Het Panel: ‘Werkgevers hebben te veel invloed op het onderwijs’
Gepubliceerd: 6 November 2018 • Leestijd: 4 minuten en 4 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Bij de start van de IT Campus plaatste lector Peter Troxler een kanttekening bij samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. In hoeverre mag je je onderwijs laten beïnvloeden door de wensen van de werkgevers?
‘Het gevaar bestaat dat partners met een flinke zak geld de richting van een onderwijsprogramma mede willen bepalen’, stelde Troxler. Dit terwijl het onderwijs (ook) bedoeld is om jonge mensen te leren kritisch na te denken; een hbo-opleiding is meer dan een praktische bedrijfsopleiding. Toch?
Hoe zit dat bij de opleidingen van de leden van Het Panel? Hebben de toekomstige werkgevers van de studenten te veel invloed op het onderwijsprogramma? Of is die invloed juist goed?
Stavroula Kafka: ‘Werkgevers moeten studenten ruimte bieden om te groeien en zich te ontwikkelen’
Student leisure management
‘Wij worden opgeleid tot pioniers. De bedoeling is dat wij, als studenten, vol nieuwe een innoverende ideeën ons toekomstige werkveld in gaan.
‘Daarbij worden wij voor elk project beoordeeld op hoe vernieuwend en innoverend onze ideeën en uitvoeringen zijn. Van de werkgevers wordt verwacht dat zij ruimte bieden aan de studenten om hierin te groeien en te ontwikkelen, bijvoorbeeld tijdens je stage. Wanneer een werkgever dit niet doet, zie je geen vooruitgang en blijft het bedrijf of de organisatie stilstaan terwijl andere organisaties voorbij flitsen.
‘Werkgevers die samen met studenten bereid zijn om out of the box te willen denken, zorgen ervoor dat hun organisatie toekomstbestendig is. Die werkgevers zijn van harte welkom.’
Danny Leentvaar: ‘Werkgevers hebben juist te weinig invloed’
Student chemische technologie
‘Dat partners bij de IT Campus met een zak geld de richting willen bepalen, lijkt me alleen maar logisch. Iedereen die geld investeert, wil uiteindelijk meepraten in de organisatie. Zo werkt het nou eenmaal.
‘Ik ben het volledig met Daphne Swart van de IT Campus eens dat studenten en bedrijven meer met elkaar in contact moeten komen. Dit gebeurt naar mijn mening veel te weinig. We zijn nog steeds vrij geïsoleerd van elkaar.
‘Werkgevers hebben juist te weinig invloed op het onderwijs, vind ik. Bij mijn opleiding hebben we alleen het PI-project (praktijkintegratie) met opdrachten vanuit het bedrijfsleven. Ik vind dat de opleiding veel meer van zulke opdrachten naar school moet halen. Onderwijs zou zich moeten aanpassen aan het huidige bedrijfsleven en niet moeten doen waar het zelf zin in heeft.’
Ed Meesters: ‘Ga in gesprek als werkgever vanuit macht eisen gaat stellen’
Docent social work
‘Natuurlijk is het goed dat werkgevers invloed hebben. Het is een beroepsopleiding, dus regelmatige afstemming over beroepsinhoud is noodzakelijk om studenten goed voor te bereiden op een diversiteit aan beroepssituaties.
‘Als er een macht-afhankelijkheidssituatie ontstaat, wordt het kwetsbaar. Durft de opleiding die stageplekken nodig heeft te stellen: de werksituatie moet aan deze criteria voldoen, anders plaatsen wij geen stagiaires of trekken we ze terug?
‘Wanneer de werkgever vanuit macht eisen aan de opleiding gaat stellen of de opleiding aan de werkgever, dan is het van belang ethisch met elkaar in gesprek te gaan: hoe willen we onafhankelijk van elkaar tot binding komen? Lukt dat niet, dan werken we op dit moment niet verder met elkaar.
‘Ik denk dat ieder instituut situaties kent waarbij het schuurt; waarbij de spanning wordt besproken en soms wordt besloten de samenwerking niet aan te gaan of te beëindigen. Soms voel ik me trots als ik hoor hoe de opleiding zich profileert, soms zie ik de neiging om weg te kijken en niet-passende situaties vooral op de stage of op het werkadres te laten.
‘Een paar jaar geleden liepen studenten stage bij een hulpverleningsinstantie waar ze vooral werden ingezet op de financiële situatie bij multiprobleemgezinnen. De werkgever verlangde van de stagiairs dat ze er melding van maakten als er in een gezin iemand zwartwerkte, terwijl het gevolg zou zijn dat de uitkering zou stoppen, en ook alle hulpverlening. De social worker is er om op meerdere terreinen hulp te verlenen, niet alleen op het financiële. En de code van social work zegt dat je alleen gegevens doorspeelt met medeweten en in het belang van je cliënt. Eén van de opleidingen die later is opgegaan in social work heeft toen besloten te stoppen met de samenwerking, een andere is ermee doorgegaan.
‘Eenzelfde spanningsveld kan er zijn tussen de HR en de gemeentelijke overheid. Mag de HR zich kritisch verhouden tot gemeentebeleid of moeten we als partner die samenwerkt met door de gemeente gesubsidieerde instellingen vooral buigen? Me dunkt dat je juist een goede samenwerkingspartner bent als je elkaar aanspreekt op elkaars verantwoordelijkheden.’
Gerbrand van Dijk: ‘Manier van lesgeven draagt meer bij aan kritisch denken dan de stof zelf’
Student international business
‘Als international business-student is het voor mij heel belangrijk dat er een sterke relatie bestaat met het bedrijfsleven. Zo niet, dan kan school mij alleen de theorie leren; als ik niet kan leren hoe ik die toepas, dan heb ik er niet zo veel aan.
‘Bedrijven zullen mij juist vragen deze kennis zo vaak mogelijk toe te passen in plaats van alleen te leren. Ik denk daarom dat het in mijn geval niet zo heel erg zou zijn als het bedrijfsleven bepaalt welke onderwerpen aan bod komen. Zolang school mij maar op een slimme manier de stof leert en test of ik die goed begrepen heb.
‘Naar mijn idee draagt de manier waarop school toetsen afneemt en er lesgegeven wordt veel meer bij aan het wel of niet kritisch leren nadenken. De stof zelf is daar niet zo relevant voor. Zolang school zelf de touwtjes in handen heeft wat betreft didactiek, lijkt het me een prima idee om het bedrijfsleven mee te laten denken over de stof.’
Elisa Tsai-Meu-Chong: ‘Dankzij bedrijfsleven hebben wij apparatuur waarmee we kunnen werken’
Student biologie en medisch laboratoriumonderzoek
‘Ik heb liever dat het bedrijfsleven nuttige input levert over wat er speelt zodat ons lesprogramma daarop aan aangepast kan worden, dan dat wij dingen leren die niet meer relevant zijn.
‘Juist dankzij die input hebben we bij onze opleiding veel relevantere lessen en ook apparatuur waar wij mee kunnen werken.’
Wat vind jij van de stelling?
Laat het ons weten in een reactie.
Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen
Als vierdejaars Technische Informatica student zit ik vanaf mijn eerste jaar al vast aan een curriculum wat naar mijn weten volledig is bepaald door docenten die in de afgelopen paar jaar niet in de IT-sector gewerkt hebben. Als er destijds een samenwerking was tussen het docententeam en bedrijven binnen de sector, dan zou de inhoud van het curriculum een stuk actueler zijn geweest. Het feit dat bedrijven zichzelf het curriculum in moeten “kopen” in plaats van dat zij benaderd worden door opleidingen, is naar mijn mening de omgekeerde wereld. Hoe kun je als opleiding hopen actuele en relevantie informatie te verstrekken aan je studenten als je geen nauwe contact behoudt met bedrijven binnen de sector?
Beste Gorbo, ik nodig je van harte uit om met me in gesprek te gaan hierover. Wellicht kun je de opleiding nog verder helpen. Ik hoor graag.
Erik van Dijk