‘We moeten studenten verleiden een opleiding buiten het economisch domein te kiezen’
Gepubliceerd: 3 September 2019 • Leestijd: 2 minuten en 29 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Collegebestuurder Zakia Guernina kwam tijdens de jaaropening – tevens de start van de Hogeschool Rotterdam Business School (HRBS) – met een opvallende stelling: er moeten minder studenten naar het economische domein en meer naar opleidingen in het onderwijs, de techniek en de zorg, waar meer behoefte aan arbeidskrachten is.
In de huidige hoogconjunctuur komen afstudeerders van opleidingen van de HRBS nog wel aan de bak, maar dat gaat veranderen, schetste Guernina aan de hand van cijfers over de toekomstige arbeidsmarkt. ‘Dat kan leiden tot een drama in het economische domein. Een kleinere instroom is nodig, en daar zijn we als Hogeschool Rotterdam, samen met partnerscholen in de regio, verantwoordelijk voor.
Een numeris fixus hangen aan de economische opleidingen van de HR wil de bestuurder niet, want daarmee los je het probleem niet op: ‘Dan gaan de studenten naar andere hogescholen. We moeten de kinderen en hun ouders verleiden om naar andere sectoren te kijken.’
‘Maar wat nou als dat verleiden niet opschiet?’, vroeg collegevoorzitter Ron Bormans na de toespraak van zijn collega. Guernina: ‘Dan moeten we als hogescholen samen de discussie aangaan. Want ik houd m’n hart vast als er straks geen sprake meer is van een hoogconjunctuur.’
In een interview met het FD pleit Bormans voor het gezamenlijk beperken van de instroom bij de economische opleidingen. Een landelijke commissie zou zich hierover moeten buigen, vindt de cvb-voorzitter. ‘Het moet echt een gezamenlijk initiatief zijn, anders ontstaat er een waterbedeffect.’
De Jonge: ‘Wees duidelijk’
De jaaropening stond in het teken van de arbeidsmarkt. Vice-premier Hugo de Jonge, een van de andere sprekers, vond dat we best verder mogen gaan dan ‘verleiden’. ‘Wees gewoon duidelijk en maak gebruik van dwingende ogen.’
Ogen die moeten wijzen naar de domeinen onderwijs, zorg en techniek, waar tekorten zijn of zullen ontstaan. De Jonge waarschuwde voor de toenemende vergrijzing en de daarmee gepaard gaande grotere behoefte aan (mensen in de) zorg. ‘In 2040 moet een op de vier mensen werken in de zorg. Hoe organiseren we dat? Daar is innovatie voor nodig, en dat is een van de grootste vraagstukken waar we ons over moeten buigen.’ Hij richtte zich ook tot de studenten: ‘Daar is leiderschap, jullie leiderschap voor nodig.’
De Jonge en ook Maurice Limmen (voorzitter van de Vereniging Hogescholen) spraken vanwege de genoemde arbeidsmarktverwachtingen hun waardering uit voor het gegeven dat de opleiding verpleegkunde van de HR geen numeris fixus meer heeft.
Limmen: ‘Vaker natuurkundig profiel kiezen’
Net als Guernina had ook Limmen het over verleiden en sturen naar opleidingen die goed aansluiten op de arbeidsmarktomstandigheden. ‘Het hbo kan dat niet alleen. Als je meer verpleegkundigen nodig hebt, moet je ook kijken naar de beroepskeuzes die gemaakt worden in het voortgezet onderwijs. Daar zouden leerlingen vaker moeten kiezen voor een natuurkundig profiel, je moet dus ook kijken naar dat keuzemoment. We moeten kijken of we daar meer regie op kunnen nemen.’
Bachelor Award naar zorg+techniek
In lijn met de verhalen van de drie sprekers en de focus op zorg en techniek, ging de Bachelor Award (en 3000 eur0) naar Timothy Singowikromo, de elektrotechniek-afstudeerder die een 3D-scanner ontwikkelde voor het meten van te vroeg geboren baby’s. Door het gebruik van de 3D-scanner hoeven de pasgeborenen bij het meten niet meer te worden aangeraakt. Dat zorgt voor minder stress bij de baby’s en een betere hygiëne.
Ook bij de Overtref Jezelf Beurs (5000 euro) die klaarlag voor een honoursstudent, was er een winnaar met de combinatie zorg en techniek. Nancy van Bergenhenegouwen (communicatie en multimedia design) ontwikkelde een app die kennis overbrengt over mentale problemen bij jongeren; de app is bedoeld voor jongeren met zelfmoordgedachten en de mensen in hun omgeving.
Tekst: Jos van Nierop
Foto’s: Erno Wientjens en Sander Morel
Hardstikke fijn en aardig, maar niet iedereen heeft het in zich om iets met techniek, zorg of onderwijs te doen.
Wat een verassing; mensen zijn wezens met hun eigen kennen en kunnen en behoeftes. Je moet ze niet zien als een burger menu; “we hebben meer X nodig! Ja baas komt er aan!”.
Voor degene met statistische interesse (zal er vast niet veel zijn), menselijke eigenschappen (zowel interesses als IQ) zijn normaal verdeeld. Hoe graag je dit ook anders wil hebben, dat gaat gewoon niet.
Los van wat BPA zegt hierboven, wilt ook niet iedereen iets doen in de zorg, het onderwijs of de techniek. Je kan het vreselijk vinden om voor een klas te staan of in de buurt te zijn van zieke mensen.
Ook zullen lonen een factor zijn. Hoewel het (Middelbaar) onderwijs niet slecht verdient, ligt de grens toch wel een beetje aan de 80.000 per jaar als je bestuursfuncties hebt. Deze grens ligt in economische studies veel hoger, dus als mensen goed met cijfers zijn en graag veel geld willen verdienen is een economische studie natuurlijk veel aantrekkelijker.
Lonen omhoog! Je zult wel gek zijn om in het onderwijs, zorg of techniek te gaan werken.