Hogeschool haalt toets en neemt de komende zes jaar druk bij opleidingen weg
Gepubliceerd: 2 October 2019 • Leestijd: 1 minuten en 1 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De Hogeschool Rotterdam heeft de instellingsaccreditatie gehaald, meldt de instelling vandaag in een nieuwsbericht. Dat is goed nieuws voor opleidingen van de HR: minder papierwerk.
Opleidingen die straks door hun zesjaarlijkse beoordeling heen moeten, hoeven namelijk minder bewijsmateriaal aan te leveren dan voorheen. Omdat de Hogeschool Rotterdam de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) heeft gehaald, hoeven de opleidingen zich beperkt te verantwoorden, op basis van ‘verdiend vertrouwen’.
Waarde diploma’s
‘Het positieve oordeel legitimeert ons bestaan en geeft waarde aan onze diploma’s,’ aldus collegevoorzitter Ron Bormans in een bericht op het intranet van de hogeschool. De ITK is een meetinstrument van de NVAO, de instantie die opleidingen in het hoger onderwijs accrediteert. De NVAO is ook de instantie die zesjaarlijks de kwaliteit van opleidingen beoordeelt en bepaalt of ze overheidsgeld krijgen.
Tijdens de instellingsbrede accreditatie moet de hogeschool laten zien dat ze haar visie op kwaliteit ook in praktijk brengt. Doet de hogeschool wat ze belooft? Ook moeten er binnen de hogeschool controlemechanismen zijn om problemen op te sporen en op te lossen.
Minder papierwerk
Als de hogeschool zelf de kwaliteit op orde kan houden, zo is de gedachte achter de ITK, dan hoeft een NVAO-accreditatiepanel minder uitgebreid naar de afzonderlijke opleidingen te kijken. Opleidingen hoeven daarom nu nog maar op vier punten geaccrediteerd te worden in plaats van op elf onderdelen.
‘Help opleidingen met data en studiesucces’
De instellingstoets is zes jaar geldig. De NVAO beveelt de HR aan om in de tussentijd opleidingen meer handvatten te geven om studiesucces te bevorderen. Ook kan managementinformatie en andere data bruikbaarder worden gemaakt voor opleidingen, zegt het panel van de accreditatie-organisatie.
Tekst: Olmo Linthorst
Illustratie: Demian Janssen
Op welke vier punten worden de opleidingen dan nu geaccrediteerd?
Standaard 1: De beoogde leerresultaten passen bij het niveau en de oriëntatie van de opleiding en zijn afgestemd op de verwachtingen van het beroepenveld en het vakgebied en op internationale eisen.
Standaard 2: Het programma, de onderwijsleeromgeving en de kwaliteit van het docententeam maken het voor de instromende studenten mogelijk de beoogde leerresultaten te realiseren.
Standaard 3: De opleiding beschikt over een adequaat systeem van toetsing.
Standaard 4: De opleiding toont aan dat de beoogde leerresultaten zijn gerealiseerd.
Deze vier standaarden voor bestaande opleidingen zijn vastgelegd in het zogenoemde ‘Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland’. En dat is allemaal heel officieel gepubliceerd in de Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden. De vier punten van het beperkte kader zijn hier verder toegelicht: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-3198.html#d17e2391