Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
2 juli 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: Voer bij alle opleidingen een numerus fixus in

Gepubliceerd: 6 June 2019 • Leestijd: 2 minuten en 3 seconden • Nieuws

Op de Hogeschool Rotterdam zijn er op dit moment vijf opleidingen met een numerus fixus. De studenteninstroom is daar aan een maximum gebonden. Zou een numerus fixus voor alle opleidingen een goed idee zijn? We vroegen het aan Het Panel.

Profielen schreef een longread over de voors en tegens van een numerus fixus, waarop een van de lezers in een reactie voorstelde om bij alle opleidingen een numerus fixus in te voeren. Op deze manier kun je de instroom van nieuwe studenten beter afstemmen op de beschikbare capaciteit. Hoe denken de leden van Het Panel hierover?

Mohamed el Ouasghiri

Docent logistiek management en onderzoeker zorglogistiek

‘Als je een numerus fixus overweegt, is het legitiem om te kijken naar de beschikbare (docent-)capaciteit. De kwaliteit van het onderwijs hangt hier immers mee samen. Maar het invoeren van een numerus fixus hangt wat mij betreft in eerste instantie samen met de vraag naar geschoolde hbo-professionals vanuit de beroepspraktijk. Te veel hbo-professionals opleiden voor een markt of sector waar nauwelijks vraag is naar die professionals, is wat mij betreft verspilling, zowel voor de organisatie als voor de student.’

Gerbrand van Dijk

Student international business

‘Ik denk dat het tot rare keuzestress zal leiden als je overal een numerus fixus invoert. Mensen, en studenten al helemaal, houden niet van onzekerheid. Het kan studenten onnodig afschrikken lijkt me. Ook is de school naar mijn idee altijd redelijk succesvol geweest in het voorspellen van studentenaantallen.’

Illustratie/portret HildeHilde Valentin

Docent bij de dienst onderwijs en ontwikkeling

‘Bij alle opleidingen een numerus fixus invoeren? Vooral doen! Na alle perikelen rond studiefinanciering, waardoor studeren voor sommige groepen financieel lastig wordt, lijkt de numerus fixus mij de ideale manier om studeren voor een nóg beperktere groep toegankelijk te maken.

‘De neiging van opleidingen om alleen die kandidaten toe te laten die hoge cijfers hebben, zal groter worden. Dat maakt het dus voor ‘zwakkere’ studenten lastiger om binnen te komen. Terwijl iemand die met lagere cijfers instroomt wellicht prima in de beroepspraktijk functioneert.’

Ed Meesters

Docent social work

‘Het is logisch dat het aantal toe te laten studenten is afgestemd op de kwaliteit en kwantiteit van het personeel van de betreffende opleiding én op de arbeidsmarkt. Het hogeschoolbeleid was een aantal jaren geleden dat er géén personeel mocht worden ingehuurd. Ook is het beleid om géén vakbekwame hbo’ers aan te nemen, maar dient de docent een universitaire opleiding te hebben genoten.

‘De vraag aan het college van bestuur is dan: waar schuurt het en hoe creatief zoek je naar oplossingen met kwaliteit als uitgangspunt? Als er vacatures op de arbeidsmarkt zijn en er zijn gemotiveerde studenten, dan zou ik milder kijken naar voorwaarden als de universitaire titel en de contractvorm van de docent en de maatschappelijke belangen laten prevaleren.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

Lid worden van Het Panel
Heb je een mening over de Hogeschool Rotterdam, maar is maandelijks een blog schrijven niet jouw ding? Word dan lid van ‘Het Panel’. Profielen vraagt maandelijks de studenten en medewerkers in Het Panel naar hun mening over een stelling die betrekking heeft op het hoger onderwijs of de Hogeschool Rotterdam.
Wil je meer schrijven dan ‘slechts’ een reactie op een stelling: Profielen zoekt ook bloggers.
Mail voor informatie naar profielen@hr.nl.
 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Het Panel: Voer bij alle opleidingen een numerus fixus in

  1. Ik vind de reactie van mevrouw @Hilde Valentin bizar. Als ik het goed begrijp pleit zij er dus voor om het studenten nog moeilijker te maken om toegelaten te worden tot een studie? Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen kiezen of die wil gaan studeren, welke studie en waar. Iedereen heeft een ander doel voor ogen en het is om z’n minst eerlijk om iedereen een kans te gunnen hun dromen waar te maken.

    Hilde Valentin – ‘De neiging van opleidingen om alleen die kandidaten toe te laten die hoge cijfers hebben, zal groter worden. Dat maakt het dus voor ‘zwakkere’ studenten lastiger om binnen te komen.’

    Studenten die dus misschien wat minder sterk zijn in bepaalde vakken zullen dus helemaal niet meer toegelaten worden. Waarom? Zodat docenten hun best niet meer hoeven te doen? Zodat het slagingspercentage van de opleidingen omhoog gaan? Zodat studeren alleen nog maar voor hoogbegaafden is?

    Absurd Hilde!

    @Mohamed el Ouasghiri – ‘Teveel hbo-professionals opleiden voor een markt of sector waar nauwelijks vraag is naar die professionals, is wat mij betreft verspilling, zowel voor de organisatie als voor de student.’

    Iedereen verdient kansen om zijn of haar doel te kunnen bereiken, meneer El Ouasghiri!

    Mvg,

    Een nuchtere student met een realistische kijk op zaken

    OVERTREF JEZELF! – Hogeschool Rotterdam 2019

  2. @nuchtere student: volgens mij is de reactie van Hilde sarcastisch bedoeld. @Profielen, Ja/ nee?

  3. Sorry hoor, maar ik kan van de reactie van mevrouw Valentin geen touw aan vast knopen. De eerste alinea doet mij denken dat het sarcasme is.

    Als het niet zo is en ze echt een beperktere groep die überhaupt kan studeren wil, begrijp haar je echt niet. Studeren zou juist toegankelijk moeten zijn voor iedereen (daarom ben ik ook tegen een leenstelsel). Als dat niet zo is, kunnen kinderen van rijkere ouders en leerlingen met hoge middelbare school/MBO cijfers prioriteit krijgen en ontstaat er uiteindelijk een nieuw soort klassensamenleving, doordat er enkel een elitair groepje kan studeren. (In Amerika gebeurt dit al) Ik hoop dat dat niet het doel is van mevrouw Valentin.

    Ook is er bij het HAVO (en waarschijnlijk ook VWO) examen de eis dat je je voor minimaal twee opleidingen inschrijft en maximaal één Numerus Fixus opleiding. Stel dat alle opleidingen het Fixus invoeren, krijg je dus een soort paradox en mogelijk lagere slagingspercentages.

    Verder ben ik bij een opleiding van InHolland geweest en daar werd gezegd dat ze van het Fixus af hebben gezien, omdat het meer problemen gaf dan de voordelen dat het opleverde. Ze “hadden er spijt van”.

    Ten slotte, om “Zwakkere” studenten te weren van studeren, daar is toch het BSA en 1 februari regeling voor? Hiermee heeft de student zichzelf bewezen in de opleiding en weet je zeker hoe sterk een student is in het vakgebied en of hij/zij de opleiding met gunstig gevolg kan afronden, met daarna een goed functioneren in het beroepenveld.

    P.S. Zouden studenten met een functiebeperking dan niet sneller geweerd worden van de opleiding, de opleiding kan bij een wering op basis van functiebeperking naar de willekeurige loting verwijzen en zeggen dat het toeval was.

    Dit alles moet ervoor zorgen dat je een Numerus Fixus niet moet willen. HBO of hoger wordt met de (recente) ontwikkelingen in het beroepenveld steeds meer een must voor lange termijn baanstabiliteit. Een numerus fixus maakt deze privileges uiteindelijk exclusief voor een klein elitair groepje. Omdat er alleen gelobbyd wordt door rijke ouders en gekeken wordt naar een cijferlijst, op een papiertje. Die realiteit moet ten koste van wat het kost omzeild worden.

  4. Wat Arjan in zijn tweede alinea zegt, is precies wat ik bedoel. Natuurlijk moet het volgen van een studie voor iedereen mogelijk zijn. Alle maatregelen (o.a. het leenstelsel) en proefballonnen, zoals nu met de Numerus Fixus, zorgen voor mogelijke belemmeringen met name voor die groepen voor wie studeren niet vanzelfsprekend is. Jammer dat mijn ironie niet werd opgepakt.

  5. Ik begrijp uit de reacties dat ik de opmerking van @Hilde Valentin verkeerd heb opgevat. Ironie en sarcasme is in schrift soms wat lastig over te brengen en te herkennen. Gelukkig begrijpen we mekaar nu beter en zijn we het over één iets eens. Studeren moet geen elitair goed worden.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top

%d bloggers like this: