De stelling: Doe maar gewoon, een 6 is goed genoeg
Gepubliceerd: 7 January 2020 • Leestijd: 3 minuten en 13 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Ook met een 5,5 haal je je vakken. Heeft het eigenlijk wel zin om extra moeite te doen om hogere cijfers te halen? We vroegen het ons panel van studenten en medewerkers.
Een enkele student studeert cum laude af, summa cum laude bestaat op de HR eigenlijk niet eens. Het lijkt erop dat de meeste studenten tevreden zijn als ze een vak of project gewoon gehaald hebben, desnoods met een 5,5. Wat vindt het Profielen Panel daarvan?
Ed Meesters: ‘Hoe kun je trots zijn als je geen doorzettingsvermogen toonde?’
Docent social work
‘Een 6 goed genoeg? Je zult maar cliënt of werkgever zijn van een student die op die manier het diploma heeft behaald. Hoe kun je trots zijn op het behaalde diploma als je geen doorzettingsvermogen hebt hoeven tonen?
‘Het zegt ook wat over ons onderwijssysteem, dat dit kan. Anekdote: Ik herinner me een goede student die een thuistoets aanleverde op het randje van voldoende. Ik voelde dat zij noch de opdracht, noch mij als docent serieus nam. We hadden een pittig gesprek, waarna zij het opnieuw inleverde en toen met trots kon zeggen: “Ik ben blij dat je het niet accepteerde, want nu pas heb ik er echt iets van geleerd”.’
Stavroula Kafka: ‘Je studiepunten halen, dat is wat telt’
Student leisure management
‘In het eerste jaar deed ik mijn best om goede cijfers en vooral mijn propedeuse te halen. Maar in mijn tweede en derde jaar wordt het met ‘mijn best doen’ al wat minder; het wordt de gewoonte om voor een 6 te gaan. Al je studiepunten krijgen om daarmee je bachelor te halen, is op een gegeven moment wat echt telt.
‘Een goed cijfer lijkt steeds minder betekenis te hebben. Cijfers zijn bij enkele opleidingen ook aan de subjectieve kant: de ene docent geeft een 6, waar een andere een 7 zou geven. Alleen bij een multiplechoicetest heeft het cijfer echt een onderbouwde waarde. Cijfers zie je uiteindelijk niet op je diploma en ook in Osiris staat alleen maar “gehaald” of “niet gehaald”.’
Ivo van Dalen: ‘Met alleen 6’en beheers je de stof niet goed’
Student finance & control
‘Of je nou een 5,5 of een 10 haalt, het belangrijkste is dat je de stof beheerst. Ik ben geen fan van de focus op cijfers; het verschil tussen een 5,5 en een 10 zal weinig extra’s brengen op jouw diploma of cv. Het echte werk is het kunnen begrijpen, toepassen en uitleggen van de leerstof.
‘Wanneer je een 6 haalt kun je jezelf wel afvragen of je genoeg je best hebt gedaan en je écht de stof goed beheerst. Ik ben ervan overtuigd dat studenten die alleen maar 6’en hebben, de stof vaak niet goed beheersen.’
Fumiko Inoue: ‘Internationale studenten doen uiterste best om een 8 of 9 te halen’
Docent international business for Asia
‘Studenten ervaren hoge cijfers na hard werken als een “kick”. Maar ze staan over het algemeen behoorlijk onder tijdsdruk en moeten naast hun studie veel werken. Ze ontplooien daarbij, terecht, ook allerlei sociale activiteiten. Het Nederlandse efficiëntiedenken leidt tot het gedrag waarbij ze maximaal resultaat halen met minimale inzet. Ik zie dat niet altijd als verkeerd.
‘Ik zie soms wel dat studenten die hun vakken maar nét halen, bij het afstuderen in de problemen komen. Ze blijken onvoldoende “spierkracht” ontwikkeld te hebben om over de laatste, hoge latten te kunnen springen.
‘Interessant is dat internationale studenten, uit Oost-Europa bijvoorbeeld, vaak hun uiterste best doen om een 8 of 9 en het liefst een 10 te halen. Dat is leuk om te zien; zij bouwen dan uiteindelijk sterkere spieren op.’
Danny Leentvaar: ‘Voor mij voelt een 8 heel goed’
Student chemische technologie
‘Hoe goed voelt het om een 8 te halen? Voor mij heel goed. Later moet je je werk goed kunnen doen dus is het verstandig dat je goed leert en het hoogst mogelijke eruit haalt. Als je alles met een 5,5 haalt maar niks begrijpt, ga je later alleen maar op je bek.’
Robert Bouwhuis: ‘Wij hebben de 6 afgeschaft’
Projectleider en docent bij de Career Academy
‘Een 6 is het meest gegeven cijfer op de HR maar je hebt geen idee wat deze 6 betekent: is het een genadige 5,5, een welverdiende 6,0 of is het een 6,4?
‘Wat we wel weten is dat de 6 een negatieve bijklank heeft in het beroepenveld en ook in docentenkamers: een 6 wordt vaak geassocieerd met middelmaat. En middelmaat vinden we niet passen bij de ambitie die we van onze medewerkers en studenten verwachten.
‘Bij de Career Academy (economische deeltijdopleidingen) hebben we de 6 afgeschaft. We beoordelen onze studenten met een NC (“nog niet competent”, met een 5 als numerieke equivalent), een CO (“competent”, een 7) of een XP (“expert”, een 9).
‘Het verschil tussen NC en CO is dermate groot dat er tot nu toe weinig discussie is geweest onder docenten of een student nu wel of niet competent was op een beoordelingsaspect.’
Ik heb er zeker begrip voor dat we cijfers nodig hebben om de studievoortgang te controleren, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat de student iets leert. Zoals inderdaad Ed zegt; ligt dit aan het onderwijssysteem. Als de spierkracht eigenlijk onvoldoende is bij een zes, dan zou je in het onderwijs systeem je moeten afvragen of dit dan wel daadwerkelijk een zes waard is. Als je diploma aan het einde haalt, dan zou je ook met zessen fatsoenlijk opgeleid moeten zijn.
Daarbuiten geeft ”behalve de stof beter beheersen” een hoger cijfer beperkt zichtbare voordelen. Extra activiteiten die op je cv staan zijn momenteel veel nuttiger. Studenten in mijn omgeving zijn vaak druk en stellen prioriteiten, zolang het systeem die prioriteit niet naar tienen halen stuurt blijven studenten zessen scoren.
Een 5.5 is al voldoende.