Hoera, na negen jaar eerste pep-diploma uitgereikt aan man
Gepubliceerd: 8 January 2020 • Leestijd: 2 minuten en 6 seconden • NieuwsDe Rotterdam Academy ziet na negen jaar dan eindelijk een mannelijke ‘pep’er’ afstuderen. De 25-jarige Mischa Coenraads mag zich vanaf vandaag pedagogisch educatief professional noemen.
De opleiding pedagogisch educatief professional (pep) leidt studenten op voor het werken op bijvoorbeeld een buitenschoolse opvang (bso) of peuterspeelzaal. Het diploma van Mischa is vrij bijzonder omdat deze richting zelden wordt gekozen door mannen. ‘In mijn eerste jaar werd er zelfs een keer gegrapt of ik verkeerd op mijn rooster had gekeken en of ik wel in de juiste klas had plaatsgenomen’, zegt Mischa. ‘Maar ik kijk met trots terug op mijn prestatie en hoop andere mannen te inspireren voor het werken op een bso of peuterspeelzaal.’
Aandeel mannen
Uit recente cijfers blijkt dat slecht 5,4 procent van de ongeveer 80.000 werknemers in de Nederlandse kinderopvang man is. het aandeel mannen in de peuterspeelzalen is zelfs nog lager: 1,7 procent.
Op dit moment heeft de pep-opleiding op de RAc 172 studenten waarvan 3 mannelijke. Volgens manager bedrijfsvoering Angela Vroegindeweij is dit lage aantal te wijten aan het feit dat werken in de kinderopvang traditioneel het imago heeft van een vrouwenberoep. ‘Eenzelfde beeld kun je bijvoorbeeld ook zien bij het primair onderwijs. Uiteindelijk is dit voor beide sectoren een ongewenste situatie omdat kinderen baat hebben bij zowel mannelijke als vrouwelijke rolmodellen’, verklaart Vroegindeweij.
Op dit moment heeft de pep-opleiding op de RAc 172 studenten waarvan 3 mannelijke.
De oplossing zit volgens haar in de bijstelling van het genoemde imago. ‘Natuurlijk helpt het als er mannelijke afgestudeerden zijn die in die branche aan de slag gaan. Het belang van het mannelijke rolmodel in de opvoeding in brede zin wordt tijdens de lessen uitgedragen.’
Media
Volgens Mischa spelen de media een belangrijke rol in het veranderen van het vooroordeel. ‘Door de afschuwelijke zedenzaken van de afgelopen tijd is er logischerwijs een negatief beeld ontstaan over mannen die werken op een kinderdagverblijf. Het is aan de media om hier een positiever beeld van te schetsen zodat het vooroordeel langzaam kan veranderen.’
Om het beroep aantrekkelijker te maken voor mannen, zouden volgens hem de salarissen en de contracten moeten verbeteren.
Om het beroep aantrekkelijker te maken voor mannen, zouden de salarissen en de contracten moeten verbeteren.
Mischa denkt dat op kleine schaal ook het een en ander moet veranderen. ‘Goede voorlichting op scholen en in andere organisaties over het beroep pedagogisch medewerker voor mannen is er niet. Dit is misschien wel de grootste verklaring van het tekort aan mannen in deze branche.
Uiteindelijk is dit nadelig voor de sociale ontwikkelingen van jonge kinderen omdat mannen een belangrijke rol spelen in het opvoeden en verzorgen van vooral jongens. Denk hierbij aan mannelijke activiteiten en het vormen van de identiteit door observatie en imitatie van het gedrag van volwassen.’
Mischa is tijdens zijn opleiding ‘blijven plakken’ bij zijn stageplaats en werkt daar nu voor drie dagdelen op een bso en drie dagdelen op een peuterspeelzaal. ‘De afwisseling is voor nu prima’, zegt hij. Vanwege zijn passie voor het vak wil hij wel graag meer uren werken. ‘Ik hoop in de toekomst langere dagen te kunnen maken.’
Tekst & Foto: Asli Kösker
Toch wel jammer dat de politiek het enkel over een vrouwenquotom aan de top heeft in plaats van een evenredige verdeling van de man-vrouw verhouding tijdens de meest vormgevende jaren van onze kinderen…
Zover ik weet is het beeld er dat het een vrouwenberoep is, maar worden mannen ook wel warm verwelkomt (vrienden van mij werken in deze branche). Helaas werkt de media tegen met een negatief beeld schetsen. Ik hoop ook echt dat dit in de toekomst veranderd. Vanuit alle beroepen zouden de man-vrouw verhoudingen meer evenredig moeten zijn en zou iedereen gelijk behandeld moeten worden. Helaas denk ik dat deze ‘vooroordelen’ de komende jaren nog niet verdwijnen. Mij is verteld door een medestudent dat ik als vrouw geen bestuursfunctie, managersfunctie of lerarenfunctie mag vervullen, wegens de karakter van de vrouw en dat wij mentaal ‘zwakker’ zijn.
Goed gedaan Mischa. Gefeliciteerd!