Associate degree steeds populairder. Hoe zit het met baankansen en salaris?
Gepubliceerd: 28 November 2019 • Leestijd: 3 minuten en 2 seconden • NieuwsEr moest een makkelijkere overstap komen voor mbo’ers die wilden doorstromen naar het hbo en die kwam er: de associate degree (Ad). De populariteit van Ad’s groeit met sprongen en de Ad lijkt een blijvende brug te worden tussen mbo en hbo. Doet de Ad waarvoor ie bedacht is: opleiden voor werk op niveau?
Om het aanbod te verbreden in het hoger beroepsonderwijs en het gat te dichten tussen het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs werd in 2011 geleidelijk gestart met associate degree-opleidingen. Een van de voortrekkers was de Hogeschool Rotterdam waar speciaal de Rotterdam Academy (RAc) is opgericht voor de Ad’s. Het instituut telt inmiddels vijftien vol- en deeltijd Ad-opleidingen.
Acht jaar na invoering is de populariteit van de tweejarige opleidingen gestaag gegroeid, bleek uit de Keuzegids 2020, waarin de Ad’s voor het eerst werden beoordeeld. De populariteit van Ad’s stijgt.
In collegejaar 2018-2019 waren er landelijk 6.039 aanmeldingen voor de Ad’s, in 2019-2020 is dit aantal gestegen naar 7.361: een groei van 22 procent. Ad-opleidingen worden relatief vaak gekozen door personen die zich willen om- of bijscholen, waaronder veel werkenden en mensen met kinderen. Zij kiezen vaak voor deeltijd. Dit blijkt uit onderzoeksresultaten van het Maastrichtse onderzoeksbureau ROA die in januari werden gepubliceerd.
Populariteit is verklaarbaar
De populariteit van de opleidingen is volgens RAc-manager bedrijfsvoering Angela Vroegindeweij makkelijk te verklaren: qua niveau sluiten ze goed aan op de mbo-opleidingen en de duur van twee jaar is aantrekkelijk voor mbo’ers die net een 4-jarige opleiding achter de rug hebben. Daarnaast zijn er ook Ad’s bijgekomen en worden ze bekender. ‘Het aantal Ad-opleidingen dat wij aanbieden is sinds 2011 flink gegroeid’, zegt Vroegindeweij. De RAc is nog steeds bezig met het uitbreiden en ontwikkelen van de Ad-opleidingen: ‘We onderzoeken de ontwikkeling van nieuwe Ad-opleidingen rondom software en smart technology.’
Daarnaast ziet de RAc potentie in de groei van onze vol- en deeltijdpopulatie. Vroegindeweij: ‘Je ziet dat de mbo-studenten de Ad’s steeds beter weten te vinden. Daar hebben wij heel veel tijd en energie in gestoken. Bijvoorbeeld door de deelname aan projecten als het doorstroomprogramma mbo-hbo, hierin kunnen mbo4-studenten zich oriënteren en kijken of een Ad-opleiding bij hen past.’ Vroegindeweij denkt dat het deel mbo’ers uit de regio dat doorstroomt naar de Ad’s nog groter kan zijn.
Hoe zit het met baankansen?
De RAc heeft sinds de oprichting bijna 3.000 Ad-diploma’s uitgereikt. ‘We vragen onze studenten na het afronden van hun Ad-opleiding of hun baan en salaris op niveau zijn. Als we kijken naar de huidige stand van zaken komt bijna iedereen wel aan een baan. Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid om door te stromen naar een hbo-bachelor, maar wij zeggen altijd; we leiden op voor werk. Dat is ons voornaamste doel.’
De RAc heeft in het verleden een werkveldonderzoek verricht, waarin naar voren kwam dat veel bedrijven niet wisten wat een Ad inhield. ‘Door bedrijven hierover te informeren en te polsen of de opleiding voldoet aan de vacature-eisen zien we dat het werkveld voor Ad-opleidingen uiteindelijk wordt verbreed’, verklaart Vroegindeweij. ‘En des te meer Ad’ers afstuderen, des te meer het werkveld er bekend mee wordt en de waarde van een Ad-diploma stijgt.’
Wat verdien je met een Ad-diploma?
Volgens het ROA verdienen gediplomeerden van Ad-voltijd gemiddeld 11 procent minder dan afgestudeerden van een voltijd hbo-opleiding en 12 procent meer dan studenten met een mbo4-voltijddiploma. ‘Veel bedrijven worstelen nog met startsalarissen. Ze hebben Ad’ers nodig, maar de Ad-functies zijn nog niet geïmplementeerd in hun functiehuis. We zien wel dat dat langzamerhand begint te komen. Bedrijven moeten wennen aan het feit dat Ad-opleidingen bestaan. Onze studenten helpen mee door er simpelweg te zijn’, aldus Vroegindewij.
Samenvattend kan volgens het ROA gesteld worden dat Ad-gediplomeerden iets minder verdienen dan hbo-bachelorgediplomeerden. Als gevolg van de toenemende bekendheid bij werkgevers zou dat kunnen veranderen in de toekomst.
Het RAc voorziet ook grote veranderingen in de komende tien jaar. ‘Er komen bijvoorbeeld veel vacatures vrij waarin er specifiek wordt gevraagd naar Ad-niveau. De bedrijven gaan hun functiehuizen en salarisindicaties aanpassen aan Ad-opleidingen. De huldig Ad-studenten spelen in dit proces een belangrijke rol omdat zij het pad moeten vrijmaken voor de toekomstige studenten als het gaat om het uitzetten van de Ad-functies, de baankansen en salarissen.‘
Tekst: Asli Kösker
Infographics en data: ROA/DUO/SSB
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top