Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Problemen door vergeten tentameninschrijvingen? Collegebestuur ziet het probleem niet

Gepubliceerd: 16 April 2019 • Leestijd: 2 minuten en 16 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Automatisch inschrijven voor tentamens wordt niet hogeschoolbreed ingevoerd. Het college van bestuur stelt dat de huidige gang van zaken niet voor grote problemen zorgt, terwijl automatisch inschrijven de HR veel geld zou kosten.

Onderwijsinstituten zouden bij automatisch inschrijven voor alle mogelijke tentamendeelnemers ruimte moeten reserveren en surveillanten moeten inhuren. Maar doen zich op dit moment dan problemen voor bij opleidingen waar studenten zich voor een tentamen moeten inschrijven, luidde de vraag die het bestuur stelde aan de managers van de bedrijfsbureaus van alle onderwijsinstituten.

‘Uitschrijven studie na vergeten tentameninschrijving’

De centrale medezeggenschapsraad (cmr) ‘trakteerde’ het collegebestuur onlangs op een initiatiefvoorstel waarin wordt gepleit om de automatische tentameninschrijving hogeschoolbreed in te voeren. Als je vergeet je in te schrijven, kan dat onder andere tot studievertraging leiden, stelt de cmr. ‘En’, vertelde cmr-lid Willemijn den Herder gisteren tijdens de cmr-vergadering, ‘er zijn ook studenten die zich vóór 1 februari bij hun studie uitschrijven, omdat ze het door een vergeten tentameninschrijving toch niet meer halen.’

Collegevoorzitter Ron Bormans was niet echt onder de indruk van de door de cmr aangehaalde problemen. ‘Ik hoor vooral: “Ik heb gehoord dat er een student…” Maar is er echt een probleem? Wij zijn er, via de managers van de bedrijfsbureaus, wanhopig naar op zoek gegaan, maar kunnen het niet vinden.’

‘Bij de slc wordt de student altijd geholpen’

Er worden nu geen studenten gedupeerd, stelde bestuurder Wijnand van den Brink. ‘En een negatief bindend studieadvies op basis van een vergeten inschrijving? De bedrijfsbureaus herkennen het niet. Als zo’n student naar de slc gaat, wordt hij altijd geholpen.’

De leden van de cmr waren niet overtuigd. Voorzitter Sjoerd van Vliet: ‘Iedere directie zegt in zo’n geval dat ze het gaat oplossen, maar ik hoor geluiden dat dat meerdere malen niet is gebeurd.’

Moeten de instituten zich niet gewoon dienstverlenend opstellen en automatisch inschrijven voor tentamens, zeker als studenten zich hebben ingeschreven voor het vak? Cmr-lid Catja Roggema vindt van wel. ‘Moet je per se op zoek naar een probleem als je als cmr komt met een idee waarmee je de studenten helpt? Iedere student zou het fijn vinden als-ie automatisch is ingeschreven voor z’n tentamens.’

Ingehuurde surveillanten wegsturen

Elke beslissing die we nemen, heeft effect op geld en op systemen, pareerde Bormans. ‘Als we ja zouden zeggen tegen het voorstel, roepen we een grote ICT-operatie over onszelf af. En nu komt het soms al voor dat je tientallen surveillanten hebt ingehuurd die je weer naar huis kunt sturen omdat lang niet alle studenten zijn komen opdagen.’ Van den Brink vulde aan: ‘Bij automatisch inschrijven ga je ervan uit dat elke student keurig van jaar 1 tot en met 4 de bedoelde vakken volgt. Dat is niet zo, ze maken voor een deel hun eigen programma.’

Bij sommige opleidingen worden tentamenklanten wel automatisch ingeschreven. Juist ook dat verschil tussen opleidingen, zit de cmr dwars. Al eerder was het collegebestuur het met de raad eens dat er in elk geval binnen een onderwijsinstituut één wijze van inschrijving moet zijn. Van den Brink: ‘Dat hebben we nog eens benadrukt, net als het belang van goede communicatie over het wel of niet hoeven inschrijven.’

De cmr ging gisteren akkoord met het voorstel van Bormans om verder over het onderwerp in gesprek te gaan met cmr, instituutsraden, opleidingscommissies en gedupeerde studenten. Bormans: ‘We moeten kijken of het bij sommige instituten meer speelt dan bij andere, wat precies het probleem is en hoeveel last we ervan hebben.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Problemen door vergeten tentameninschrijvingen? Collegebestuur ziet het probleem niet

  1. Het probleem is heel simpel op te lossen. Alle studenten horen zelf verantwoordelijk te zijn voor hun inschrijvingen. Iedere student schrijft zichzelf in voor een vak of een toets. Vergeet hij of zij dat, dan moet er een klein bedrag komen dat deze student moet betalen om zich alsnog in te schrijven bij het bedrijfsbureau. Laten we zeggen, €10 voor het alsnog inschrijven voor het desbetreffende tentamen, en dit kan tot een x aantal dagen voor het tentamen begint. Op deze manier los je het heel simpel op. De student is hierbij zelf verantwoordelijk voor het inschrijven en vanwege de mogelijke ‘boete’ voor het vergeten in te schrijven zal de student zich in gaan schrijven bij een vak, vergeet hij of zij het dan toch, dan is er een kleine boete die het probleem weer oplost. Zo kan de student alsnog een tentamen maken als hij vergeten is zichzelf in te schrijven en de “boete” zal de kosten voor de Hogeschool (deels) dekken. Je kan ook nog pleiten voor een regel waardoor studenten zich niet gaan inschrijven voor alle mogelijke tentamens.

    Het is allemaal maar een idee, doe er mee wat je wilt. Ik ga weer leren voor mijn tentamens, waar ik me wel voor in heb geschreven 😉

  2. @Charissa, ‘college van bestuur’ mag afgekort worden met het woord ‘collegebestuur’. In een kop is het vooral belangrijk om voor de korte optie te kiezen. Vandaar: collegebestuur.

  3. Ik wil het inmijn reactie niet per se hebben over het ‘vergeten in te schrijven’, maar dit artikel wel gebruiken om iets anders aan te geven: de administratie van het bedrijfsbureau wanneer je je wel ingeschreven hebt. ik wil niet té kritisch overkomen, maar wel over mijn ervaring van de afgelopen 3 jaar vertellen:

    Het eerste dat me opviel aan de tekst is het feit dat het nagevraagd is bij de managers van de bedrijfsbureau’s. Waarom is dit (alleen) aan hen gevraagd, niet aan de studenten of andere personen die de problemen dan wel gemerkt hebben? Dat de managers de problemen niet herkennen verbaasd mij en nu heb je in alle eerlijk niet de versie van de studenten wanneer het aan hen gevraagd zou worden (we kunnen de gegeven informatie in ieder geval niet controleren).

    Persoonlijk heb ik in het eerste jaar (waar ik automatisch werd ingeschreven) vrijwel geen problemen gehad, maar vanaf jaar 2 t/m 4 zijn er elke toetsweek wel problemen geweest met inschrijven, bij het juiste lokaal komen en/of niet binnengelaten worden omdat je (onterecht) niet op de lijst staat.
    Voorbeeld: ook bij de laatste twee toetsen die ik nog moest halen dit jaar stond er bij de één een verkeerd lokaal op het rooster dat helemaal niet gereserveerd was en stond ik bij de laatste toets niet op de presentielijst terwijl ik wel inschreven was. Bij beiden gevallen met een hoop stress terug naar het bedrijfsbureau om navraag te doen. Het is wel in orde gekomen, maar in die drie jaar vond ik 90% van de miscommunicatie toch wel overbodig en te voorkomen.
    Ik kan niet goed verklaren waarom, maar bij het automatische inschrijven in het eerste jaar waren deze problemen toch een stuk minder tot niet aanwezig. Ook heb ik tussen de bedrijven door wel eens gehoord dat het systeem van het bedrijfsbureau op mijn afdeling de samenvoeging van studenten/toetsen/lokalen/surveillanten uitvoert niet altijd vlekkeloos heeft gewerkt, en dat een deel van de problemen daarvan kwamen. Of dat ook voor andere afdelingen geldt kan ik niet zeggen. Ook heeft meegespeeld dat het fout kan gaan wanneer een vak een toetscodewijziging kreeg door een veranderingen in het curriculum, waardoor het systeem niet de juiste toetscode bij de juiste student voegde. Dit is natuurlijk ook niet voor elke afdeling geldend.

    Ook wil ik niet zeggen dat de inschrijving per se altijd automatisch moet gaan, maar wel vind ik dat bij inschrijving door de student de administratie zeker beter kan.

  4. Belachelijk dat deze bureaucratische rompslomp zich nog steeds stand houd.
    Wanneer gaat de hogeschool zich eens dienstverlenend opstellen? Elke kans die gemist is door een vergeten inschrijving is er 1 teveel. Iedere student heeft recht om het maken van het tentamen en waarom zou de hogeschool dit zo moeilijk mogelijk maken?
    Het lijkt Ryanair wel! oh meneer u boardingpass niet geprint? dat wordt dan 50 euro extra! Niet ingecheckt? Sorry dan kunt u niet mee! Niet inschreven voor tentamen? Sorry geen tentamen! Ik zie een sterke overeenkomst.
    Tijd dat de Hogeschool eens service gaat verlenen i.p.v. alleen naar kosten te kijken.

    Net als de weekendopening, sorry geen geld? Wellicht dan in ieder geval 1 locatie in de stad openen ipv helemaal niets?
    Zelfs als student van het academieplein/museumpark is de enige optie op vrijavond en/of het weekend de EUR bibliotheek.

  5. Er is een heel goede reden dat studenten zich moeten inschrijven voor toetsen en dat is dat docenten een plek hebben in Osiris om het resultaat neer te zetten. Dit is overigens ook de enige reden. De argumentatie van het CvB is weer duidelijk managerspraat zonder het werkveld (lees: docenten) te hebben geraadpleegd. Ik kan redelijk goed inschatten hoeveel van mijn studenten komen opdagen voor het tentamen. Ik heb daar geen inschrijflijsten voor nodig. Sterker nog, mijn voorspellingen zijn een stuk nauwkeuriger als de daadwerkelijke inschrijvingen. Ik waarschuw regelmatig rooster- en tentamendiensten lokalen weg te halen en niet te veel toetsen te printen. Helaas moet ik nog steeds verscheidende bossen aan niet gebruikt papier weggooien.

    De oplossing is eenvoudig, elegant en helemaal niet duur. Hanteer geen deadline op inschrijvingen. Gebruik open inschrijflijsten bij toetsen (zoals in de laatste hertoetsweek). En luister naar je docententeam (zou vaker moeten gebeuren). Niet ingeschreven op het moment van nakijken? Dan ook geen beoordeling! (je zou dus zelfs je inschrijving kunnen regelen als je de tentamenzaal verlaat).
    ….”ja maar, dan kunnen studenten gaan prijsschieten”…. Onzin, gewoon alle toetsen maximaal twee maal per jaar aanbieden. Dan hoef je niet bij te houden hoe vaak een student heeft deelgenomen.

    Ik vind het ook zuur als studenten een module niet kunnen afsluiten (zeker als het om een herkansing gaat) wegens administratieve redenen i.p.v. het niet beheersen van de stof.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top