Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren

Klik op de cover om het magazine te lezen of pak 'm uit de bakken.

Illutration of authors face

Vivian van Leeuwen is vierdejaars lerarenopleiding Nederlands. Ze heeft lichamelijke beperkingen. Lees haar eerder verschenen blogs.

Blog

Mogen er ook studenten bij de onderwijswerkplaats?

Gepubliceerd: 18 May 2018 • Leestijd: 1 minuten en 23 seconden • Vivian

Is de onderwijswerkplaats precies het nieuwe geluid waar het onderwijs behoefte aan heeft? Ik ben als bijna afgestudeerde docent idealistisch en gevoelig voor alles wat met innovatie te maken heeft en juist daarom ben ik aan dit idee verknocht.  

Illutration of authors face

Vivian van Leeuwen is vierdejaars lerarenopleiding Nederlands. Ze heeft lichamelijke beperkingen. Lees haar eerder verschenen blogs.

In de onderwijswerkplaats kunnen docenten ideeën uitwisselen over hoe het onderwijs van de HR verbeterd kan worden. Het is ook de plek van waaruit vernieuwende projecten opgezet kunnen worden. En dat alles op basis van thema’s die echt relevant zijn voor de onderwijspraktijk.

Ik vind dat ontzettend goed klinken. Als je nagaat hoeveel docenten er op de HR werken en hoeveel er per studiejaar in de curricula van de opleidingen verandert, is het een logische conclusie dat er ontzettend veel gave ideeën onder de oppervlakte borrelen. Ideeën die op z’n minst het bespreken waard zijn.

Er is bovendien nog zo veel dat beter kan in het onderwijs en misschien is zo’n werkplaats op een hbo-instelling wel dé plek om dat eens aan te snijden. Het hoger onderwijs is immers waar we leerlingen op de middelbare school voor proberen klaar te stomen, dus misschien ligt juist in het hbo wel het antwoord op belangrijke vraagstukken.

Ik denk dat er genoeg onderwerpen zijn die dankzij deze werkplaats echt kunnen gaan leven. Trajecten om de overgang tussen voortgezet en hoger onderwijs te vergemakkelijken, inclusie voor studenten met een functiebeperking, betere instrumenten voor toetsing, nieuwe methodes, betere samenwerkend leren-werkvormen, onderwijsbeleid, onderwijs aan vluchtelingen. De mogelijkheden zijn eindeloos en alleen dat is al veelbelovend.

Toch is er ook iets waar ik mijn vraagtekens bij zet. Van wat ik ervan begrijp, zijn de werkplaatsen alleen voor HR-docenten. Waarom niet ook voor studenten, zeker degenen die bijna afgestudeerd zijn? Juist zij hebben misschien de idealistische visie die dit soort projecten kan helpen tillen, juist zij hebben misschien de geweldige ideeën die nodig zijn om de initiatieven fris te houden. Ik zou dolgraag betrokken zijn bij zo’n werkplaats, want is dat niet ook een heel mooie leerschool?

Ik hoop oprecht dat de werkplaatsen van de grond komen en dat er mooie projecten uit komen. Als ze daadwerkelijk worden gebruikt om kennis en ervaring om te zetten in precies de dingen waar het onderwijs van nu behoefte aan heeft, dan kan ik dat alleen maar heel hard toejuichen.

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een maandelijkse update.

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Mogen er ook studenten bij de onderwijswerkplaats?

  1. Hoi Vivian. De werkplaatsen zijn open voor iedereen met interesse en ideeën. Je bent dus van harte welkom. Je kunt contact opnemen met Margo Pluijter van de dienst Onderwijs & Ontwikkeling.

  2. beste Vivian,

    zeker ben je van harte welkom! Bij de werkplaats inclusieve pedagogiek en didactiek zijn tot nu toe 3 studenten betrokken: van de pabo, de lerarenopleiding en Small Business en Retail management. Volgende week (28 mei) wisselen de docenten die een voorstel voor een experiment hebben deze voor het eerst uit, ik nodig jou hierbij graag uit. Mail mij svp even voor de details (g.c.pluijter@hr.nl).
    hartelijke groet, Margo
    (projectleider werkplaats inclusieve pedagogiek en didactiek)

  3. beste Vivian,

    Herkenning bij jouw vraag; samen met twee collega’s uit de mediatheek hebben wij een plan ingediend bij de werkplaats; ondersteund door vier docenten. Ook met als uitgangspunt dat innovatieve ideeën niet ruim genoeg aangevlogen kunnen worden. Doelgroepen van ons plan zijn én studenten én HR medewerkers. zien we elkaar 28 mei of op een ander tijdstip?

    Hartelijke groet, Harriet (h.c.de.man@hr.nl)

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over ons spelregels

Recente artikelen

Back to Top