weet wel dat ik kalm reageerde en met inhoudelijke argumenten mijn standpunt verdedigde.

De rest van die les is een vage herinnering, maar wat er aan het einde gebeurde, zal ik nooit vergeten. De docent kwam naar me toe om te vertellen dat zij vond dat ik enorm was gegroeid sinds het begin van de opleiding. Die woorden maakten voor mij het verschil, omdat een docent mijn inzet zag en er iets van zei. Toen dacht ik: als zij zegt dat ik het goed doe, dan kom ik er wel.

Ik hoop dat 2018 een jaar wordt waarin docenten, en dan niet alleen die van de Hogeschool Rotterdam, hun ogen openhouden voor studenten die dagelijks proberen het verschil te maken. Laten we proberen niet ‘de klas’ te zien, maar studenten met hun unieke verhalen, prestaties en behoefte aan aandacht. Voor mij, een onzekere jongen die toen aan een nieuwe uitdaging was begonnen met weinig referentie vanuit familie en omgeving, heeft de opmerking van deze docent een groot verschil gemaakt.

Dank aan de docent die mij destijds zag en van wie ik helaas veel te kort les heb gehad: Celine Manschot.
Ik ben haar en alle andere docenten die een bijdrage hebben geleverd aan mijn succes eeuwig dankbaar.

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een maandelijkse update.

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Column Halil: Zij maakte het verschil want zij zag mij

  1. Ik vind dat we de laatste tijd veels te vaak bezig zijn met leerlingen in een bepaalde groep zetten (denk eens aan alle gesprekken rondom identiteit en diversiteit.) Leuk dat er aandacht besteed wordt aan het individualisme!! Mag van mij wat meer!

  2. Het probleem van sommige docenten is, dat vele van hen niet geschikt zijn voor een beroep als docent!
    Ik vertel dit vanuit mijn eigen ervaring.
    Mijn eigen ervaring was zodanig negatief dat er altijd sommige (docenten) niet weten om te gaan met studenten. Vaak merkte ik op dat zij (docenten) studenten totaal niet op een gelijkwaardig manier behandelen.
    Vele van hun kunnen niet eens de moeite nemen om constructief feedback te geven aan studenten, meestal gaat het altijd gepaard met destructief houding. Hierdoor raakten vele studenten onder andere “ik” gedemotiveerd.
    Dit ging in de praktijk structureel aan toe, tenzij de studente de mond open doet en kritiek uit.

    Sterke nog! Je wordt letterlijk en figuurlijk geïntimideerd als je kritiek uitte. Echter, inlevingsvermogen, begrip kunnen opbrengen en constructief houding richting de student is dermate ver te zoeken bij sommige docenten van de Hogeschool Rotterdam. Kortom deze docenten horen op school werkveld niet thuis. Dat is mijn mening hierover.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).

Lees hier alle details over ons spelregels

Recente artikelen

Back to Top