Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 januari 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Foto van Mike op zijn stageplek

‘Bij elektrische motoren mis je toch het geluid en de geur van benzine’

Mike Visser is derdejaars Automotive Engineering en voorzitter van studievereniging APEX. ‘De studievereniging is ook de plek waar onze gezamenlijke passie voor auto’s en motoren samenkomt.’

‘Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een nieuwe laadkast voor Check, een deelscooterbedrijf waar ik stage loop. In ons kantoor hebben we een speciale ruimte waar de lithiumaccu’s worden opgeladen, en het bedrijf wil graag een kast hebben waarin de accu’s beter opgeslagen kunnen worden. Ik kijk hoe dit op een brandveilige manier kan en daarom onderzoek ik nu hoe thermische processen verlopen binnen de accu’s en welke gevaren er eventueel zijn.

‘Dit bedrijf trekt mij aan omdat het jong en dynamisch is. Binnen het team worden veel zaken openlijk besproken en alles is data-gerelateerd, dus veel aanpassingen binnen het bedrijf zijn volledig gebaseerd op data die ze real time hebben verzameld. Dat vind ik heel interessant. We hebben iedere week een vergadering en daar leer ik hoe alle data in kaart wordt gebracht en krijg ik ook inzicht in de besluitvorming.

‘Vooraf had ik daarom een avondcursus wiskunde gevolgd.’

‘Tijdens mijn stage merk ik dat de opleiding goed aansluit op de praktijk, de opleiding is dan ook wel wat ik ervan had verwacht. Van tevoren was ik gewaarschuwd dat het vanwege wiskunde zwaar zou zijn. Vooraf had ik daarom een avondcursus wiskunde gevolgd. Zo begon ik goed voorbereid aan de studie en dat heeft me wel geholpen in het eerste jaar.

‘Ik heb nu ook genoeg tijd over om er nog dingen naast te doen. Vorig jaar werd ik voorzitter van studievereniging APEX, de enige studievereniging van automotive in Nederland. Het is een plek waar we gezellig met z’n allen een biertje drinken en studiegenoten elkaar nog beter leren kennen. Heel relaxed. Ook is het voor beginnende studenten een laagdrempelige manier om in gesprek te komen met andere studenten die al een stage of minor achter de rug hebben. We linken studenten die moeite hebben met bepaalde vakken ook met hogerejaars die bijles geven. Dat plan hebben we vorig jaar opgezet en dit loopt nu super goed.

‘De formule 1 wordt iedere week wel besproken en ook de motor GP en andere raceklassen komen voorbij.’

‘De studievereniging is ook de plek waar onze gezamenlijke passie voor auto’s en motoren samenkomt. De formule 1 wordt iedere week wel besproken en ook de motor GP en andere raceklassen komen voorbij. Sleutelen aan motoren en racen hoort er ook bij. Zelf heb ik een Yamaha Fazer, een Honda CB550f uit 1977, en nog een schakelbrommer. Dat ik hier een beetje aan kan sleutelen is een leuke afleiding nu er tijdens corona verder niet zoveel te doen is.

‘Elektrisch rijden is de toekomst maar mijn eigen motorfietsen rijden nog gewoon op benzine. En heel eerlijk: het geluid van die benzinemotoren is ook echt fantastisch. Bij elektrische motoren mis je toch het geluid en de geur van benzine. Je kan er ook niet aan sleutelen en dat is wel jammer.

‘Toch zie ik mezelf ooit wel op een elektrische motor rijden.’

‘Toch zie ik mezelf ooit wel op een elektrische motor rijden. Harley Davidson heeft nu een elektrische motor op de markt gebracht die er ook heel vet uitziet. Ik denk dat het met elektrisch motorrijden hetzelfde gaat als met auto’s; veel liefhebbers zeggen nu nog dat elektrisch rijden kut is, dat was met auto’s aan het begin ook het geval. Je ziet alleen dat steeds meer mensen vanzelf uiteindelijk toch wel enthousiast worden.’

Tekst: Wietse Pottjewijd
Foto: Check

Ken jij of ben jij iemand die met zijn/haar verhaal op Humans of HR thuishoort? Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl om een afspraak te maken.
Gepubliceerd: 4 December 2020 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to ‘Bij elektrische motoren mis je toch het geluid en de geur van benzine’

  1. Ik heb sinds kort zo`n elektrische ding. Rijdt heerlijk, het is alleen even wennen, inderdaad. Je moet nog meer opletten of mensen je hebben gezien, en de gashendel kan even wennen zijn, omdat er directe torque geeft, i.p.v. halve seconden die je kan hebben bij verbrandingsmotor.

  2. Met een motor rijden heeft dat geluid nog een functie: auto’s zien (horen) je sneller.

    Ik ben nu 2 jaar in het bezit van een elektrische (45 km/u) scooter. Met de coronacrisis is dat echt k*t. Want hoe fijn hij ook rijdt, ik heb ‘m gekocht om mee naar het werk te rijden en weer terug. Maar nu staat ie dus stil (sinds maart…). De accu loopt leeg en ik moet eraan denken hem elke 4 weken aan de lader te zetten. Anders gaat de accu stuk. De accu kan ik eruit halen, maar dan loopt de batterij (GPS e.d.) van de scooter zelf leeg. Die gaat ook stuk als die langere tijd leeg is. Een nieuwe accu kost 500,-.
    De range is gedaald van maximaal 80 km naar 60 km. En daar gaan er nog 20 vanaf. Want als de accu leeg is, dan gaat ie stuk. Dus je moet stoppen voordat ie leeg is. 40 km is voldoende radius hoor. Elke bestemming heeft een stopcontact, dus laden kan overal. Maar het is wel opmerkelijk hoeveel je aan km’s moet inleveren. Benzine heeft daarin een voordeel. Hoewel benzine ook oud wordt en niet meer goed werkt als je je brommer te lang stil laat staan.

    Het enorme voordeel zit ‘m in onderhoud. Ik heb al meer dan 7000 km gereden en moest 1x naar de shop terug ter controle. Hij rijdt lekkerder dan een benzine scooter. Ik vind brommers en scooters zo enorm stinken. Die lucht hangt ook gelijk in je kleding. Daar heb ik geen last van. Ook geen olievlekken meer aan mijn broek of verbranden aan een uitlaat.

    Je hebt nog een oude brommer. Hoe cool zou het zijn om die om te bouwen naar elektrisch? Lekker bezig zo en succes met het verder uitbouwen van de studentenvereniging.

    p.s. Mocht Check nog een accu over hebben, dan hou ik mij aanbevolen :P.

  3. @ Jos. Haha ja, klopt, al moest ik daar ook aan wennen!

    Wat betreft de veiligheid op de weg zou het inderdaad handig zijn dat elektrische voertuigen een verplicht geluidje moeten hebben bij bepaalde situaties.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top