Cmd en communicatie weg uit volle Wijnhaven? Nee, dat is te makkelijk
Gepubliceerd: 30 January 2018 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Op de locatie Wijnhaven 99-107 kampt het instituut CMI met ruimtegebrek. Voor het werken aan projecten wijken studenten uit naar andere locaties en koffietentjes. De opsteller van een petitie vindt dat enkele opleidingen maar moeten vertrekken. Voor dat idee krijgt de opsteller nog niet veel handen op elkaar.
Deze week worden er tentamens herkanst. Heel druk is het niet op locatie Wijnhaven, maar dat is in ‘normale’ weken wel anders, vertellen de studenten en dat wordt ook tot uitdrukking gebracht in de vorige week gestarte petitie. De opleidingen cmd en communicatie moeten maar vertrekken naar zowel een andere locatie als een ander instituut dan CMI, luidt de boodschap van de anonieme petitie-opsteller.
‘Opleidingen zijn ergens anders beter op hun plek’
‘We zijn het zat. We moeten meer ruimte voor ICT (…). Er zijn opleidingen die ergens anders beter op hun plek zijn.’ Informatica, technische informatica en cmgt (creative media and game technologies) mogen van de initiatiefnemer blijven. Want ‘die zijn eeuwig groeiend en de toekomst. CMI moet GIT worden: games & information technologies’.
Meike, derdejaars cmgt, herkent het aangekaarte ruimtegebrek, maar zou het ‘zonde’ vinden als cmd zou vertrekken, zoals de opstellers van de petitie willen. ‘In projecten werken we veel met ze samen.’ Studiegenoot Tessa vindt de oplossing een beetje makkelijk. ‘En de toon van de petitie vind ik ook erg agressief.’
CMI-instroom ging van 856 naar 945 studenten
Dát er op locatie Wijnhaven steeds minder ruimte is om bijvoorbeeld met een groepje aan een project te werken, is veroorzaakt door het groeiende aantal nieuwe studenten. Grote ‘boosdoener’ is de opleiding informatica waarvan de instroom steeg van 215 in 2014 naar 377 afgelopen najaar. De totale instroom van het instituut bleef van 2014 tot en met 2016 zo’n beetje gelijk, om in 2017 te stijgen van 856 naar 945.
En dat merken de studenten wel. Het heeft ook consequenties voor het rooster. Tessa: ‘De ingeroosterde tijd om op school aan je project te werken is verminderd van twee dagen naar anderhalve dag.’
Koffietentje als studieplek
Studenten zoeken nu – noodgedwongen – vaker dan voorheen een studieplek buiten de locatie. ‘Bijvoorbeeld in de universiteitsbibliotheek of in een koffietentje’, vertelt Tessa. Vierdejaars informatica Jahmale zoekt weleens een studieplek op de locaties Academieplein of Kralingse Zoom. ‘Hier op de Wijnhaven is het meestal erg druk, ook omdat in de hokjes waar je vroeger kon werken nu docenten zitten.’
Heleen Elferink, directeur van CMI, vertelt dat vooral de opleiding informatica hard is gegroeid. ‘We stoeien met de ruimte en zijn nu met de vijf opleidingen van het instituut aan het inventariseren hoe we het gebouw handiger kunnen indelen door de bezetting beter over de dagen te verdelen. Het heeft onze volle aandacht.’ Opleidingen wegsturen vindt Elferink ‘niet de meest charmante oplossing’.
Ralph, vierdejaars cmd, is overigens wel te porren voor een vertrek uit locatie Wijnhaven. ‘Ik zou dat geen probleem vinden, want ik vind het hier best een beetje inspiratieloos. Kijk naar de WdKA met de stations, dat spreekt me wel aan. Net als de ruimte bij RDM: echt inspirerend, vind ik.’
Jos van Nierop
Plek zoeken op Academieplein lol
Waarom heeft elke opleiding niet standaard een numerus fixus, die afgestemd is op beschikbare faciliteiten en personeels capaciteit? Doorgaans is het argument “dat de studenten voor zekerheid kiezen en naar een opleiding gaan waar ze wel een plek kunnen krijgen, en dat voor de opleiding met de numerus fixus de aantallen dan teruglopen”. Als elke opleiding een numerus fixus heeft, is het teruglopen van studenten aantallen geen reden meer. Ik ben me er van bewust dat dit het hoger onderwijs mogelijk minder toegankelijk maakt, wat zeker belangrijk is voor een stad als Rotterdam. Echter, eerdere berichten op Profielen laten zien dat de toename in studenten aantallen ten koste gaat van kwaliteit. Vraag is denk ik, wat levert maatschappelijk meer waarde op? Meer studenten, en mindere kwaliteit? Of, minder studenten en meer kwaliteit?