Langstudeerders gecoacht door re-integrerende docenten
Gepubliceerd: 18 April 2019 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Bij IFM geeft de Afstudeerzaak sinds twee jaar persoonlijke begeleiding aan studenten die langer dan vijf jaar studeren, om hen aan een diploma te helpen.
Het Instituut voor Financieel Management (IFM) had relatief veel studenten die langer dan vijf jaar ingeschreven stonden en er was behoefte aan een nieuwe aanpak. Zo ontstond ruim twee jaar geleden het idee om collega’s die tijdelijk niet voor de klas stonden, als coach studenten te laten begeleiden die het studieritme en het contact met de opleiding hadden verloren.
De coaches proberen de studenten te verleiden de draad weer op te pakken. ‘De kunst is om ze het vertrouwen te geven dat ze weer naar school kunnen komen’, zegt Dy-Anne Holland, coördinator van de Afstudeerzaak.
De coaching en begeleiding door re-integrerende collega’s is mogelijk een ei van Columbus. Het percentage langstudeerders bij IFM is sinds 2016 met 21 procent gedaald. Hoeveel van die daling te danken is aan de Afstudeerzaak is moeilijk te zeggen, maar de nieuwe invalshoek draagt er zeker aan bij. Momenteel is er contact met zestig à zeventig studenten.
Verantwoordelijkheid blijft bij de opleiding
In de twee jaar dat ze bezig zijn met deze aanpak is de werkwijze geleidelijk uitgekristalliseerd. ‘We laten de vraag nu echt vanuit de opleiding komen’, zegt Holland. ‘Zij dragen de studenten aan met wie we aan de slag gaan. De verantwoordelijkheid voor de student blijft altijd bij de opleiding. Wij hebben geen beoordelende rol en ondersteunen de student bijvoorbeeld niet inhoudelijk met zijn scriptie.’
De begeleiding is maatwerk. Studenten die behoefte hebben aan structuur, kunnen afspreken zich elke dag even te melden bij de coach als ze aan de slag gaan. Op het kantoor van de Afstudeerzaak zitten regelmatig studenten te werken. Ook het contact met elkaar – ervaren dat ze niet de enige zijn én elkaar kunnen ondersteunen – kan de studenten helpen. Daarnaast wijst de Afstudeerzaak studenten de weg naar andere voorzieningen op de hogeschool, zoals Student aan Zet, de decanen of het Taalcentrum.
Op deze manier zijn al de nodige studenten naar de eindstreep geholpen. Meteen flink uitbreiden dus? ‘Juist de kleinschalige en mensgerichte aanpak werkt’, zegt Holland. Manager bedrijfsvoering van IFM Manon van der Wel vult aan: ‘Het is mooi dat we resultaat boeken, maar om maatwerk te blijven leveren, moet de Afstudeerzaak niet te veel en te snel groeien.’
Netwerkborrel: kennis delen
Toch dromen ze wel van een hogeschoolbrede aanpak. Een netwerkborrel op 25 april is de eerste stap om lijntjes te leggen naar al die anderen die al bezig zijn met langstudeerders. Denk aan decanen, studieloopbaancoaches, medewerkers van studentzaken en natuurlijk ook docenten.
Tijdens de netwerkborrel kunnen ze informeel hun ideeën en ervaringen uitwisselen onder het motto ‘Probeer jij de echte doorzetters boven aan de trap te krijgen?’ Dat zou het begin kunnen zijn van iets groters, een hogeschoolbrede aanpak of platform voor het helpen van langstudeerders, gebaseerd op kennis, ervaringen en best practices rond deze hulp.
Tekst: Edith van Gameren
Illustratie: Demian Janssen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top