Evenementen van cmc-studenten brengen ruim 6000 euro op voor Jarige Job
Gepubliceerd: 8 January 2021 • Leestijd: 2 minuten en 57 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Leuk nieuws in deze bedrukte tijden: een project van studenten crossmediale communicatie van de Rotterdam Academy bracht genoeg geld op om ruim 170 kinderen uit minima-gezinnen een verjaardagsbox te geven.
Iedereen moet dit jaar verwachtingen bijstellen en teleurstellingen slikken. Dat gold ook voor de circa 150 tweedejaars studenten crossmediale communicatie (cmc), die als beroepsproduct afgelopen half jaar aan de slag gingen om een event te organiseren. ‘Sommige groepen moesten meermaals hun plannen omgooien, omdat de coronamaatregelen weer werden aangescherpt’, vertelt Esther Ronkes, een van de betrokken vakdocenten. ‘Ze begonnen allemaal met een fysiek evenement, maar gaandeweg zijn bijna alle evenementen online gegaan.’
Leerdoel en goed doel
Het tweedejaarsproject wordt uitgevoerd in groepen waarin de rollen verdeeld zijn: er is een eventmanager, iemand is verantwoordelijk voor binnenhalen van sponsors en weer een andere student doet de communicatie. Samen ontwikkelen en ‘marketen’ ze een evenement zoals dat in de beroepspraktijk ook gebeurt.
Naast allerlei leerdoelen heeft het project als doel om door bijvoorbeeld kaartverkoop of sponsoring geld binnen te halen voor de Stichting Jarige Job, die verjaardagsboxen schenkt aan kinderen uit gezinnen waar geen geld is om een verjaardag te vieren. Een concreet en schrijnend probleem van het leven op het bestaansminimum, zegt Ronkes: ‘Elk kind kan bijna niet slapen voor zijn verjaardag, maar deze kinderen slapen niet omdat ze zich schamen, ze melden zich soms ziek op school omdat er geen geld is voor een traktatie.’
Bijna alle events online
De samenwerking van de opleiding met Stichting Jarige Job bestaat al langer; in niet-coronatijden is een van de vaste items in de introductieweek een middagje verjaardagsboxen inpakken in de loods van Jarige Job. Dat ging dit jaar niet door en ook de evenementen kregen dus een andere invulling: van online bingo tot cocktailworkshop. Maar een enkele groep wist toch een fysiek event te plannen. ‘Een groep organiseerde bijvoorbeeld een sportdag voor kinderen, dat kon omdat het om kinderen ging wel doorgaan’, zegt Ronkes.
Ook het ‘winnende team’, dat het meeste geld wist binnen te halen, kwam op een idee dat toch fysiek door kon gaan. ‘We wilden het gewoon heel graag fysiek doen en zijn gaan kijken: wat kan er wel?’, vertelt student Sylvia Loendersloot. ‘We hebben het idee van de drive-through – die waren overal nog gewoon open – gecombineerd met de Sinterklaastijd waarin we het evenement organiseerden en kwamen op het idee van een Sinterklaas-drive-through.’
Leuk uitje
Met een leegstaande hal en productsponsoring van de Jumbo in Middelharnis, waar een van de groepsleden werkt, kregen ze dat van de grond. Ze maakten met karren en zwart plastic een rij-route en in drie kramen konden bezoekers achtereenvolgens bestellen en betalen, warme chocomel ophalen en kruidnoten naar keuze laten scheppen en tot slot de ingepakte bestellingen in ontvangst nemen. Het werd een succes. ‘Mensen vonden het leuk dat ze een uitje hadden en we hadden het leuk versierd. Sint en Piet erbij mocht helaas uiteindelijk toch niet, dat was voor de kinderen wel een beetje een teleurstelling, maar door de muziek en de aankleding waren ze toch enthousiast.’
Het leverde voor hun groep een prachtig bedrag op van 1122 euro aan verkoop en donaties, en een heleboel leerervaringen. ‘We waren drie maanden bezig met organiseren en in die tijd zijn er meerdere persconferenties geweest waardoor we ons plan weer moesten aanpassen. Zonder corona hadden we een groter evenement kunnen neerzetten, maar nu hebben we op het gebied van flexibiliteit ongelooflijk veel geleerd.’
Genoeg voor 171 feestelijke verjaardagen
In totaal leverde het cmc-project ruim 6.000 euro op, genoeg voor171 boxen waarmee een kind op school en thuis een feestelijke verjaardag kan vieren mét cadeautjes.
Amber Merkus, verantwoordelijk voor marketing, communicatie en PR bij Stichting Jarige Job, is er blij mee, zegt ze tijdens de feestelijke online ‘onthulling’ van het bedrag. ‘Mede dankzij de events van de studenten en de communicatie daaromheen is de naamsbekendheid van de stichting gegroeid en daarmee het bewustzijn in Nederland dat er een schrijnend aantal kinderen is dat hun verjaardag niet kan vieren. De samenwerking met de Hogeschool Rotterdam maakt dat de stichting weer mooie dingen kan doen.’
Tekst: Edith van Gameren
Foto’s: Esther Ronkes, Sylvia Loendersloot
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top