Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Open dag op Kralingse Zoom: wat vertellen we en wat niet?

Gepubliceerd: 3 February 2020 • Leestijd: 4 minuten en 1 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Middelbare scholieren en hun ouders bezochten zaterdag de open dag van de Hogeschool Rotterdam. Wat wordt er verteld? Hebben aankomende studenten er iets aan? Profielen nam een kijkje op locatie Kralingse Zoom.

Studente geven voorlichting bij de stand van creative marketing & sales

Het is zaterdagochtend, vijf minuten voor 10. Verkeersregelaars zorgen ervoor dat de bezoekers veilig kunnen oversteken en wijzen degenen die met de auto komen de weg naar de parkeerplaatsen. Welkom op de open dag van de Hogeschool Rotterdam, meer specifiek die van de HRBS (Hogeschool Rotterdam Business School) op locatie Kralingse Zoom.

Binnen worden de aankomende studenten, in de meeste gevallen vergezeld door een of twee ouders, naar de informatiedesks verwezen. Met de open dag-brochure in de hand kunnen ze op zoek naar het lokaal waar voorlichting wordt gegeven over de opleiding waar ze in geïnteresseerd zijn.

‘Alleen naar een open dag? Nee!’

Voor Tessa, ze zit in 5 vwo, wordt dat business it & management. ‘Maar ik weet nog niet zo goed wat ik wil. Ik ga vandaag ook nog naar cmgt (creative media & game technologies) en logistics management.’ Dat ze dat vanuit Eindhoven samen met haar vader doet, is voor Tessa meer dan logisch. ‘Alleen gaan? Nee!’

‘Ik weet nog niet zo goed wat ik wil.’

Pa: ‘Ze heeft gevraagd of ik mee wilde. Ik zit zelf wat meer aan de bètakant, dus dat ik meega – en niet haar moeder – is wel logisch.’ Het wordt het komende jaar niet alleen een keuze uit de drie genoemde opleidingen maar ook uit studiesteden. ‘Avans in Tilburg is dichterbij, dat speelt wel mee’, vertelt de vwo-leerling.

In lokaal D 2.175 verzorgen docenten Judith en Arjen samen met tweedejaarsstudent Adriana de klassikale voorlichting van de commerciële opleiding creative marketing & sales. Er wordt de aanwezigen gevraagd of ze weten wat marketing is. Het blijft redelijk stil, één aanwezige komt uiteindelijk met een antwoord. Of is hij de enige die wat durft te zeggen?

‘Niet moeilijk maar je moet wel hard werken’

Op een prettige, ongedwongen manier schotelt het drietal haar publiek voor wat de opleiding zo’n beetje inhoudt. Er wordt verteld dat er veel in groepjes wordt samengewerkt, dat een deel van de opleiding in het Engels is, dat je vaak op school bent, dat geleerde theorieën meteen in praktijkopdrachten worden toegepast en dat in je eerste jaar alle 60 punten moet halen. ‘Dat is niet zo moeilijk’, vertelt Arjen over dat laatste. ‘Maar je moet wel hard werken en goed samenwerken. En je kunt compenseren.’

Creative marketing & sales is een van de community’s van commerciële economie en dat is het ook echt, wordt benadrukt. Judith: ‘Het streven is om de afstand met de studenten klein te houden, docenten kennen al hun studenten bij naam’.

De klassikale voorlichting

Tussen de studenten zit het ook goed, maakt Adriana duidelijk. ‘Er wordt veel genetwerkt en we doen ook veel dingen samen. Ook na school, soms gaan we met z’n allen naar de film.’ Natuurlijk gaat niet alles – meteen – goed. Adriana: ‘In mijn eerste jaar zat ik voor een opdracht in een groepje waarin het botste. Ik heb daardoor geleerd dat en hoe ik beter moet communiceren.’

‘Soms zijn de opdrachten vaag. Soms vertel ik dat wel tijdens de voorlichting’

Adriana is enthousiast over de opleiding, vertelt ze na het half uur voorlichten. ‘Ik vind het hier fijn en wil dat graag delen.’ Of er iets is aan de opleiding dat ze minder fijn vindt? ‘Soms zijn de opdrachten vaag, maar uiteindelijk kom je er altijd wel uit.’ Tijdens de voorlichting vertelde ze er deze keer niets over. ‘Soms vertel ik het wel’, reageert ze. ‘Zeker als ernaar wordt gevraagd.’

‘Ik vind het hier fijn en wil dat graag delen.’

In het voorlichtings-halfuur ontbreekt ook iets van de verleiding waar collegebestuur Zakia Guernina tijdens de jaaropening over sprak. Aankomende studenten zouden moeten worden verleid om studies buiten het economisch domein te kiezen.

‘Niet ontmoedigen, maar een bewuste keuze maken’

HRBS-directeur Fred Feuerstake, ook aanwezig op de open dag, vertelt desgevraagd dat de genoemde ‘verleiding’ wel is gecommuniceerd aan de afdeling communicatie. ‘Tijdens de voorlichting moet worden aangegeven dat men ook bij zorg, onderwijs en techniek kan gaan kijken. En dat ze het beste daarvoor kunnen kiezen als ze twijfelen. Als dat niet overal is verteld, is er denk ik nog wat werk aan de winkel. We willen mensen niet ontmoedigen om voor een van onze opleidingen te kiezen, maar ze moeten wel een bewuste keuze maken.’

Ondertussen is havist Diego na de klassikale voorlichting van creative marketing & sales nog enthousiaster geraakt dan hij al was. ‘Ik heb de business-mavo gedaan en daar werkte je ook in groepjes, dat vond ik leuk en daar heb ik al ervaring mee. Verder vind ik het leuk om creatief te werken.’

Diego heeft zijn keuze gemaakt.

Diego was van plan om naar de voorlichtingsbijeenkomsten van twee andere commerciële opleidingen te gaan maar die skipt hij waarschijnlijk. Hij heeft zijn keuze gemaakt, weet ook zijn vader. ‘Ik zag het net gewoon aan hem!’ En dus gaat Diego bij de stand van de opleiding op zoek naar antwoord op wat praktische vragen. Bijvoorbeeld over welke boeken hij moet aanschaffen.

Boeken niet aangeschaft

De voorlichtinggevende eerstejaars laat de boeken zien maar vertelt er eerlijk bij dat hij ze zelf niet heeft aangeschaft. ‘De stof uit de boeken wordt goed uitgelegd op powerpoints die je voorafgaand aan de lessen krijgt. Tijdens die lessen ga je met elkaar over de stof in discussie, dat is een goeie manier om te leren.’

Waar Diego zeker is van zijn zaak, is Kaja (mbo-4 afgerond) dat zeker nog niet. ‘Ik had vooraf een open houding. Nu heb ik een beter beeld van de opleiding maar ik weet het nog niet. Straks ga ik nog bij communicatie kijken, ik ben benieuwd wat ik daar te horen krijg.’

Iets minder bezoekers dan een jaar geleden
De open dag op de verschillende locaties trok 12.835 bezoekers. Een jaar geleden waren dat er 12.864.

Tekst en foto’s: Jos van Nierop

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top