Wat doen de HR-huismeesters tijdens de coronacrisis?
Gepubliceerd: 8 April 2020 • Leestijd: 4 minuten en 30 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Alles is anders sinds het coronavirus Nederland in de tang heeft. Maar waar docenten en beleidsmedewerkers in deze tijd thuis kunnen werken, is dat voor receptionisten, huismeesters en telefonisten lastiger. Profielen sprak er een paar.
Een paar weken geleden waren alle hogeschoollocaties nog open. Op elke locatie zijn er dan receptionisten en lopen er huismeesters die bij evenementen ruimtes herinrichten, kapotte lampen vervangen en allerlei andere zaken oplossen om het onderwijs zo goed mogelijk te laten verlopen.
‘Locaties klaargemaakt voor langere tijd dicht’
Maar op de locaties is er nu geen onderwijs. Alleen de locaties Kralingse Zoom en Rochussenstraat zijn – beperkt – open. ‘De andere locaties werden gesloten en hebben we toen klaargemaakt voor een langere termijn dicht’, vertelt Rob Schilder, sturend huismeester. ‘Bederfelijke etenswaren zoals pakken melk en potten jam die in pantry’s staan, hebben we weggegooid. En we hebben her en der stekkers uit apparaten gehaald.’
Dicht betekent overigens niet dat er niemand komt. Om besmetting met de legionellabacterie te voorkomen, laten huismeesters om de week al het water doorlopen. Op locatie Academieplein gaat de verbouwing door en op andere locaties worden werkzaamheden verricht die voor de meivakantie gepland stonden.
‘Voor hetzelfde geld gaan we in de zomer open…’
‘Het gaat onder andere om onderhoud van de audiovisuele installaties en de liften. En er wordt geschilderd en schoongemaakt’, vertelt Patrick Prinse, hoofd facility operations op locatie Museumpark. ‘Het gebeurt door onze contractpartijen. Goed om het nu te doen want voor hetzelfde geld gaan we in de zomer open.’
Prinse heeft het, net als zijn collega’s van andere locaties, druk met organiseren. ‘Zelf houd ik mij onder andere bezig met het onderhoud in de verschillende gebouwen en dat stem ik af met de afdeling vastgoed en huisvesting.’
‘Als je iets mankeert, hebben we liever dat je veilig thuisblijft’
Daarnaast zorgt Prinse voor het inroosteren van de receptionisten en huismeesters die op de locaties aanwezig moeten zijn. Prinse: ‘Sommigen werken een keer per week, anderen twee of drie dagen. We houden rekening met ieders thuissituatie.’
‘Als je iets mankeert, hebben we in deze tijd liever dat je veilig thuisblijft. De meeste medewerkers tonen grote betrokkenheid en komen het liefst werken; werk is voor velen een groot deel van het leven.’ Dat laatste geldt ook voor de Pameijer-collega’s maar zij zitten thuis. Prinse: ‘Ze worden door iemand van Pameijer wel op afstand begeleid.’
‘We letten erop dat studenten anderhalve meter afstand houden’
Het werk op de locaties Rochussenstraat en Kralingse Zoom bestaat deze dagen onder andere uit het uitleggen van de coronaregels op de locatie en daar toezicht op houden. Schilder: ‘We letten erop dat studenten anderhalve meter afstand houden van elkaar. En bijvoorbeeld ook dat ze niet ergens achter in het gebouw gaan zitten; daar sturen we ze weg.’
Maar dat er voor huismeesters minder werk is dan normaal, is zeker. Ze worden daarom vaak meerdere dagen per week uitgeroosterd. ’Je bent dan thuis maar staat wel stand by en kunt opgeroepen worden’, vertelt Schilder die in normale omstandigheden op locatie Pieter de Hoochweg werkt.
‘Naar de sportschool mag ik ook niet meer’
En wat doet hij nu thuis? ‘Boodschappen halen, Netflixen of ik ga met de hond lopen. Niet naar de sportschool, daar mag je ook niet meer heen.’ Vervelen doet hij zich thuis nog niet echt maar hij merkt wel dat hij het dagelijkse ritme mist. ‘Dat hoor ik ook van collega’s.’
Op het werk is rustiger dan normaal. ‘Soms ben je je wel een beetje aan het vervelen. Het is leuk om collega’s van andere locaties weer eens te zien. Goed ook om met hen van gedachten te wisselen over hoe het op de locaties gaat’, zegt Schilder’.
‘Leuk om andere collega’s weer te zien’
‘Ik vind het leuk om andere collega’s weer te zien’, vertelt ook telefoniste Ada Versteeg die normaal gesproken bij de ingang van de laagbouw van locatie Museumpark zit. ‘Daar vind ik het prettiger dan hier op Rochussenstraat.’
Ondertussen komen er gewoon telefoontjes binnen. ‘Niet zoveel maar meestal wel wat moeilijkere. Over de open dag bijvoorbeeld. Moest ik antwoorden dat-ie niet doorgaat. Wanneer dan wel, wordt er dan gevraagd. Dat weet ik niet. En dan vragen ze wanneer ik dat wel weet …’
Voor vragen waarop ze niet meteen antwoord heeft, gaat Versteeg meestal naar intranet Hint.
‘Als je naar je werk gaat, kom je makkelijker in een ritme’
Dat zou ze ook thuis kunnen doen? Versteeg: ‘Ja, misschien wel. Dan moet het wel naar mijn huis worden doorgeschakeld. Maar wil je dat? Als je naar je werk gaat, kom je makkelijker in een ritme.’ Dat ritme is er nu veel minder. Versteeg heeft een 40-urencontract maar hoeft nu veel minder vaak te komen. ‘De ene week 20 uur, de andere week 15, op vrijdag krijg je je rooster.’
De dagen die ze nu extra thuiszit, beschouwt Versteeg niet als vakantie. ‘Ik blijf oproepbaar. Nu doe ik overdag het huishouden, anders prop ik dat in het weekend. Daarnaast handwerk ik graag, dat doe ik iets meer. En met de hond maak ik langere wandelingen.’
Hoewel ze zich wat minder prettig voelt dan op ‘haar’ Museumpark, weet Versteeg achter de telefooncentrale op Rochussenstraat goed wat haar te doen staat. Voor huismeester Rob Schilder ligt dat iets anders.
‘Soms zijn alle huismeesters allemaal van andere locaties’
‘Ik weet wat mijn taken zijn maar het is vreemd omdat dit niet mijn eigen locatie is. En soms zijn de andere huismeesters ook allemaal van andere locaties.’ Als er dan een installatiebedrijf langskomt en in een van de technische ruimtes moet zijn, moet hij soms aan de mensen van dat bedrijf vragen waar die ruimte is, vertelt Schilder lachend. ‘Maar natuurlijk kan ik wel een collega bellen als ik iets niet weet of niet kan vinden.’
Schilder werkt ongeveer om de dag. Liever zou hij vijf halve dagen werken maar dat wordt met opzet zoveel mogelijk voorkomen, vertelt Patrick Prinse. ‘Als veel mensen halve dagen werken, heb je meer overdrachtsmomenten en dus meer kans op besmetting met het virus.’
Prinse werkt zelf voor een deel thuis en voor een deel op locatie. ‘Daar loop ik dan door een leeg gebouw. Dat is best indrukwekkend maar het geeft wel het gevoel dat de ziel eruit is.’ Thuis geeft Prinse ook nog zijn kind les. ‘Mijn vrouw werkt in de zorg, ze werkt meer dan normaal. De balans tussen lesgeven, werken en ontspanning vinden we best lastig.’
Tekst en foto’s: Jos van Nierop
‘Bederfelijke etenswaren zoals pakken melk en potten jam die in pantry’s staan, hebben we weggegooid. En we hebben her en der stekkers uit apparaten gehaald.’ >>>> genoeg mensen die hier van kunnen eten (als ze nog niet bederfelijk zijn!). Dit is een tijd om ook na te denken over het feit dat voedingsmiddelen (óók de voedingsmiddelen die bederfelijk zijn) weggegooid worden i.p.v. worden weggegeven aan mensen die weinig te besteden hebben….