Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Terugblikken met: ‘Ouderwetse leraar’ Ralf Hillebrand

Gepubliceerd: 7 October 2020 • Leestijd: 2 minuten en 56 seconden • Overig Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Dit is de tweede aflevering uit de reeks ‘Terugblikken met’ waarbij we graven in de papieren krant die Profielen was van 1989 tot 2002. Vandaag blikken we terug met Ralf Hillebrand, in 2000 student aan de lerarenopleiding, nu is hij er docent.

We kennen ‘m tegenwoordig als de man die alles weet van MS Teams, oftewel Teams-goeroe Ralf. In zijn filmpjes legt hij uit wat je allemaal kunt doen met deze in tijden van online onderwijs veelgebruikte applicatie.

‘Proberen een goed verhaal te vertellen’

Ralf Hillebrand, docent aan de lerarenopleiding, is in deze video’s en als docent vooral een uitlegger, zegt hij. ‘Een verhalenverteller. Tijdens de les geef ik vooral uitleg door te proberen een goed verhaal te vertellen. Ik ben minder een coach. De nadruk leggen op coachen is ook lang niet altijd succesvol geweest, we stappen er ook weer een beetje van af.’

Twintig jaar geleden studeerde Hillebrand zelf aan de lerarenopleiding economie en was hij al voorstander van ‘ouderwets leraarschap’, lezen we in een interview uit 2000 met Profielen. ‘Docenten krijgen (…) steeds meer de functie van coach die de leerlingen moet begeleiden. Scholieren zijn daar helemaal niet aan toe. Ik merk dat nu heel duidelijk in m’n stage op het Albeda College.’

Baat bij duidelijkheid en structuur

Hillebrand heeft daar jarenlang op het mbo lesgegeven en ziet nu op de HR dat ook studenten baat hebben bij duidelijkheid en structuur. ‘Het is goed dat ze weten wat ze kunnen verwachten en wat ze moeten voorbereiden.’

Maar van je hbo-studenten mag je toch wel iets meer verwachten? ‘Ja’, beaamt de docent. ‘Op het hbo mag je niet teveel voorkauwen en verwachten we ook veel zelfstudie. Voordeel voor mij is dat mijn vakken vooral kennisvakken zijn, dus kan ik de studenten op “mijn” manier lesgeven.’

Revoluties in onderwijsland zijn sowieso niet besteed aan Hillebrand. ‘Ze zouden in het onderwijs niet plaats mogen vinden. Het instituut onderwijs en school met klassikale lessen heeft ons als maatschappij gebracht waar we staan. Daarbij is een school uiteraard wel meer dan een optelsom van klassikale lessen.’

Over een rommelige boel en ‘late’ roosters

Hillebrand zegt trots te zijn dat hij mag werken op de school waar hij zelf is opgeleid. ‘Het was best vreemd toen ik vier jaar geleden weer voor het eerst rondliep op locatie Museumpark. Toen ik student was zat mijn opleiding daar voor een jaar, op de zevende verdieping in de hoogbouw. Daarna zijn we naar de Wijnhaven gegaan.’

Tijdens zijn studie was hij onder andere actief voor de opleidingscommissie, vertelde Hillebrand in 2000. ‘Ik wist dat niet meer’, zegt hij nu. ‘Ik was wel een actieve student en vond vaak wat van het onderwijs, vooral van de manier waarop het georganiseerd was.’ In het interview van toen heeft de leraar in opleiding het over ‘een rommelige boel’ en klaagt hij over roosters die niet op tijd klaar zijn.

Om dat laatste moet hij nu een beetje lachen. ‘Dat fenomeen is er nog steeds, maar nu begrijp ik meer over de omstandigheden. Roosters hebben met heel veel dingen te maken, zoals persoonlijke omstandigheden van docenten, vertrekkende mensen et cetera. Dat is al heel lang zo op de lerarenopleidingen, we krijgen het blijkbaar niet goed voor elkaar.’

Met dank aan twee docenten in Schotland

In het interview uit 2000 vertelde Hillebrand dat hij nooit leraar wilde worden tot een paar weken voor de start van zijn opleiding. Nu maakt hij kenbaar dat het toch iets anders lag. ‘Als kind wilde ik al basisschoolleraar worden maar ik bleek dyslectisch te zijn en ging ervan uit dat het daarom niet kon.’

Tot hij eind jaren negentig tijdens een vakantie in Schotland aan de praat raakt met twee landgenoten, een docent biologie en een docent Duits. Hillebrand raakt enthousiast en neemt een besluit: Hij wil leraar worden!

‘Een fantastisch beroep, dat vind ik na twintig jaar nog steeds’

Zijn baan bij een entertainmentbureau zegt hij op en twee weken later zit hij in de collegebanken. ‘Ik was – voor zover dat kan – een beetje over mijn dyslexie heen gegroeid en bij de opleiding zeiden ze daarover: “Daar komen we met elkaar wel uit”.’

Ralf Hillebrand heeft geen moment spijt van het besluit van toen. ‘Het is een fantastisch beroep, dat vind ik na twintig jaar nog steeds en dat zal ik altijd blijven vinden.’

Tekst: Jos van Nierop
Fotobewerking: Demian Janssen
Oorspronkelijke foto: Levien Willemse

In de eerste aflevering van ‘Terugblikken met’ spraken we Berry Andeweg:

Terugblikken met: Broekspijpenverkoper Berry Andeweg

 

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Terugblikken met: ‘Ouderwetse leraar’ Ralf Hillebrand

  1. Ik kan wel zeggen dat Ralph en zijn tomeloze inzet om het werken met Teams en Office365 begrijpelijk en helder te maken, vooral vanuit zijn docentperspectief, voor ons als IT-afdeling van onschatbare waarde is. Je bent een held Ralph! 😀

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top