Cmr: Was het onvermijdelijk dat de hogeschool uit de NSE stapte?
Gepubliceerd: 17 April 2019 • Leestijd: 2 minuten en 6 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Drie weken geleden werd bekend dat de Vereniging Hogescholen (VH) niet verder meewerkt aan de Nationale Studenten Enquête (NSE). Door verschillende fouten zouden de gegevens onbetrouwbaar zijn. Maar was de annulering echt zo onvermijdelijk, vroeg de cmr zich af.
De hogescholen hadden verschillende redenen om het vertrouwen in de resultaten van de NSE op te zeggen. Volgens de VH was de nieuwe privacywetgeving het grootste struikelblok. De hogescholen mochten de gegevens van studenten niet meer van tevoren aanleveren, waardoor studenten zelf hun studierichting en opleidingsvorm moesten invullen. Omdat dat niet altijd juist gebeurde, beoordeelden studenten soms niet hun eigen opleiding.
Onvermijdelijk
De centrale medezeggenschapsraad (cmr) ontving eind maart een e-mail waarin het collegebestuur uitlegt waarom het niet langer meewerkt aan de NSE. In deze mail werd het woord ‘onvermijdelijk’ gebruikt en dat zorgde voor vraagtekens bij de cmr. ‘Wat maakte deze annulering zo onvermijdelijk?’, vroeg de raad tijdens de vergadering van afgelopen maandag aan het bestuur.
Collegevoorzitter Ron Bormans gaf aan dat er dit jaar te veel fout is gegaan bij de NSE, waaronder het vastlopen van het systeem, responsgegevens die niet werden ontvangen en het invullen van verkeerde opleidingen. Hierdoor zijn niet alle resultaten betrouwbaar. Dit terwijl volgens de VH ‘de kwaliteit van studiekeuze-informatie niet ter discussie mag staan’. Dat vindt Bormans ook, maar hij baalt er wel van: ‘Het is gevaarlijk om eruit te stappen, want je stelt studenten die hier tijd in hebben gestoken teleur.’
Repareren
Bormans vindt het goed dat de hogescholen er gezamenlijk uit zijn gestapt. ‘Ik ben er trots op dat de hogescholen een eenheid vormden’, zegt hij. ‘Ik vind het verstandig om er vroegtijdig uit te stappen in plaats van dat je dat later alsnog moet doen. Het is niet mogelijk om het dit jaar nog te repareren, maar hopelijk gebeurt dit wel snel.’
‘Maar hoe kunnen wij nu studenten helpen kiezen?’, vroeg cmr-lid Helen de Haan. Maarten van Os, manager van de afdeling student (OeO), legde uit dat de oude resultaten niet worden weggedaan. ‘Die bewaren we. Alleen hebben we wel een gat van een jaar.’
Moet de Hogeschool Rotterdam nu zelf met een alternatieve enquête komen? Bormans vindt van niet. ‘Ik zou met alle plezier iets willen doen, maar ik doe dit liever met alle hogescholen. Ik wil eigenlijk herstellen wat is stukgemaakt.’
De universiteiten hebben er wél voor gekozen de fouten van dit jaar nog te repareren. De enquête is twee weken langer opengesteld en op die manier hopen zij alsnog op juiste resultaten. Bormans is het niet eens met die beslissing: ‘Het is niet goed dat de universiteiten doorgaan, ik betreur dit. De hogescholen hebben zichzelf beschermd door vroegtijdig uit de NSE te stappen.’
Kamervragen
Die keuze van de hogescholen krijgt niet overal de handen op elkaar. Zo verbaasde Kamerlid Frank Futselaar (SP) zich erover dat de Vereniging Hogescholen zich net voor de deadline terugtrok uit de NSE. Hij vroeg hierover een debat aan in de Tweede Kamer, zo meldde Science Guide. Vanuit de Tweede Kamer kwam hier brede steun voor.
De minister van Onderwijs zal deze week om de tafel gaan met de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en het Interstedelijk Studenten Overleg om te praten over de toekomst van de NSE.
Tekst: Billie Twigt
Illustratie: Demian Janssen
Het is niet zo moeilijk om ergens vraagtekens bij te zetten, maar kom dan eens met een nuttige suggestie of een reden waarom er vraagtekens bij het besluit worden gezet.
Is het onvermijdelijk? Nee, want ze hadden ook met incomplete data door kunnen gaan. Is dat aan te raden en krijgen aankomende studenten en de opleiding het beeld dat ze behoren te krijgen? Nee, want de data is incompleet en incorrect. Is het dus een goede beslissing? In mijn optiek wel. Als je het als CMR zijn niet mee eens ben, bespreek dan hoe het anders zou moeten en wat er aankomend jaar verbeterd moet worden ipv alleen maar interessant te doen door een vraag te stellen.
Sommige personen zeggen dat domme vragen niet bestaan, alleen domme antwoorden. Als dit zo zou zijn, zou het spreekwoord “Één dwaas kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden” onjuist zijn.
Wat mij betreft is het nu een zaak van de politiek en de Minister. Ik denk dat je in de zorg goed kunt zien hoe het daar is geregeld door instellen van het Zorginstituut:
Het Zorginstituut stimuleert de continue kwaliteitsverbetering in de gezondheidszorg en het voor iedereen toegankelijk maken van begrijpelijke en betrouwbare informatie over de kwaliteit van de geleverde zorg. Kwaliteitsstandaarden en de bijbehorende meetinstrumenten en informatiestandaarden leveren hier als kwaliteitsinstrumenten een belangrijke bijdrage aan.
In 2013 werd de wijzigingswet van de Wet cliëntenrechten zorg aangenomen, waarmee een aantal bestaande taken en verantwoordelijkheden op het gebied van goede zorg efficiënter konden worden vormgegeven. Dat betekende dat het verbeteren van de kwaliteit van zorg in het algemeen en het bevorderen van vernieuwing en verbetering van beroepen en opleidingen in de zorg als nieuwe taken aan het CVZ werden toebedeeld. Als uitvloeisel van dit nieuwe takenpakket veranderde de naam van de organisatie op 1 april 2014 opnieuw, ditmaal in Zorginstituut Nederland.
Ik stel voor dat Wetgever en Minister een Ondwerwijs Instituut Nederland oprichten naar analogie van de zorg. Een onafhankelijke instantie die samenwerkt met onderwijs, marktpartijen enz.
Dus zorg dragen voor het verzamelen, samenvoegen en beschikbaar maken van informatie over de kwaliteit van het onderwijs. Deze informatie wordt dan via een Openbare Database (open data) ontsloten, en wordt gebruikt als keuze-informatie door aankomende studenten, bij de contracteren van onderwijs en voor handhaving door de Inspectie voor Onderwijs en NVAO enz.
Lees ook eens https://nieuws.hhs.nl/blog-en-opinie/studenttevredenheid-als-graadmeter-voor-kwaliteit-en-succes/