Coronahelden op de HR: ‘Ik moest uitvogelen hoe ik mijn studenten kon voorzien van een digitale tekenles’
Gepubliceerd: 7 April 2021 • Leestijd: 1 minuten en 52 seconden • InterviewDe coronacrisis was voor niemand echt makkelijk. Veel mensen proberen er op allerlei manieren het beste van te maken. We zetten een paar van die ‘coronahelden’ nog even in het spotlicht. Vandaag: Victor Elberse, docent Tekenen op de Willem de Koning Academie, die in no time van digibeet naar online-lestijger ging.
Victor Elberse noemt zichzelf ‘analoog tekendocent’ Hij ging een van zijn grootste uitdagingen ooit aan omdat het onderwijs van de ene op de andere dag verplicht online moest plaatsvinden, terwijl hij totaal onbekend was met online lesgeven. ‘Ik ben er niet onder gaan zitten maar erbovenop’, zegt hij.
‘Het belangrijkste was dat ik een format ontwikkelde dat bij mij paste.’
De periode van de eerste lockdown beschrijft Elberse als een hel. ‘Ik was erg op mezelf aangewezen en ben van nature op technisch vlak heel ongeduldig. Door al deze toestanden moest ik zonder enige hulp gaan uitvogelen hoe ik mijn studenten kon voorzien van een digitale tekenles. Waar iemand anders alles gaat opzoeken ben ik met mijn camera aan de slag gegaan, en gaan filmen.’ Dat ging nogal omslachtig: ‘Ik nam de les op met mijn camera, dat streamde ik op mijn laptop, die stream nam ik vervolgens op met mijn iPhone, om dat dan weer te posten op de site van de WdKA. En de video’s kwamen op een verborgen Youtube-kanaal dat ik had aangemaakt. Veel te ingewikkeld natuurlijk, maar het belangrijkste was dat ik een format ontwikkelde dat bij mij paste.’
Lesgeven via grote beeldschermen
De tweede lockdown volgde en Elberse kreeg als een van de weinige docenten de mogelijkheid om les te geven op locatie. Door de maatregelen kon echter maar de helft van de klas aanwezig zijn; Elberse vond dat ook de thuisstudenten optimaal moesten kunnen meedoen. Hij ontwikkelde daarom een geavanceerde werkwijze: lesgeven via de grote beeldschermen in twee lokalen en deze koppelen met studenten die vanuit huis zijn les volgden. ‘Deze lessen zorgden voor de studenten vooral voor structuur en realtime leservaring.’
‘Als je naar de video’s kijkt zie je dat je meekijkt over de schouder van iemand.’
Met input van zijn studenten ontwikkelde hij zijn aanpak door. ‘Als je naar de video’s kijkt zie je dat je meekijkt over de schouder van iemand. Je ziet puur handen aan het tekenen en je hoort een stem die uitlegt.’ Wel benadrukt hij dat het echte werk in een lokaal en de aanwezige docent onvervangbaar en onmisbaar zijn.
Inmiddels staat het Youtube-kanaal van Elberse vol met tutorials die zijn opgenomen tijdens de eerste en tweede lockdown. De video’s zorgen ervoor dat studenten de praktische kant van het vak nog steeds kunnen oefenen. Om die reden wil hij het kanaal uitbreiden. ‘Ik maak het steeds groter en probeer elke week ongeveer zes video’s te uploaden. Het herhaaldelijk kunnen bekijken van een video is superinteressant voor de student van nu.’
Dit is deel 2 in een serie over coronahelden. Lees ook deel 1:
Coronahelden op de HR: ‘Ochtendritueel biedt houvast, contact en dagritme’
Tekst: Asli Kösker
Foto: Wouter le Duc
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top