Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 oktober 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Cateraar Kralingse Zoom hoopt op meer input van klagende studenten

Gepubliceerd: 4 March 2019 • Leestijd: 4 minuten en 11 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De een vindt het te duur, de ander te gezond, een volgende mist variatie. Sinds de catering in september is overgenomen door een nieuwe aanbieder, wordt er door studenten op de Kralingse Zoom over geklaagd. Cateraar Appèl wil die feedback graag rechtstreeks horen, om het aanbod beter af te stemmen op de wensen.

Foto van de kantine op de Kralingse Zoom

‘In de oude kantine haalde ik elke dag mijn lunch, nu misschien maar een keer per maand’, zegt Usman, student aan het instituut IFM (financieel management), die Profielen mailde omdat hij een petitie wilde starten om de oude aanbieder te laten terugkeren. ‘Qua gezond halal-aanbod vind ik het achteruitgegaan. Ze hebben wel veel veganistische dingen, maar ik hoor van andere studenten dat dit niet aansluit op wat ze willen.’

Na meer kritische geluiden van studenten nemen we zelf een kijkje op de Kralingse Zoom. In eerste instantie valt ons niet veel bijzonders op. Er liggen gezonde verse broodjes, er staan verschillende salades klaar en er is soep. Daarnaast zijn er snacks verkrijgbaar. Het is wel tamelijk rustig, maar het is ook toetsweek. We worden vriendelijk en snel geholpen en het broodje zalm dat we testen smaakt ons prima, net als het sapje. Toch hebben ook de studenten die we in de kantine aanspreken kritische kanttekeningen.

‘Het is vooral duur. Laatst betaalde ik 2,75 voor een donut’

Duur

‘Het is vooral duur. Laatst betaalde ik 2,75 voor een donut’, zegt eerstejaars Chaima, die in de kantine met twee vriendinnen en een bak patat zit bij te komen van een herkansing. ‘Maaltijdsalades zijn in de winkel rond de 5 euro, maar dan krijg je een grote bak. Hier heb je voor hetzelfde geld een bakje rucola. Dan neem ik liever een snack. Of ik loop naar de foodcourt (de verzameling eettentjes op de Erasmus Universiteit, red.), naar het station of de supermarkt.’

‘De sfeer is wel fijn hier, daarom zitten we er vrij vaak’, zegt student Noah in de koffiebar. ‘Maar het is ook vrij fancy. Wel leuk hoor, maar die kast mag van mij wel weg als dan de koffie wat goedkoper kan. Ik vind een tosti voor 4 euro te duur, ook al is het dan biologisch brood. Dan neem ik wel zelf eten mee. Maar ja, je hebt hier geen kluisjes en mijn tas is dus al heel zwaar. Dan wil ik liever niet ook nog een heel voedselpakket meeslepen.’ ‘Ik denk ook dat er hier veel wordt weggegooid’, zegt medestudent Bella.

Cateraar wil directe feedback

Steven ten Cate, accountmanager van de huidige cateraar Appèl, stelt feedback van studenten enorm op prijs. Hij vindt het jammer dat de feedback op deze manier wél geuit wordt, en niet direct aan de cateraar of de servicedesk van de locatie. ‘Ik ben accountmanager voor meerdere campussen en overal krijgen we veel feedbackkaarten binnen met comments zoals ‘Ik wil de Red Bull terug’ of ‘Ik wil meer vega’, maar niet op de Hogeschool Rotterdam. Daar horen we alleen via via deze geluiden.’

Op de HR liggen die kaartjes op dezelfde plek als op andere campussen, prominent bij de kassa. ‘We gaan wel meer promotie maken om dit onder de aandacht te brengen: Opmerking, klacht, compliment of feedback? Als je iets hebt, schrijf het op! Er wordt altijd persoonlijk contact met je opgenomen.’

Vernieuwingen doorgevoerd

In samenwerking met het hoofd services vanuit FIT (facilitaire dienst) is Ten Cate ondertussen in gesprek geraakt met studenten. Met een aantal vernieuwingen probeert Appèl al om het aanbod beter af te stemmen op de vraag. ‘We zijn net gestart om elke twee maanden een deelconcept toe te voegen naast het basisconcept; nu is dat bijvoorbeeld Italiaans en bieden we pasta’s en pizza’s aan. Er komt zo meer afwisseling.’ Student Usman: ‘Ja, die verbeteringen heb ik denk ik wel gemerkt. Ik was er vorige week en het aanbod is vooruitgegaan.’

Er is ook een klantenpanel samengesteld waarin opdrachtgever (FIT), studenten en medewerkers van KZ hebben plaatsgenomen

Daarnaast startte er eind februari een klantenonderzoek. ‘Ik wil graag veel meer input vanuit de klanten, over wat ze wél willen’, aldus Ten Cate, ‘liefst heb ik dagelijkse feedback.’ Er is ook een klantenpanel samengesteld waarin opdrachtgever (FIT), studenten en medewerkers van Kralingse Zoom hebben plaatsgenomen. Ieder kwartaal komen zij samen om feedback te geven en genomen acties te evalueren.

Concurrentie van foodcourt

De foodcourt van de Erasmus Universiteit, op kruipafstand van de hogeschoollocatie KZ, is een geduchte concurrent (al is men daar ook niet honderd procent tevreden). De voorziening biedt onder meer Starbucks, New Fork, Satebar, Has Doner Kebab en Sohmi Asia Streetfood. Ook de naastgelegen Spar – met een magnetron om je maaltijden meteen op te warmen – wordt drukbezocht, ook door HR-studenten.

‘Voor ons is dat enerzijds een concurrent, anderzijds een kans’, zegt Ten Cate. ‘Daar spelen wij op in door in prijs, kwaliteit of vorm een afwijkend gerecht te presenteren. Dat houdt ons scherp en maakt dat we creatief moeten zijn.’ Overigens is hij over de omzet van locatie KZ zeker niet ontevreden.

Specifiek contract na aanbesteding

Appèl heeft de catering van de locatie ‘gewonnen’ na een aanbestedingstraject. In een dergelijke procedure worden bij meerdere aanbieders uitgebreide eisen neergelegd. De aanbieder met het beste totaalplaatje – op het gebied van gezondheid, prijs en assortiment – mag het gaan doen.

Studenten realiseren zich misschien niet, denkt Ten Cate, dat een cateraar daarna ook gebonden is aan een vrij specifiek contract. ‘Een van de eisen aan ons was: de gezonde keuze stimuleren. Wat overigens niet betekent dat de minder gezonde keuze er niet is. Stimuleren is het sleutelwoord, niet dwingen. De vorige aanbieder had waarschijnlijk een heel ander contract en dus ook een ander assortiment’, zegt hij.

Verleiden tot gezonde keuze

Of de hogeschool daarmee realistisch is, is gezien de reacties van de studenten maar de vraag. ‘Gezonde dingen aanbieden is natuurlijk goed, maar die man hier voor de deur met zijn döner-kar maakt een te gekke omzet’, aldus een van de studenten.

‘Dit geeft maar aan dat de keuze ligt bij de gast’, zegt Ten Cate. ‘Hij of zij bepaalt wat er vandaag gegeten gaat worden. Wij proberen door verleiding de gasten te laten kiezen voor een gezonder product.’

Ten Cate hoopt op veel input in de komende tijd. ‘Alle lijnen staan open om de informatie van klanten binnen te halen, ermee aan de slag te gaan en onze dienstverlening nog beter af te stemmen op onze gasten.’

Tekst & Beeld: Edith van Gameren

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

13 Responses to Cateraar Kralingse Zoom hoopt op meer input van klagende studenten

  1. Halal is dierenmishandeling, moet sowieso niet kunnen.

  2. Ben benieuwd of er aan gedacht is om ook vertegenwoordigers vanuit de deeltijd op te nemen in het klantenpanel. Bij de vorige cateraar waren we erg blij met het buffet waaraan docenten en studenten konden deelnemen tegen betaling van 7,50 euro. Het was informeel (er stonden o.a. kannen met water en cola, je had diverse opties qua vlees en groente), je pakte wat je wilde en je kwam elkaar ook nog tegen als student en docent. We missen deze mogelijkheid zeer, maar vorig jaar september werd door de huidige cateraar aangegeven dat zij dit niet konden uitvoeren. Dus nu zitten we verspreid op de EUR in plaats van bij elkaar op de eigen locatie. Dit komt de binding en de gezelligheid niet echt ten goede.

  3. Verkoop alstublieft meer broodjes pulled chicken, deze zijn goddelijk, er is een enquête gehouden en hieruit is gebleken dat studenten zeer duidelijk zijn; zij willen namelijk meer broodjes pulled chicken.

  4. Het zou zeer prettig zijn als er vaker het broodjes pulled chicken op het menu zou staan.

  5. Wat een verrassing: studenten opteren voor de budget opties ipv de “gezonde keuze”. Was het niet voor het feit dat die gerechten vaak niet te vreten zijn (veel te droog, karige rauwe groente), zou het enorm helpen om ‘de gezonde keuze te stimuleren’ proberen te concurreren op prijs. Mij kan je niet vertellen dat een Lidl ijsbergsla van €0,90 met wat tomaatjes van nog niet eens een Euro en wat garnering meer dan €3 kan kosten per portie.

    Cateren naar studenten toe? Concurreer op prijs of verdwijn. Merendeel van de studenten maakt zich absoluut geen zorgen om het gezonde aspect, anders nemen ze hun eigen voer wel mee.

  6. ik ben het met de BozePaarseALien eens, zo kort en bondig mogelijk gebleven, kortom errug sterruk.

  7. Persoonlijk ben ik heel blij met deze nieuwe cateraar. Ze zijn ongelooflijk klantvriendelijk, ik vind het eten erg lekker. Ja het is inderdaad wel wat aan de dure kant, maar het is logisch dat buitenshuis eten duurder is dan als je zelf wat maakt. Verder is het in de huidige samenleving belangrijk om de gezonde keuze makkelijker te maken. Dit is wennen, maar heeft op lang termijn natuurlijk alleen maar positieve effecten.

  8. Ik vind het vooral jammer dat de broodjes gezond niet meer zelf kunnen worden samengesteld! En dat het kleinere broodjes zijn geworden.. verder niets te klagen.

  9. Ik deel volledig de bijdrage van Robbert Bouwhuis. Voor ons docenten maar ook onze deeltijd studenten is het bepaald niet best. Dat is ook het geval op voor deeltijd op AP, weinig aanbod en vlak qua smaak. Vorig jaar wat het eten op KZ goed en smaakvol met als gevolg veel studenten en docenten die er aten. Nu is de keus uiterst beperkt geworden en wijken we uit naar de frietkar op de hoek en Erasmus of we nemen brood e.d. mee van huis.

    Deze cateraar er in de aanbesteding procedure gekozen maar de vraag is op welke criteria. Het personeel is trouwens wel vriendelijk, daar ligt het niet aan…

  10. Ik vind het eten helemaal niet lekker.. De broodjes zijn keihard! Ik mis de italiaanse bollen! Ik vind het beleg 9 van de 10 keer ook niks dus wijk ik meestal uit naar een kaasbroodje. Wat ik niet begrijp is de salade bar, deze is niet eens gekoeld. Hoe lang dat buiten de koelkast weet je dus ook niet. Hierdoor trek je mij dus al niet over de streep om een gezonde keuze te maken, terwijl ik dat wel graag wil. Ohja, over de prijzen nog niet te spreken.. Denk dat het inmiddels wel bekend is dat deze veel te hoog zijn.

    Als je dit als feedback wil geven wordt er dus persoonlijk contact met je opgenomen, waarom? Van mij hoeft dat niet, dus vul ik ook zo’n kaartje niet in. Ik heb wel laatst een online feedback kunnen geven via HINT. Ik heb helaas weinig goeds te zeggen over de nieuwe catering, ik vond de vorige echt prima, had heel veel spullen die goed en lekker waren. Personeel van het vorige bedrijf was gezellig en vriendelijk, die gezelligheid is echt weg nu. Jammer.

  11. Ik mis vooral het buffet in de avond. Vorig jaar keuze in vlees/vegetarisch, salade, frisdrank en toetje voor 7,50. Nu een restje soep of salade (ongekoeld) of een pasta zonder ingedrienten of smaak.. Jammer, was ook gezellig om met zijn allen te eten. Nu allemaal naar de EUR.

  12. Beste studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam Kralingse Zoom.

    Ik wil jullie allereerst allen danken voor de reacties op het stuk in Profielen op 4-2-2019.
    Om onze dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op onze gasten zijn wij ook gestart met een klantpanel. Hierin zijn medewerkers en studenten vertegenwoordigd die ons in een open gesprek voorzien van feedback. Er zijn nog 2 plaatsen vrij die opgevuld zouden kunnen worden door studenten. Misschien wil jij je daarvoor aanmelden?
    Doe dit bij Rogier Boom via zijn emailadres r.boom@hr.nl. Rogier is cateringmanager van Appel op de Kralingse Zoom. De eerste 2 aanmeldingen zullen wij dan persoonlijk uitnodigen om deel te nemen aan deze gesprekken.

    Steven ten Cate
    Accountmanager Appel divisie Campus

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top