WdKA-student studeert af met producten voor thuisblijvende vakantievierders #DeThuisblijfCamping
Gepubliceerd: 1 July 2020 • Leestijd: 2 minuten en 4 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een wildlife excursie in Tuinzania of lekker bakken aan de Costa del Zolder? De zomer wordt anders dan we hadden verwacht. Dat vooruitzicht bracht illustratie-student Aileen Melief op het idee om een productenlijn te maken om thuis een unieke vakantie te creëren: #DeThuisblijfCamping.
‘Vanuit de opleiding kregen we de tip dat het afstudeerproduct uit één thema moest ontstaan. Daarom koos ik begin februari voor een zomerthema’, aldus Aileen, die vorig jaar haar derdejaars-stage op de redactie van Profielen deed.
Met de tussenkomst van de coronacrisis werd duidelijk dat de vakanties in de zomer een aangepast tintje zouden krijgen. Dat was voor Aileen het moment om de insteek van haar afstudeerproductie te bepalen. ‘Veel vakanties en festivals zijn vanwege het coronavirus geannuleerd. Door alles rondom de crisis en de maatregelen was het voor mij duidelijk dat ik hier iets mee moest doen, en zo is de DeThuisblijfCamping uiteindelijk ontstaan.’
Relaxt en actief
Met behulp van tips en tricks van conceptdesigner Elouise van Gestel begon Aileen haar afstudeerwerk en kwam haar productenlijn, compleet met catalogus, tot stand. ‘Hierin zitten producten die ideaal zijn om mee te relaxen, maar ook activiteiten waarmee je de camping in huis haalt. Daarnaast biedt de collectie ‘de campinglook van 2020’ met een t-shirt, vissershoedje en badslippers en bijpassende souvenirs zoals stickers en ansichtkaarten.’
View this post on Instagram
Aileen heeft haar collectie gericht op mensen tussen de 20 en 28 jaar die al een tijd thuiszitten door het coronavirus. ‘Die zijn verveeld in de vakantie en willen graag wat nieuws doen.’
Meteen het vakantiegevoel geven
Op de Willem de Koning Academie waar Aileen studeert is met enthousiasme gereageerd op haar producties. ‘Ik had twee vakantiepakketjes ontworpen van hoe je de collectie, inclusief catalogus, zou ontvangen. Het ene voor een relaxte en het andere voor een actievere vakantie. Het belangrijkste doel was om de ontvanger bij opening van het pakket al meteen het vakantiegevoel te geven van de DeThuisblijfCamping.’
View this post on Instagram
Bij haar afstudeerpresentatie via Teams wilde AiIeen dit gevoel ook overbrengen aan haar begeleiders op school. ‘Ik heb daarom een achtergrond geïllustreerd van een reisbureau en die in Teams gezet. Dus ik presenteerde alsof zij bij een reisbureau waren en een vakantie bij mij geboekt hadden. Ik was de reisleider die de vakantie ging uitleggen. Aan de hand van de catalogus nam ik de opties met ze door en wat ze te wachten stond. Dit konden ze waarderen en ik ben uiteindelijk afgestudeerd met een mooie 7.’
Uitbrengen via partners
Vanwege de positieve reacties op de WdKA en haar eigen ambities is Aileen van plan haar afstudeercollectie uit te brengen via externe partners. ‘Ik heb van school een aantal tips gekregen waardoor ik mijn netwerk kan uitbrengen. De stickers en de ansichtkaarten wil ik graag in fysieke winkels verkopen. Daarnaast heb ik wat mailtjes uitgezet en heb ik al een aantal afspraken staan. Hopelijk wordt mijn idee positief ontvangen of opgepikt door een bedrijf.’
Tekst: Asli Kosker
Beeld: Aileen Melief
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top