Vliegen naar buurlanden verboden voor dienstreizen HR
Gepubliceerd: 9 January 2020 • Leestijd: 1 minuten en 51 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Naar Parijs, Londen en Berlijn moet je voortaan met de trein. Sinds 1 januari heeft de Hogeschool Rotterdam nieuwe, duurzamere reisregels. Als er toch gevlogen moet worden, compenseert de hogeschool binnenkort de CO2-uitstoot van de trip.
Regel één: Vlieg niet. Gebruik liever Skype of Facetime. Regel nummer twee: Als je toch de grens over moet, gebruik dan de trein. Voor bestemmingen om Nederland heen – denk aan Parijs, Londen, Berlijn, München en Brussel – mag je sowieso niet meer in het vliegtuig stappen. Regel drie: Moet je toch vliegen, neem dan een directe vlucht, in plaats van één met tussenstops, ook als de directe vlucht duurder is.
Nieuwe regels over duurzaamheid
In december publiceerde de Hogeschool Rotterdam de nieuwe reisregels van CoIA Travel, het ‘reisbureau’ van de hogeschool. Veel regels zijn hetzelfde gebleven, maar zijn nu voor het eerst gebundeld in één document. Nieuw is een hoofdstukje over duurzaamheid, waarvan bovenstaande regels de belangrijkste zijn.
Afgelopen jaar vlogen medewerkers 18 keer naar Berlijn.
Nieuw is ook dat leden van het college van bestuur niet langer alle drie in één vliegtuig of trein mogen stappen. ‘Onder geen beding mogen meer dan twee van de drie cvb-leden samen reizen’, staat in de regels. Volgens het Centre of International Affairs (CoIA) hebben meer organisaties zulk soort bepalingen, ‘om te voorkomen dat een organisatie niet langer kan draaien in geval van een calamiteit’.
CO2-uitstoot moet gecompenseerd worden
De nieuwe regels zijn het gevolg van een conflict tussen twee ambities van de hogeschool: duurzaamheid en internationalisering. Niet dat internationalisering per se ook een vliegreis hoeft te betekenen, benadrukt Enny Kraaijveld, manager van het CoIA. Misschien kan Skype soms uitkomst bieden en bovendien kun je prima internationaliseren vanuit je leunstoel. Maar als er dan toch gevlogen moet worden, dan wil de hogeschool daar wel graag de CO2-uitstoot van compenseren, zegt Kraaijveld. ‘We zijn nog bezig dat precies uit te werken, maar in principe betalen we straks bij iedere vlucht iets extra voor het planten van bomen of andere projecten.’
Londen en Berlijn met de trein
Afgelopen jaar (tot en met november) vlogen medewerkers nog 46 keer (heen en weer) naar de bestemmingen op de ‘rode lijst’. Vooral Londen (19 vliegretours) en Berlijn (18) staan hoog genoteerd.
Richting Londen is dit jaar een snellere treinverbinding gekomen.
Kraaijveld legt uit dat de hogeschool de treinverbinding naar Londen nu als een goed genoeg alternatief ziet voor het vliegtuig. Richting Londen is dit jaar een snellere treinverbinding gekomen, met een reistijd van vier à vijf uur. Daar kan overigens nog een uur vanaf als Nederland en het Verenigd Koninkrijk komend jaar (de streefdatum is in december verplaatst naar 31 maart) afspreken om de tijdrovende paspoortcontrole in Brussel te schrappen. Naar Berlijn duurt een enkeltje met de trein nog net geen zeven uur.
In de nieuwe reisregels staat wel dat in geval van nood uitzonderingen kunnen worden gemaakt.
Tekst: Olmo Linthorst
Illustratie: Anna van Dooren
De hogeschool is de laatste tijd echt geweldig bezig! Desondanks heeft de Hogeschool natuurlijk ook nog veel stappen te zetten.
Om ervoor te zorgen dat de ambitie hoog blijft zijn een aantal studenten en docenten bezig met het opzetten van een Green Office op de Hogeschool Rotterdam. De Green Office is een model dat al door heel veel hogescholen en universiteiten gebruikt wordt om het bestuur net dat extra zetje te geven dat ze nodig hebben.
De eerste kick off van onze Green Office zal komende week plaatsvinden:
15 januari van 18:40 tot 21:00
Wijnhaven 107 (lokaal H.0.405)
Tijdens deze meeting zullen we uitgebreider uitleggen wat een Green Office inhoud en wat jij kunt doen om mee te strijden voor een Groene Hogeschool Rotterdam!
Je kunt je aanmelden via: bit.ly/GreenOfficeHRMeeting