Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Hervisitatie ibl: Verbeterde er meer dan alleen het afstudeerniveau?

Gepubliceerd: 30 January 2019 • Leestijd: 3 minuten en 44 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De opleiding international business & languages (ibl) heeft het afstudeerprogramma flink verbeterd. Dat blijkt uit de recente hervisitatie. De verbeterslag heeft volgens de visitatiecommissie gevolgen voor de ‘gehele kwaliteit van de opleiding’. Profielen vroeg aan studenten of ze dat herkennen.

Het team van ibl moest het afgelopen jaar aan de bak nadat accreditatieorganisatie NVAO negatief oordeelde over de afstudeerkwaliteit. Met de NVAO werd een hersteltermijn van een jaar afgesproken.

Meer nadruk op onderzoeksvaardigheden

In de afstudeerfase moest er in dat jaar meer nadruk komen te liggen op onder meer innovatie en onderzoeksvaardigheden. Visitatiecommissie NQA die de opleiding in december bezocht voor een hervisitatie, heeft de NVAO positief geadviseerd over de doorgevoerde verbeteringen.

Het zijn verbeteringen die niet alleen gunstig uitwerken op de afstudeerfase. De visitatiecommissie is ook te spreken over ‘de cultuur’ die er nu bij de opleiding heerst, waarbij docenten en andere medewerkers meer als team opereren. Een team dat ‘zich erop richt om studenten een programma aan te bieden van hoge kwaliteit’.

‘Goeie opleiding, geen klachten’

Ervaren de studenten dat zelf ook? Drie eerstejaars in de kantine op de achtste verdieping van locatie Posthumalaan in elk geval wel. ‘Een goeie opleiding, we hebben geen klachten’, zeggen ze. Over de hervisitatie hebben ze niet gehoord, en een vergelijking maken met een jaar geleden is voor de eerstejaars vanzelfsprekend ook lastig.

Twee andere eerstejaars vertellen dat ze wel iets van hogerejaars hebben gehoord. ‘Dat het chaotisch was. En dat je heel veel tussenuren had. Dat is nu anders; we hebben zelfs standaard een dag vrij.’ De twee zijn onder andere positief over vier eerstejaarsvakken die ‘heel goed’ op elkaar aansluiten.

‘Eerstejaarsvakken beter georganiseerd’

Een tweedejaars die afgelopen maanden nog enkele p-vakken moest halen, ziet de verschillen. ‘Vorig jaar was ‘critical thinking’ nog een apart vak terwijl dat nu bij ‘law’ zit. Daar voegt het echt iets toe. De eerstejaarsvakken zijn sowieso beter georganiseerd en ingedeeld.’ Ook over de organisatie van het tweede jaar is zij zeer te spreken. ‘De blokintroducties en de uitleg, ik heb het idee dat dat beter is. Maar dat komt misschien ook omdat ik er meer mee bezig ben; ik blijf vaak wat langer op school en dan krijg je gewoon meer mee.’

Ook het contact met docenten ervaart de student als beter dan voorheen, maar dat kan volgens haar te maken hebben met de schoollocatie. ‘RBS heeft hier een eigen gebouw; het is kleinschalig en je komt je docenten makkelijk tegen. Op de Kralingse Zoom moest je soms van het C- naar het D-gebouw. Buiten de lessen zag je de docenten nauwelijks.’

‘Docenten zouden meer op een lijn moeten zitten’

De constatering van de NQA dat de medewerkers (inclusief de docenten) meer als een team opereren, kan de student met enige terughoudendheid delen. ‘Ik heb het idee van wel, maar ik kan het niet zo goed verwoorden.’ Enkele klasgenoten hebben daarentegen wel iets aan te merken op het functioneren van het docententeam. ‘Soms zeggen docenten allemaal iets anders, bijvoorbeeld over wanneer je iets moet inleveren. Ze zouden meer op een lijn moeten zitten.’ Ook worden niet altijd de juiste docenten op het juiste vak gezet, vinden ze.

Individueel krijgen de docenten van deze tweedejaars wel een dikke voldoende. ‘Ze gebruiken onze feedback heel goed en het zijn goeie en gedisciplineerde docenten die altijd willen verbeteren.’

‘Veiliger klimaat om iets tegen elkaar te zeggen’

Een van die docenten zegt te hopen dat de meeste studenten ervaren dat het beter met de opleiding gaat dan een jaar geleden. Dat vindt ze zelf namelijk wel, vanwege de genomen maatregelen nadat ibl de accreditatie niet haalde. ‘Het heeft een supergoed effect gehad. Docenten hebben nu minder taken, en meer eigenaarschap over die taken en de inrichting van de opleiding. Ook is er een veiliger klimaat ontstaan waarin je tegen elkaar kunt zeggen wat je vindt.’

Voorheen werd er ook wel gepraat, maar nu vinden er volgens de docent echte discussies plaats. Daarbij gaat het onder andere over de vraag of een bepaalde scriptie goed is of niet. ‘Daarin hebben we een echte kwaliteitsslag gemaakt. Er wordt nu bijvoorbeeld heel strikt gelet op bronvermelding’, stelt de docent.

Scriptiemaker voelt zich gedupeerd door verbeteringen

De strengere eisen hebben gevolgen voor afstudeerders, merkte een vijfdejaars die in een studieruimte aan haar scriptie werkt. Ze voelt zich de dupe van de verbeteringen die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd. ‘In juni zat ik midden in m’n scriptie toen de eisen werden veranderd; ik moest opnieuw beginnen’. De maanden ervoor wisten de docenten en ook de scriptiebegeleider niet precies wat ze moesten doen, vertelt ze. ‘Het was chaos.’

De vijfdejaars baalt dat aan haar scriptie hogere eisen worden gesteld dan aan de scripties waarmee vroegere klasgenoten afstudeerden. ‘Ik heb hun scripties gezien. Ze zijn van een lager niveau dan wat ik nu moet maken, maar ze sloten wel aan bij de stof van de jaren ervoor. Ik heb dingen over onderzoek gehad, maar daar had ik niks aan bij mijn scriptie.’

De studenten die afgelopen september met hun scriptie startten, vergaat het beter, weet de vijfdejaars. ‘Zij worden beter begeleid en krijgen ook les in het doen van onderzoek. Dat heb ik niet gehad.’ Dát het afstudeerniveau omhoog moest, begrijpt de student overigens wel.

Credits voor interim-onderwijsmanager

Voor de doorgevoerde verbeteringen geeft de eerdergenoemde docent credits aan interim-onderwijsmanager Dolf Pellenbarg die startte toen de opleiding ‘in een dal zat’. ‘Omdat hij hier geen verleden had, namen we hem om de een of andere reden serieuzer dan iemand anders. Hij maakte ons eigenaar van de problemen waar we mee te maken hadden. Dat heeft echt goed uitgepakt.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top