Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

HR-docenten maken podcast: ‘Ik probeer Bob altijd te ontlopen zodat we elkaar veel te vertellen hebben’

Gepubliceerd: 29 October 2020 • Leestijd: 3 minuten en 46 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een mix van achtergronden in journalistiek, geluidstechniek en natuurlijk onderwijs is het recept voor de podcast ‘De Betere Docentenkamer’ van vier HR-docenten. Ze proberen de terloopse uitwisseling in de lerarenkamer in elke aflevering te vangen. Vandaag verschijnt de twaalfde.

Bob en Rinus in de opnamestudio
Rinus (l) en Bob in de geïmproviseerde studio.

‘We verschijnen elke maand, ongeveer tegelijk met je salaris’, zegt Bob Schoute, een van de podcastmakers. Met deze handige ezelsbrug verraadt zich de ervaren docent. Hij geeft les aan de RAC, opleiding crossmediale communicatie. Dat doet hij nu zo’n vijf jaar, maar daarvoor werkte hij al lange tijd in het mbo.

Voor Rinus de Regt, zijn partner in podcastcrime, is hij de doorgewinterde collega om te raadplegen bij docentenkwesties. Rinus is grafisch ontwerper van origine en begon met een heel kleine aanstelling op de Hogeschool Rotterdam. ‘Toen vond ik het nogal een eenzaam beroep. Pas toen ik echt een hele aanstelling kreeg bij de RAC kwam ik ook in de lerarenkamer. Dat vond ik leuk, eindelijk kon ik echt uitwisselen met andere docenten.’

Sfeer van informeel geouwehoer

En die uitwisseling kan overal over gaan, ook over kerst, eten of de vakantie. Maar in de informele sfeer van de docentenkamer steek je ook veel op van elkaar. ‘Je bespreekt wat voorgevallen is in de klas en dat is de meerwaarde’, zegt Rinus. ‘Bij cursussen zoals verdiepende pedagogiek heb je dat ook.’

De podcast is een afspiegeling van die lerarenkamer. Geen didactisch of pedagogisch-wetenschappelijk half uurtje, maar de sfeer van het informele geouwehoer zoals je die in de fysieke variant ook aantreft. Bob: ‘We hadden bij aflevering 2 het idee dat we meer diepgang moesten bieden, en Rinus is toen een ellenlange tekst van een pedagoog uit 1930 gaan citeren. Dat was geen succes.’

‘Ik ben de serieuze noot’

Dat wil overigens niet zeggen dat het nergens over gaat. Bob en Rinus zetten in elke aflevering een boom op over een thema uit het onderwijs, (tot nu toe passeerden onderwerpen als falen, talent, vergaderen, je-staat-nog-op-mute, pedagogische verlegenheid, racisme en levenslessen de revue) nodigen soms een gast uit met verstand van bepaalde zaken en dan is er ook altijd Sofie – ‘ik ben de serieuze noot in de podcast’ – Smeets.

Het podcast-team online
Het podcast-team online

Sofie is docent bij de RBS, opleiding international business and management, en doet twee dagen per week promotieonderzoek naar ervaringen van docenten die proberen het onderwijs meer inclusief te maken.

Na wat geëxperimenteer met de vorm, heeft ze nu een gesproken column in de podcast. ‘Ook die gaat echt over het lesgeven zelf. Niet over didactische trucjes, maar over de dingen waar je tegenaan loopt als docent. Bijvoorbeeld corona en online onderwijs. Een zegen voor de podcast’, lacht ze.

Goedlopend en -klinkend geheel

‘De podcast gaat echt over de job, het leven van de docent’, valt Simon Huijghe bij. Simon is degene die in de podcast alles aan elkaar knoopt tot een goedlopend en -klinkend geheel – zijn vaardigheid is in de sound en de montage goed hoorbaar.

Hij komt oorspronkelijk uit België, geeft sinds vier jaar Engels op de RAC en doet ook onderzoek. Door zijn achtergrond als sound engineer is hij de perfecte aanvulling in het podcastteam. Hij doet het geluid en registreert het gesprek, live of via Teams. Af en toe bemoeit hij zich ermee, als het bijvoorbeeld over zijn expertise – toetsen – gaat, maar zijn rol is vooral achter de schermen.

Bob en Rinus als typetjes

Over rollen gesproken, de podcast gedijt goed bij de typetjes. Bob, met zijn fijne Rotterdamse tongval en humor, is de oude rot in het vak, enige scepsis is hem niet vreemd en hij kan voor elke situatie uit eigen ervaring putten. Rinus, de jonge docent, eveneens Rotterdams klinkend, heeft altijd wel iets nieuws geleerd of iets te vragen. Sofie is degene die het programma vaak de diepte in helpt met reflecties op het thema in haar gesproken column. Simon bemoeit zich vanuit de coulissen met een enkele verbetering of aanvulling.

Met de frequentie van een keer per maand is het goed vol te houden. De agenda’s op een lijn krijgen om een nieuwe aflevering te ‘draaien’ is nog het grootste probleem. ‘Soms lukt het in twee tussenuren en een pauze’, zegt Bob.

Stickers plakken

Er moet ook nog wel wat gebeuren aan promotie, vinden ze, meer luisteraars zou leuk zijn. ´We hebben wat guerilla marketing gedaan, stickers geplakt in docentenkamers, maar daar komt nu natuurlijk bijna niemand meer´, zegt Rinus. Met winacties – Rinus stelde zijn kerstpakket ter beschikking en luisteraarsvragen proberen ze publiek te betrekken. ‘We zouden een growth hacker moeten hebben’, lacht Simon. ‘Misschien kunnen we er een opdracht voor studenten van maken’, valt Sofie bij, ‘daar hebben we over nagedacht maar we hebben het nog geen handen en voeten kunnen geven.’

Wat vooral goed werkt, is dat ze de podcast geheel vrijwillig maken, uit liefhebberij, alles zelf betalen en volledig eigen invulling geven aan de uitzendingen. Het plezier dat ze erin hebben komt over op de luisteraar, Bob en Rinus lijken een spontaan gesprek te voeren. ‘Ik probeer Bob zoveel mogelijk te ontlopen’, lacht Rinus, ‘dan hebben we elkaar lekker veel te vertellen.’

Oh ja, en dan nog de titel.…’De Betere Docentenkamer’? ‘We wilden onze podcast ‘De Docentenkamer’ noemen’, zegt Rinus, ‘maar die bleek al te bestaan. Dus werd het ‘De Betere docentenkamer’. ‘Net zoiets als De Betere Boekhandel’, zegt Bob.

De Betere Docentenkamer (kortweg DBDK) verschijnt maandelijks op Debeteredocentenkamer.nl. Je hoeft er geen apps voor te installeren, geen account voor te hebben en je kunt elke aflevering afzonderlijk beluisteren. De nieuwste aflevering heeft als thema ‘ervaring’.

Tekst: Edith van Gameren
Foto: Simon Huighe

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?
 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to HR-docenten maken podcast: ‘Ik probeer Bob altijd te ontlopen zodat we elkaar veel te vertellen hebben’

  1. Hey, dat klinkt interessant. Op de fiets, onderweg naar de Hogeschool, luister ik graag een podcast die inspiratie kan opleveren voor in mijn lessen. Ik heb De Betere Docentenkamer gelijk opgezocht op Spotify en ga luisteren! Succes collega’s!

  2. @Frederieke Ben benieuwd wat je ervan vindt! Laat het ons even weten via info @debeteredocentenkamer.nl? Zou leuk zijn!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top