Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Docenten branden op in de coronacrisis

Gepubliceerd: 23 June 2020 • Leestijd: 2 minuten en 6 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Sinds de coronacrisis is de werkdruk gestegen, zegt driekwart van de AOb-leden. ‘Het is nog erger dan we al dachten’, stelt AOb-bestuurslid Tamar van Gelder. Docenten willen snel weer terug naar het gewone campusonderwijs.

Man achter geimproviseerd bureau in chaotische situatie

Sinds de coronacrisis is de werkdruk gestegen, zegt driekwart van de AOb-leden. ‘Het is nog erger dan we al dachten’, stelt AOb-bestuurslid Tamar van Gelder. Docenten willen snel weer terug naar het gewone campusonderwijs.

Sinds de lockdown werken veel docenten in het mbo, hbo en wo harder dan ooit om goed online les te geven. Voor sommigen wordt het inmiddels te veel. Die verhalen zijn bekend, maar hoe groot is het probleem nu echt?

De Algemene Onderwijsbond (AOb) vroeg het zijn leden. In totaal vulden 1.639 respondenten de vragenlijst in. ‘Hun antwoorden bevestigen onze vermoedens’, zegt Van Gelder.

Zeven dagen in de week

De werkdruk was voor de coronacrisis al hoog en rijst nu de pan uit: 73 procent van de docenten ervaart een hogere of zelfs veel hogere werkdruk. Slechts een kleine groep (7 procent) voelt nu minder werkdruk.

‘Zelf heb ik drie maanden lang veel meer dan mijn contractuele 32 uur moeten werken’, zegt een van de respondenten. ‘Dit in combinatie met de zorg voor twee kinderen van drie en anderhalf jaar betekende dat ik zeven dagen per week aan het werk was, vaak tot laat in de avond.’

‘Ik mis studenten en collega’s’

Een ander zegt: ‘Ik ben digitaal vaardig, sla me erdoorheen, maar heb er schoon genoeg van om geen echt contact met studenten te hebben. Depressieve gevoelens zijn steeds frequenter aanwezig. Ik mis studenten en collega’s.’

Over hun eigen prestaties zijn de docenten uiteindelijk wel tevreden. De meerderheid meent dat de overstap naar online onderwijs ‘goed’ of ‘redelijk’ is gelukt: 74 procent van de hbo-docenten en 81 procent van de wo-docenten denkt er zo over.

Verlies van onderwijskwaliteit

Maar dat is niet het hele verhaal. In het hbo zegt 75 procent dat de onderwijskwaliteit is gedaald en in het wetenschappelijk onderwijs is dat 69 procent. Hoe hard ze ook werken, het is kennelijk niet genoeg.

Roofbouw op docenten en verlies van onderwijskwaliteit: dat is de uitkomst van deze enquête. AOb-bestuurder Van Gelder: ‘De politiek moet accepteren dat dit niet het onderwijs is dat we zouden wensen: niet voor de studenten en niet voor de docenten. Dat zien we nog niet terug in alle debatten en maatregelen.’

‘Studenten voorrang geven’

Een voorbeeld daarvan zijn de nieuwe (beperkte) lestijden die bedoeld zijn om studenten uit de spits te houden. De helft van de docenten is er ronduit op tegen, blijkt uit de enquête. ‘Het zou goed zijn om nu eens de studenten voorrang te geven, bijvoorbeeld door per 1 september het campusonderwijs zoveel mogelijk (voor alle studenten) te hervatten’, zegt een van hen.

Volgens Van Gelder vinden docenten vooral dat er verkeerde prioriteiten worden gesteld. ‘Iemand met een baantje in de horeca mag reizen in de spits en krijgt voorrang op iemand die een opleiding volgt.’

Extra werkbelevingsonderzoek HR

Op de Hogeschool Rotterdam wordt vanaf deze week een extra werkbelevingsonderzoek gedaan onder alle medewerkers, dus docenten en ondersteunend personeel. Doel is om na te gaan hoe het onder het huidige corona-regime is gesteld met werkdruk, werkplezier en werk-privébalans. Tot 7 juli heeft het HR-personeel de gelegenheid hun ervaringen te rapporteren. Na de zomer worden de resultaten bekendgemaakt.

Tekst: HOP, Bas Belleman/Profielen
Illustratie: Krelis

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Docenten branden op in de coronacrisis

  1. Eens dat docenten opbranden. Ik zie het om me heen gebeuren. Zelf brand ik niet zozeer af, maar stomp ik af. Het begin me allemaal steeds minder te ‘boeien’. Een laconieke houding is een spijtig gevolg.

    Al is het alleen maar omdat het alternatief toetsen bij mijn opleiding ontzettend veel tijd kost, met ook nog eens (deels) onbetrouwbare resultaten als gevolg.

    Mijn werktijd bestaat grofweg gezegd uit:
    – 80% toetsing, toetsorganisatie, nakijken, toetsweken inlopen etc.
    – 15% mail, vragen van studenten, processen toelichten naar studenten, werkoverleggen
    – 5% uit daadwerkelijk onderwijs.

    Dat het onderwijs op afstand is, daar kunnen we niet zoveel aan doen. Maar het zou fijn zijn als de Hogeschool meedenkt in alternatieven die de werklast verlichten, zoals het afhuren van tentamenlocaties waarin je de 1,5m kunt waarborgen (doen andere Hogescholen ook).

  2. De AOb Rayon Zuid-West zal op 7 juli van 9 tot 10 uur een online meeting (via Teams) organiseren voor haar leden en geïnteresseerden die werken op hogescholen. Onderwerp: Effecten corona op het onderwijs. Wil je daar bij zijn, meldt je dan voor 6 juli aan via onderstaande link. Je ontvangt na aanmelding een link naar de meeting.

    https://www.aob.nl/agenda/online-meeting-hboeffecten-corona-op-het-onderwijs/

    Sjoerd van Vliet
    Sectorconsulent HBO bij de AOb

  3. Zeker respect voor de docenten. Dit geldt trouwens even goed voor de studenten, ik ben blij dat het schooljaar voorbij is, ik had het niet veel langer kunnen volhouden. Hopelijk aankomend schooljaar weer op locatie, ik mis de sociale interactie.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top