Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Jean Marie Molina is hoofddocent studiesucces en wijsgerig pedagoge. Ze begeleidt studenten (met studievertraging) bij het behalen van hun diploma. Haar eerdere blogs lees je hier.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Waarom kunnen mijn studenten niet leren – studenteneditie

Gepubliceerd: 27 January 2020 • Leestijd: 1 minuten en 22 seconden • Jean Marie

Vandaag kwam Uri langs. We hadden een gesprek omdat hij zijn cijfers van het eerste blok terugheeft. Hij maakt zich zorgen of hij zijn studie nog kan halen of dat hij het niveau überhaupt niet aankan.

Uri’s cijfers hebben hem verrast. Hij had juist het gevoel dat alles goed was gegaan en de toetsen vond hij ook niet moeilijk. ‘Hoe kan ik dit ooit fixen mevrouw Molina?’, vraagt hij mij. Ik geef aan dat we dit niet alleen kunnen, maar dat we het wel gaan oplossen. Samen ontdekken we hoe Uri kan leren leren, ik heb een plan.

Als eerste vraag ik Uri hoe hij leerde op de middelbare school. Hij geeft aan dat hij daar niet zoveel hoefde te doen. Hij nam een paar dagen voor de toets de stof door en dat was genoeg, hij haalde altijd een voldoende. De toetsen voor blok 1 heeft hij dus op dezelfde manier voorbereid.

In Uri’s verhaal zit belangrijke informatie over leren. Ten eerste kan er gezegd worden dat hij nog niet in staat is om zijn eigen leren te beoordelen. Hij dacht dat hij goed voorbereid was, hij had immers alle stof doorgenomen. Maar de resultaten lieten iets anders zien. De manier waarop Uri leert of denkt te leren werkt niet. Hij moet dus anders leren leren.

Om anders te kunnen leren leren is het belangrijk om meer te weten over je leergedrag. Ik heb Uri gevraagd om na te denken over de manier waarop hij nu leert en de oorzaak-gevolgrelaties die daarin zitten. Zo kwamen we erachter dat Uri bij het leren voornamelijk gericht is op het onthouden en begrijpen van kennis. Maar de toetsen uit blok 1 waren meer gericht op het toepassen en analyseren van de stof.

De strategieën die Uri gebruikt zullen nooit het gewenste resultaat opleveren. Er zijn andere strategieën die hem zeker gaan helpen; er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar wat werkt. Bijvoorbeeld: per week meerdere sessies van dertig à vijftig minuten intensieve studie inplannen, zelf toetsvragen opstellen, tekeningen en modellen gebruiken, concrete voorbeelden bedenken en de leerstof aan een medestudent uitleggen.

Uri gaat met deze tips de herkansingen met vertrouwen tegemoet. Herken je jezelf in zijn verhaal? Probeer deze strategieën dan zelf ook toe te passen.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top