Veel studenten door met studie ondanks negatief advies
Gepubliceerd: 5 October 2020 • Leestijd: 2 minuten en 24 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Vanwege de coronacrisis werden er vorig schooljaar geen bindende studieadviezen gegeven. Flink wat telwerk later weten we nu dat het aantal negatieve studieadviezen fors steeg, en dat een groot deel van de studenten met zo’n negatief advies toch doorstudeert.
In andere studiejaren was het duidelijk: geen 48 studiepunten gehaald? Stoppen met de opleiding. Bij sommige opleidingen lag de lat zelfs op 60 studiepunten. Dit is nog steeds de regel: eindigt een student met minder punten dan de norm, dan volgt een negatief bindend studieadvies (bsa). Bindend, dus je hebt geen andere keuze dan te stoppen met je opleiding.
In het afgelopen schooljaar werd dit bsa echter opgeschort; er werden nog steeds studieadviezen gegeven, alleen zonder verplichtingen. Door de coronacrisis kende het onderwijs plotseling zoveel hindernissen en veranderde er zoveel, dat het niet gerechtvaardigd leek om studenten zo streng af te rekenen op hun prestaties. Uit een eerste analyse blijkt dat veel studenten die een negatief studieadvies kregen het er dit jaar op waagden om toch door te studeren aan hun opleiding.
Opvallende toename negatieve adviezen
In totaal 6.157 studenten kregen afgelopen zomer een positief advies, het merendeel daarvan had de 48 punten netjes behaald. Een klein deel niet; niet alle behaalde studiepunten voor 2019/2020 waren definitief vast te stellen, sommige toetsen zijn bijvoorbeeld uitgesteld omdat ze niet online waren af te nemen, en de punten daarvan komen ook pas later. Op grond daarvan zijn afgelopen jaar ook positieve adviezen uitgebracht aan 258 studenten die de norm van 48 punten niet hadden gehaald.
De grootste stijging van de negatieve studieadviezen is te zien bij de lerarenopleidingen.
Negatieve adviezen waren er ook legio: 3.638 studenten kregen te horen dat ze beter iets anders konden gaan doen, omdat ze de vereiste punten niet hadden gehaald. Dat is een opvallende toename vergeleken met het studiejaar 2018/2019, in aantallen 1.281 extra negatieve adviezen. Percentueel neemt het getal toe van rond de 20 procent in de twee voorgaande jaren, naar 31 procent in 2019/2020.
De grootste stijging van de negatieve studieadviezen is te zien bij de lerarenopleidingen (+24% naar een percentage van 43%), de sociale opleidingen (+20% naar een percentage van 30%) en RAC en WdKA (beide +17% naar respectievelijk 37% en 22%).
Min of meer vrijblijvend advies
De situatie van afgelopen jaar is uniek omdat het advies dit keer min of meer vrijblijvend gegeven is. Na een negatief advies was de keuze om al dan niet door te studeren aan de student zelf. In 2018 en 2019 bestond de categorie tweedejaars ‘Studerend met negatief studieadvies’ uit welgeteld nul personen. In het huidige schooljaar zijn dat er 2.460 (ongeveer twee derde van de groep met een negatief advies).
Er is echter ook een groep van 35 procet die minder dan 30 punten heeft
Van de groep die het erop gewaagd heeft toch de studie voort te zetten, heeft rond een derde meer dan 40 punten behaald; deze studenten waren dus redelijk dichtbij een positief advies, zou je kunnen zeggen.
Er is echter ook een groep van 35 procent die minder dan 30 punten – dus nog niet de helft van de ‘nominale’ 60 studiepunten – heeft weten binnen te harken. Met name bij de instituten IvL (49%), ISO (42%) en RAC (44%) zijn deze groepen groot.
Opnieuw beginnen in jaar 1
Je hoeft geen onderwijskundige te zijn om te bedenken dat deze groep het pittig gaat krijgen, en dat ook de hogeschool er een kluif aan krijgt om deze studenten door het komende jaar – of de komende jaren – te loodsen. Verschillende opleidingen kiezen ervoor studenten met minder dan 30 punten opnieuw te laten beginnen in jaar 1.
Hoofddocent studiesucces Jean-Marie Molina ontwerpt op verzoek van het cvb een interventie om het studiesucces te bevorderen bij studenten met een opgeschort bsa. Ze gaat een toolbox ontwikkelen voor docenten en slc’s om extra begeleiding te bieden aan deze doelgroep studenten. De aanpak is gericht op de drie pijlers van studentsucces: de mindset, de motivatie en metacognitie.
Tekst: Edith van Gameren
Illustratie: Demian Janssen
Die extra negatieve adviezen kunnen het gevolg zijn van studenten die na 1 februari toch gebleven zijn; veel opleidingen voeren gesprekken met studenten die weinig punten halen of het niet naar hun zij lijken te hebben. Tijdens deze gesprekken komt ook de zogenaamde “1 februari regeling” aan bod: ‘gratis’ stoppen als het je eerste hbo opleiding is. Omdat studenten nu eigenlijk niets anders konden gaan doen (niet reizen, niet werken, geen andere studie) zijn veel toch maar doorgegaan. Deze komen bovenop de studenten die een BSA kregen.
Die verklaring is onderzocht, maar de cijfers wijken op dat punt niet af van die van andere jaren. Percentage studenten dat afhaakte voor 1 februari was vergelijkbaar.