Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Stress mag het leven van jonge mensen niet bepalen’

Gepubliceerd: 20 March 2019 • Leestijd: 3 minuten en 14 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Minister Van Engelshoven zoekt naar manieren om studenten meer lucht te geven. Haar strijd voor een soepeler bindend studieadvies zet ze dan ook onverminderd voort. 

Van Engelshoven sprak dinsdagavond in Utrecht op een congres over studentenwelzijn, dat STIP Studentenplatform in samenwerking met de studentenorganisaties LSVb en ISO organiseerde.

Twee culturen

In zijn welkomstwoord benadrukte STIP-voorzitter Yunus Emre Cicek dat het congres over het welzijn van álle studenten ging, maar met speciale aandacht voor studenten met een migratieachtergrond. Volgens hem kampen zij met extra druk omdat ze opgroeien in twee culturen en hun ouders het Nederlandse hoger onderwijs vaak niet van binnenuit kennen.

‘Ouders begrijpen hun kinderen niet altijd’, beaamde Bertan Topbaç vanuit het deskundigenpanel. Volgens de student social work bij Hogeschool Windesheim – die ook acteert in een korte film over een student met een depressie – maakt het inderdaad uit of studenten een migratieachtergrond hebben of niet. ‘Mijn vrienden met Nederlandse ouders hebben een voorsprong’, meent hij. ‘Ouders met een migratieachtergrond willen natuurlijk ook het beste voor hun kinderen, maar ze leggen veel druk op. Als je zegt dat het even niet lukt met de studie, luisteren ze vaak niet echt naar je problemen.’

Windesheim-docent Jolien Dopmeijer, die al jaren onderzoek doet naar het welzijn van studenten, merkt dat studenten met een migratieachtergrond meer mantelzorgtaken hebben en dat ze hun eigen problemen minder snel aankaarten.

Rolmodel

Hangt dat misschien samen met het feit dat maar weinig docenten en studentendecanen zelf een migratieachtergrond hebben, opperde een jonge docente van de Hogeschool Rotterdam. Maar een andere vrouw in de zaal vond dat dit geen rol mag spelen. ‘Docenten moeten met elke student een goede relatie aangaan en een rolmodel zijn voor iedereen.’

Minister Van Engelshoven begrijpt het probleem van studenten met een migratieachtergrond: ‘Als je familie heel anders denkt over wat jou in het hoger onderwijs te doen staat, dan heb je al gauw het gevoel dat je iets uit te leggen hebt. Dat leidt onmiskenbaar tot extra druk. En durf het dan ook nog maar eens te vertellen als je vertraging oploopt.’

Haar oplossingen om de stress te verminderen zijn in de eerste plaats aan studenten gericht, met en zonder migratieachtergrond: ‘Volwassen worden is hard werken. Daar hoort bij dat je soms even uit het lood geslagen bent. Laat het er niet bij zitten als je vastloopt en trek aan de bel.’

Vanuit Den Haag is de minister hard op zoek naar ‘de juiste ventielen om de druk van de ketel te halen’. Het lopende onderzoek van het RIVM naar de oorzaken van mentale druk bij studenten kan daarbij behulpzaam zijn, verwacht ze. Ook heeft ze dinsdagmiddag in de Tweede Kamer toegezegd dat er een onderzoek komt naar studentenstress.

Tweede Kamer gaat onderzoek doen naar studentenstress

Bakzeil halen

Haar poging om het bindend studieadvies voor eerstejaars te versoepelen heeft ze in elk geval nog niet opgegeven. Het bsa is volgens haar geen afvalnorm, maar bedoeld om te kijken of studenten op de goede plek zitten. ‘Als nominaal niet normaal is, kan het ook.’ Ze erkende dat ze in de Tweede Kamer bakzeil heeft moeten halen omdat die een landelijke norm van hooguit 40 studiepunten een brug te ver vond. ‘Maar ik geef nooit op!’

Ze laat onderzoek doen naar de effecten van het bsa en hoopt dat dit uiteindelijk toch tot een versoepeling van de norm zal leiden. ‘Het hoeft ook niet meteen veel meer te kosten, zeg ik tegen critici.’ Het onnodig ‘rondpompen’ van weggestuurde studenten die hun opleiding bij een andere instelling voortzetten, kost volgens haar ook veel geld. Een ander belangrijk punt is de verbetering van de begeleiding van studenten. ‘Zorg dat studenten gezien worden door hun instelling.’

De verlaging van de bsa-norm naar 40 punten is overigens in strijd met het plan dat de commissie Studiesucces van de Hogeschool Rotterdam eerder deze maand presenteerde.

Commissie Studiesucces: Over 3 jaar bij alle HR-opleidingen 60 punten-bsa

Financiering

Panellid Bilal Majdoubi, docent social work aan de Hogeschool Utrecht, zou het toejuichen als de minister het studierendement minder belangrijk maakt, maar hij vroeg zich wel af hoe dit betaald gaat worden. Universiteiten en hogescholen worden nu mede gefinancierd op basis van het aantal diploma’s dat ze binnen een bepaalde tijd afgeven. Minister verwees naar het onderzoek dat de commissie-Van Rijn in haar opdracht uitvoert: ‘We zijn bezig met het aanpassen van de bekostiging. Daarbij worden studentenaantallen minder belangrijk zodat je minder concurrentie krijgt tussen de instellingen.’

Leiden niet ook het leenstelsel en de oplopende studieschulden tot extra stress bij studenten, wilde gespreksleider Rhea van der Dong weten. ‘Dat weten we niet, dat blijkt tot nu toe niet uit de cijfers.’ Studenten moeten nu weliswaar meer lenen, erkende ze, maar ze hebben nog bijna evenveel te besteden als vóór het afschaffen van de basisbeurs. ‘Een lening is de beste investering in je eigen toekomst en terugbetalen doe je later tegen gunstige voorwaarden. Moet je daar nu ’s nachts van wakker liggen?’

HOP, Hein Cuppen

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to ‘Stress mag het leven van jonge mensen niet bepalen’

  1. Nu op studiereis in Canada. Canada kent relatief veel allochtone instroom in het land en in het onderwijs. Hier laten ze de studenten 4 maanden leren, 4 maanden vervolgens werken buiten school, weer 4 maanden leren en weer 4 maanden werken, etc, etc. Dit voor vijf jaar achter elkaar, non stop zonder vakanties. Vervolgens studeren ze af en halen ze hun BSc. En ja er wordt veel gedaan aan stress release voor studenten: meditatieruimte, powernap ruimten, massages, etc..

    Uitval lijkt laag, ook ziekte door stress lijkt laag. De druk om te presteren is hoog.

    Ik snap zelf ook nog niet goed waardoor deze studenten niet omvallen of tegen burnout aan zitten. Het lijkt alsof het leven hier minder stressvol is; meer gefocust op het leren en presteren; weinig andere taken waar aandacht naartoe gaat. Zou het leven op een campus zorgen voor meer focus, minder versnippering en zodoende minder stress?

  2. Hey Erik,

    Je hebt een goed punt. Als je je maar met 1 ding bezig houdt, dan kun je op dat vlak beter presteren dan als je twee ballen in de lucht moet houden. Als je mantelzorger bent en ook nog moet studeren, dan zijn dit al twee dingen. Het gaat om keuzes maken. Ik zie dit ook in mijn werk terug. Als je je op teveel onderwerpen tegelijk richt, dan is het vaak geluk dat een onderwerp goed gaat. Pak je er echter 1 of 2 op, dan lukken ze beide. Het geeft ook minder stress, hoewel er ook harer gewerkt wordt. Omschakelen kost tijd en energie (is overigens ook een onderdeel van de Lean filosofie)

    Groetjes,
    Joeri

  3. Simone Huijbregts, Studentendecaan en student van de Master Pedagogiek says:

    Ik had de eer erbij te zijn op de Nationale Hoger Onderwijs Bijeenkomst Studentenwelzijn 😉

    De sfeer was écht goed en ik was zoooo blij dat onze onderwijsminister het had over een paradigma-shift!
    Dus: NIET de hogeschool als leerfabriek maar WEL een veilige ruimte waar de student zich mag ontplooien en waar hij of zij zich GEZIEN voelt! 🙂

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top