Premier Rutte: ‘Grote hoorcolleges online aanbieden.’ Is de HR daar klaar voor?
Gepubliceerd: 12 March 2020 • Leestijd: 4 minuten en 28 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Donderdagmiddag kondigde premier Mark Rutte in een persconferentie extra maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus te vertragen. De maatregelen die al voor Noord-Brabant golden, zijn donderdagmiddag uitgebreid naar het hele land.
De premier herhaalde wat dat betekent: alle mensen met verkoudheidsklachten en andere milde gezondheidsklachten moet thuisblijven tot ze weer zijn opgeknapt, wie kan thuiswerken moet thuiswerken en bijeenkomsten met meer dan 100 mensen moeten worden vermeden.
Scholen blijven open omdat het sluiten van scholen volgens de deskundigen amper bijdraagt aan de inspanningen om het verspreiden van het virus te beperken. Grote hoorcolleges in het hbo en op de universiteiten zouden volgens premier Rutte online aangeboden moeten worden. Is de Hogeschool Rotterdam daar klaar voor?
Petra volgt colleges via WhatsApp: ‘Ik ben blij dat ik een klasgenoot heb met onbeperkt internet’
‘Beetje verkouden, beetje hoesten.’ Als Petra niet in Noord-Brabant had gewoond, was ze gewoon naar school gegaan, maar nu zit ze verplicht al dagen thuis. Colleges volgt ze nu via WhatsApp: ‘Het is heel vermoeiend’.
De tweedejaars ergotherapie is een van de 384 HR-studenten die in Noord-Brabant wonen en ze moet van de overheid sinds begin van de week thuisblijven vanwege haar klachten.
Ze heeft haar klasgenoten ingeschakeld om zo min mogelijk van het onderwijs te missen. Een klasgenoot met onbeperkt internet zet een videoverbinding open zodat Petra mee kan kijken: ‘Het gaat, maar het is heel vermoeiend om op deze manier college te volgen. De docent is nog wel te verstaan, maar PowerPointpresentaties zijn niet te lezen. Praktijklessen zijn nog lastiger te volgen.’
Een klasgenoot met onbeperkt internet zet een videoverbinding open zodat Petra mee kan kijken.
Petra is geholpen met deze oplossing, maar ze vindt het jammer dat het zo moet: ‘Ik volgde ooit lessen aan de Radboud Universiteit, daar werden alle hoorcolleges opgenomen zodat studenten ze thuis konden kijken. Dat is hier helaas niet zo. Ik ben nu volledig afhankelijk van m’n klasgenoten. Het is roeien met de riemen die ik heb.’
Het coronavirus heeft grote invloed op Petra’s dagelijkse bezigheden: ‘Ik rust uit, volg colleges en leer voor een herkansing waarvan ik niet weet of ik ‘m maandag kan doen. Daarnaast moet ik een praktijkopdracht doen op een basisschool in Brabant, maar het is nu niet raadzaam daar te komen.’
Rudolph Regter oefende deze week al in de les met afstandsonderwijs: ‘Laagdrempelig en veilig’
‘Stel dat de mededeling komt dat scholen dichtgaan, reageren mensen in eerste instantie emotioneel en luisteren ze meteen niet meer zo goed’, zegt Rudolph Regter, docent van de commerciële vakken aan de Rotterdam career academy van de HRBS. ‘Daarom heb ik afgelopen dinsdag in mijn les al geoefend met een aantal tools. Niet iedereen is technisch even handig immers.’
Zo oefende hij met conference calls en Teams van Microsoft – een tool om te chatten, slides te delen en eventueel ook samen te werken in documenten. Het is een officiële HR-applicatie, dus de docent en studenten hoeven niet naar een omgeving ‘buiten’ de school. Hij tipt om de instructie via MS Education te volgen over de applicatie Teams. ‘In een half uurtje krijg je de basics uitgelegd’.
Hij geeft bij de career academy les aan deeltijdstudenten die zo tussen de 25 en 40 jaar oud zijn, werken en vaak ook kinderen hebben. Blended learning is daarom iets waar hij al langer mee bezig is. ‘Ik wil mijn onderwijs zo laagdrempelig mogelijk maken; mensen zijn niet verplicht om aanwezig te zijn. Ik woon zelf in Antwerpen en in de auto volg ik allerlei hoorcolleges via Coursera (een online cursusplatform, red.).’ Naast laagdrempeligheid is nu ook veiligheid een reden om het zo te doen.
Hij beloofde zijn studenten dat ze niets hoeven te missen en geen vertraging op hoeven te lopen mocht de school dichtgaan.
Hij beloofde zijn studenten dat ze niets hoeven te missen en geen vertraging op hoeven te lopen mocht de school dichtgaan, al mis je zonder de klassikale component de non-verbale communicatie en de energie waarmee hij ze als docent meeneemt en motiveert.
Hij denkt dat de studenten en docenten op de HR ‘lichtjes klaar’ zijn voor afstandsonderwijs, en de ICT-voorzieningen ook, mits MS Teams blijft werken. Het proces is er echter nog niet op ingericht, en hij heeft geen idee of er budget voor is.
Collega’s die – vanwege de coronacrisis – snel aan de slag willen om hun studenten op afstand letterlijk en figuurlijk bij de les te houden, adviseert hij: zorg voor goed eigen materiaal dat online beschikbaar is, maar maak ook gebruik van bestaande bronnen. ‘Over bijna ieder onderwerp zijn wel Youtube-filmpjes waar je naar kunt verwijzen, je hoeft niet meteen zelf urenlange colleges op te nemen.’
Arthur van der Molen geeft sinds dinsdag les vanuit huis: ‘Zorg dat je als docent goed bereikbaar bent’
Arthur van der Molen, docent bij IGO en collega van Rudolph Regter bij de career academy, werkt sinds dinsdag al noodgedwongen thuis. Als longpatiënt kan hij geen enkel risico nemen met het coronavirus en bovendien had hij ook al last van zijn gezondheid. ‘Maar dat betekent niet dat mijn hersens stilstaan’, merkt hij droog op. En dus kan zijn onderwijs wat hem betreft ook gewoon doorgaan. Of afstand.
Het komt goed uit dat er een aantal pilots loopt met nieuwe leeromgevingen. Zelf werkt hij met Canvas en Bright Space, ‘platforms die er helemaal op ingericht zijn om thuis dingen te doen.’ En dat doet hij dus, voor zijn studenten die het enerzijds jammer vinden dat lessen niet doorgaan, maar anderzijds alle begrip hebben voor de situatie. ‘Er kan echt heel veel aan instructie doorgaan op afstand, zolang je maar goed bereikbaar bent.’
‘Zorg dat studenten zich ook op afstand gezien en gehoord voelen.’
Voor collega-docenten zijn drie basics belangrijk om te starten met afstandsonderwijs, volgens Van der Molen: ‘Je leeromgeving goed inrichten, zorgen voor goed toegankelijk materiaal en contact houden met studenten. Zorg dat je goed bereikbaar bent en dat ze zich ook op afstand gezien en gehoord voelen.’ Hij verwijst ook naar een online artikel over hoe scholen momenteel technologie gebruiken voor afstandsleren.
Niet alles werkt even goed, multi-user Skypesessies gaan bijvoorbeeld niet geweldig. Een-op-eencontacten via mail of telefoon kunnen dat ten dele oplossen. ‘Je mist wel de interactie van de klas, mensen hebben vaak baat bij de druk van de groep’, zegt hij. ‘Ik geloof dus niet in volledig digitaal, maar tegelijkertijd ook niet in volledige afhankelijkheid van klaslokalen.’
Helaas, constateert hij, loopt de hogeschool achter qua digitalisering van het onderwijs. Maar misschien keert dat om, denkt hij, nu niet alleen nut maar ook noodzaak duidelijk worden van digitaal onderwijs.
Tekst: Tosca Sel, Edith van Gameren
Foto: Asli Kösker
Het zou mooi zijn als dit de HR eindelijk online krijgt. Ook voor niet ‘corona-omstandigheden’ is een livestream / opgenomen les ideaal. Ik blijf nu vaak thuis als het reizen langer duurt dan de les.
Zou de HR niet dicht moeten tot 31-3-2020 i.v.m. het virus? Gemiddeld zijn er in Museumpark en Kralingse zoom alleen al meer dan 100 leerlingen pér locatie aanwezig. Evenementen van minimaal 100 man moeten worden afgelast.
Als je één of meer symptomen hebt moet je thuis blijven, hoe gaat de hogeschool hiermee om? Want studenten hebben echt geen zin in vertraging.
Wat vinden jullie van online lessen via bijvoorbeeld Youtube? Is dat niet een tijdelijk alternatief? Zeker minder engaging maar kan wel potentieel vertraging verminderen.
Nou weet ik dat wij studenten amper vatbaar zijn / dat het ons fataal kan worden. Maar ik weet zeker dat er genoeg studenten zijn die ouders hebben die onder de zwakkere groep behoren. En het zou vreselijk zijn als leerlingen ouders verliezen aan de gevolgen van Corona. Word hier ook naar gekeken?
Best wel benieuwd naar.
Groetjes
Er zijn meerdere programma’s met virtuele klaslokalen waar de docenten WEL in direct contact staan met de studenten waardoor er dus wel directe vragen en interactie mogelijk is. Opties zijn er dus, hoe de HR hier mee om gaat is een tweede.