Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Jean Marie Molina is hoofddocent studiesucces en wijsgerig pedagoge. Ze begeleidt studenten (met studievertraging) bij het behalen van hun diploma. Haar eerdere blogs lees je hier.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Het herstel van het gewone leven

Gepubliceerd: 21 September 2020 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Jean Marie

Wat doe je in situaties waarin de kaders opeens heel anders zijn? Een boek uit mijn studietijd blijkt bruikbare tips te bieden voor dit ongewone leven.

Door de COVID-19 pandemie zijn we beland in een onderwijssituatie die extra aandacht vraagt. De kaders die normaal gelden voor het leren, de groei en de ontwikkeling van onze studenten zijn aangetast. Mede hierdoor neemt de kans op studiesucces af.

Tijdens mijn studie pedagogische wetenschappen volgde ik een cursus waarbij het boek Herstel van het gewone leven van Wim ter Horst als verplichte literatuur werd aangedragen. Het boek biedt praktische handvatten voor het handelen van alledag in situaties die extra aandacht vragen.

De vraag is voor ons op de Hogeschool Rotterdam: Hoe kan ik als docent mijn studenten ondersteunen bij het herstel van het gewone leven? Volgens Ter Horst zijn hiervoor drie belangrijke aspecten nodig: Vitaliteit, intentionaliteit en het beheersen van de grondvormen.

Vitaliteit
Ter Horst stelt dat onderwijsgevenden een overvloed aan energie moeten hebben. Want ‘enkel waar overvloed aan leven is, kan nieuw leven ontstaan en kan het leven zich corrigeren’. Vitaliteit in deze tijden vraagt van mij als docent dat ik mij niet laat tegenhouden door de omstandigheden maar dat ik mij richt op de kansen. De ene keer betekent dit versnellen, de andere keer vertragen en juist rust inbouwen. Het vraagt ook dat ik heel goed signaleer. Ik kijk naar wat studenten met zich meebrengen en ik laat hen zien hoe zij hun eigen krachten kunnen inzetten om zich staande te houden in deze tijd. Ik oordeel niet snel maar stel me open om een zo concreet mogelijk beeld te krijgen van de student. Ik praat veel minder en luister veel meer.

Intentionaliteit
Om studiesucces te bevorderen is het belangrijk dat ik mij richt zowel op het ontvangen als het zenden. De hulpvraag van mijn student staat hierin centraal. Intentionaliteit betekent in woorden maar vooral in daden aansluiten op de behoefte van mijn studenten. Immers wat een student van mij vraagt is niet hetzelfde als wat een student aan mij vraagt. Dit betekent dat ik niet zomaar ga aanbieden wat de student vraagt. In plaats daarvan ga ik onderzoeken wat de student nodig heeft.

Het beheersen van de grondvormen
Er bestaat een aantal grondvormen van menselijk contact. Deze grondvormen beheersen vraagt om in verbinding te staan met de ander. In zijn meest simpele vorm komt dit neer op praten. Niet ik heb alle antwoorden of weet wat er moet gebeuren. Nee, samen met mijn student ga ik op zoek naar factoren die het leren bevorderen en richt ik mijn onderwijs daarop in. We leren, spelen, werken, lachen, huilen en vieren dingen samen.

En zo herstellen we samen het gewone leven.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top