Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Terugblikken met: Broekspijpenverkoper Berry Andeweg

Gepubliceerd: 11 February 2020 • Leestijd: 2 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Van 1989 tot 2002 was Profielen een papieren krant. Bladerend door dit deel van ons archief komen we leuke en bijzondere verhalen tegen. Vandaag blikken we terug met Berry Andeweg, in 2002 student, nu onderwijsmanager.

‘Allemachtig! We zijn inmiddels heel wat jaren en kilo’s verder!’ Onderwijsmanager Berry Andeweg reageert ietwat geschrokken op een artikel van achttien jaar geleden. Hij was tweedejaars student small business, de opleiding waar hij nu leiding aan geeft, en werd geïnterviewd over zijn SBO (small business onderneming) die hij als onderdeel van het curriculum was gestart.

‘We dachten: de klanten schieten op ons af’

Met acht medestudenten dacht Berry dat hij het helemaal zou gaan maken met de verkoop van verschillende kleuren broekspijpen. Een groene broekspijp kon je bijvoorbeeld vervangen door een oranje. Resultaat: twee verschillende kleuren broekspijpen. Waarom ook niet?

Twee verschillende kleuren broekspijpen. Waarom ook niet?

‘We lulden ons naar binnen bij modeshows en dachten sowieso: als we dit op de markt brengen, schieten de klanten op ons af.’ In het interview is Berry er heilig van overtuigd dat hij met gemak, en zonder tussenkomst van winkels, heel veel broeken en gekleurde broekpijpen aan de man gaat brengen. Het bleek iets anders te gaan.

Broekenmaker ‘deed er veel langer over dan bedacht’

‘We hadden een jongen van de modeacademie die de broeken voor ons ging maken. Maar hij deed er echt heel veel langer over dan we hadden bedacht; hij werkte zich helemaal het snot voor de ogen en dan had hij in een week tijd drie broeken gemaakt. Dat we pakweg honderd broeken hebben verkocht (à 45 euro; een broekspijp kostte 22,50 euro, red.) is dan nog best veel.’

Een grotere hit dan die honderd verkochte broeken werd het niet, en dus was er voor de SBO geen verdere toekomst. ‘Maar het was een leuke tijd en ik heb er verschrikkelijk veel van geleerd. Je leert hoe je stoffen inkoopt en je leert dus ook hoe het mis kan lopen – waardoor je erachter komt hoe je het de volgende keer beter kan doen.’

‘Marktonderzoek hadden we zwaarder aangezet dan het was’

In het artikel van toen wordt melding gemaakt van marktonderzoek (‘vooral meisjes waren heel erg enthousiast’) maar daar moet Berry nu hard om lachen. ‘In dat interview en ook naar de docenten toe hebben we dat marktonderzoek van ons wat zwaarder aangezet dan het daadwerkelijk was; op straat hadden we een paar mensen aangesproken, veel meer niet. Wij dachten echt: wij vinden dit leuk en gaan dit doen, wie kan die broeken voor ons maken?’

‘Maar het was een leuke tijd en ik heb er verschrikkelijk veel van geleerd.’

Zijn de huidige ondernemerschap-studenten net zo enthousiast en ook net zo naïef? ‘Ze worden op een heel andere manier getraind, waardoor die naïviteit absoluut minder is. En het enthousiasme is nog steeds torenhoog. Dus je moet als docent van goeden huize komen om ze tot andere inzichten te brengen.’

Als je dat al wilt, want een goeie mislukking is ook erg leerzaam, heeft Berry ervaren.

‘Meestal zijn wij een klapje slimmer dan de studenten’

Waar hij bij de ritsbroeken gebruikmaakte van een klassiek ondernemingsplan (‘volg alle stapjes en je hebt een bedrijf’), hanteren de huidige juniorondernemingen de zogenoemde build-measure-learn cyclus. Berry: ‘Je maakt iets en vervolgens ga je het meteen testen en betrek je de klant erbij; als je niet test, kun je niet verder.’

‘Studenten kunnen in al hun enthousiasme nog steeds dingen “vergeten” of mooier voordoen dan het marktonderzoek uitwijst.’

‘Toch zijn er’, gaat de onderwijsmanager verder, ‘ook nu nog heel moeilijk te verkopen producten en diensten, zoals het onze van toen. En studenten kunnen in al hun enthousiasme nog steeds dingen “vergeten” of mooier voordoen dan het marktonderzoek uitwijst. ‘Dat blijft een kat- en muisspel en dat hoort er ook gewoon bij als je student bent; meestal zijn wij (de docenten, red.) net een klapje slimmer dan de studenten.’

Berry deed er tijdens zijn opleiding van alles bij, reden waarom hij er vijf jaar over deed. Een van zijn bijbanen was autoverkoper, iets waar hij na zijn opleiding mee doorging. ‘Ik vond het geweldig om dat een tijdje te doen. Een jaar later werd ik door een docent gebeld of ik op de HR docent verkooptechnieken kon worden.’ Van het een kwam het ander en inmiddels is Berry ruim zes jaar onderwijsmanager.

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top