HR-app kampt nog met kinderziektes
Gepubliceerd: 16 September 2019 • Leestijd: 2 minuten en 23 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Studenten zijn nog niet onverdeeld enthousiast over de vorige week gelanceerde HR-app. Er lijken nog wat kinderziektes te zijn, met name bij het inzien van het rooster en het opstarten van de app.
De hogeschool beloofde met de lancering van de app een relaxter studentenleven, door het eenvoudig kunnen inzien van roosters en studieresultaten. Een goed idee, vinden veel studenten, maar in de app die nu beschikbaar is, is nog ruimte voor verbetering.
Verschillende studenten meldden via Twitter en Instagram kort na de lancering dat de app niet te vinden was in de Apple App Store en Google Play Store. Dit probleem lijkt inmiddels te zijn verholpen.
Profielen nam poolshoogte bij studenten informatica en communication and multimedia design die dagelijks in de weer zijn met het ontwikkelen van apps. Zij ondervinden nog wel andere problemen, zo blijkt.
Opnieuw inloggen
Eerstejaars informatica Abdullah loopt aan tegen fouten in de app: ‘Als ik probeer te kijken naar een ingeplande les op mijn rooster, verschijnt er een foutmelding en schakelt de app vanzelf uit. Hierdoor moet ik telkens opnieuw inloggen. Dit soort foutjes moet er zo snel mogelijk uit om de app soepeler te laten werken. Daarnaast moeten er meer opties worden aangeboden, denk aan het inschrijven voor vakken en toetsen.’
Zijn medestudent Riyaz ervaart ongeveer dezelfde problemen. ‘De app start heel langzaam of soms helemaal niet op. Daarnaast wordt mijn klas niet herkend en krijg ik deze niet gekoppeld aan mijn account. Het idee erachter is prima, maar als het niet werkt is het lastig oordelen.’
Martijn, Boaz en Vince – eveneens eerstejaars informaticastudenten – vinden de app handig maar ook wat verwarrend. ‘Het is fijn om gelijk je rooster te zien, zonder in te loggen via een webbrowser. Alleen staan er in het rooster cursuscodes in plaats van de namen van de vakken. Een plug-in voor webmail zou een handige toevoeging zijn. De samenstelling van de app is onoverzichtelijk en momenteel is de app te incompleet om functioneel te gebruiken.’
App nog doorontwikkelen
HR-digitaal strateeg Tim Fleumer erkent dat de app nog niet af is. ‘Het is de allereerste versie, die we in de komende jaren willen doorontwikkelen. De problemen rond het inloggen zijn inmiddels opgelost. De app wordt steeds beter als we dat samen met studenten doen. Zij kunnen feedback geven.’
De feedback geeft volgens Fleumer een overwegend positieve indruk. ‘We krijgen veel complimenten binnen en veel studenten zijn blij dat de app er eindelijk is. Studenten vragen om notificaties en een weekrooster in de app.’
Toegankelijkheid
Derdejaars social work Jessica meldt via Facebook problemen met de toegankelijkheid. Zij is slechtziend: ‘Omdat ik gebruikmaak van vergroting en spraakfuncties kan ik helaas niet in de app. De app loopt helemaal vast, al bij het inloggen. Met vergroting en spraak zijn de vakjes niet eens zichtbaar of bereikbaar, het scherm staat gewoon vast.’
Volgens Fleumer voldoet de app aan de web content accessibility guidelines (wcag), die ervoor moeten zorgen dat sites en apps toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking zoals problemen met zien of horen of motorische beperkingen. ‘De lettergrootte is schaalbaar via de telefooninstellingen’, aldus Fleumer. ‘Wat inderdaad nog ontbreekt is de voorleesfunctie, deze hopen we in een toekomstige release toe te voegen aan de app’, aldus Fleumer.
De HR heeft voor november een nieuwe release gepland met opties als het inschrijven voor vakken en toetsen, een vakrooster en het vinden van contactpersonen. Daarnaast roepen ze studenten op om mee te denken over de online dienstverlening van de hogeschool via UserVoice.
Hoe bevalt de app tot dusver bij jullie? Laat het ons in de comments weten of stuur ons een mailtje naar profielen@hr.nl. Bedankt!
Tekst: Asli Kösker
Beeld: Demian Janssen
Dit is ook goede feedback om te ontvangen, zo kunnen we stapje voor stapje de app verder blijven verbeteren! Ook via de app kunnen studenten feedback geven en die nemen we allemaal mee in updates en volgende releases.
We hebben ook al een update doorgevoerd om het inlogprobleem op te lossen. Wellicht dat hierdoor andere problemen die genoemd worden in het artikel ook al zijn opgelost.
Voor de studenten die in dit artikel genoemd worden, willen jullie je feedback delen via http://www.hr.nl/appfeedback? Dan kunnen we specifiek kijken naar waarom het bij jullie mis gaat en het probleem oplossen. Ook als je ideeën hebt om de app te verbeteren kun je altijd dit formulier gebruiken.
Krijg jij ook cursuscodes in de app te zien in plaats van vaknamen? Dat leggen we voor aan de bedrijfsbureaus van de instituten: zij hebben de controle over welke informatie in het rooster zit.
En via deze weg nogmaals de oproep om mee te denken met de doorontwikkeling van de app (en later ook de web-omgeving, wat nu de Startpagina op hint is)..!
We zijn bezig om een studentenpanel samen te stellen om maandelijks 1 of 2 uur mee te testen. Per deelgenomen sessie ontvang je een kleine vergoeding. Aanmelden kan ook via studienet@hr.nl.
Een app had al tien jaar eerder moeten gebeuren