Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
22 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: De coronacrisis is voor studenten een goede leerervaring

Gepubliceerd: 17 March 2021 • Leestijd: 3 minuten en 26 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het coronavirus en de daarmee gepaard gaande maatregelen maakten het studeren niet makkelijker afgelopen jaar. Is dat heel erg? Of is de coronacrisis juist een goeie levensles waarin je creatief moet zijn en leren omgaan met tegenslagen?

We vroegen de leden van Het Panel of ze het eens zijn met de stelling: De coronacrisis is voor veel studenten een goede leerervaring.

Stavroula Kafka: ‘Als je thuis rustig kunt studeren …’

Student leisure management

‘Voor studenten die thuis rustig kunnen studeren en internet en een computer of laptop hebben is de coronacrisis een goeie leerervaring, eentje die kan worden meegenomen in de competentie: “Ondanks de coronacrisis en twee lockdowns …”

Studenten die deze luxe niet hebben of bijvoorbeeld een werkplaats nodig hebben om aan projecten te werken valt het best zwaar, maar het is niet onmogelijk. Het test je veerkracht.

Het ligt dus heel erg aan de persoonlijke situatie van een student en of de student het mentaal aankan. Maar studenten die het als een “goeie leerervaring” zien, daar zijn er niet veel van.’

Zeyad Al Mumar: ‘Met z’n allen geleerd om ons aan te passen’

Student bedrijfskunde

‘Ik denk dat de coronacrisis niet alleen voor de studenten een goeie leerervaring is, maar voor iedereen in het onderwijs. Het is voor iedereen improviseren en ik denk dat we met z’n allen iets hebben geleerd dat we zonder corona niet snel zouden leren. Namelijk: onszelf aanpassen aan de situatie en daarmee leren omgaan. Nog belangrijker: een positieve mindset aanleren die het voordeel in het nadeel zien!’

Hilde Valentin: ‘Sommigen hebben zonder corona al genoeg meegemaakt’

Docent bij de dienst onderwijs en ontwikkeling

‘In mijn lessen zitten nogal wat studenten die alleen wonen en in Nederland geen of een zeer beperkt netwerk hebben. Zij wonen hier nog maar kort en komen bijvoorbeeld van Aruba of Curaçao. Sommigen zijn gevlucht voor geweld en komen uit Syrië, Iran of Turkije. Sinds de nieuwste lockdown zit een aantal van hen in hun eentje thuis, ze hebben alleen via een scherm contact met familie in het buitenland. Ook tijdens de feestdagen waren ze alleen.

Het gebrek aan (vertrouwde) gezichten om je heen en niet de mogelijkheid hebben om gewone gesprekken te voeren of samen te zijn, lijkt mij geen gezonde situatie. Ik denk ook niet dat deze groep studenten een dergelijke leerervaring nodig heeft. Zij hebben zonder corona en lockdowns genoeg meegemaakt in hun leven. Zij hebben hun veerkracht om te dealen met tegenslagen al lang bewezen.

Voor studenten die nooit echt zorgen hebben gehad in materieel en/of immaterieel opzicht, is dit mogelijk wel een goeie leerervaring. Het kan geen kwaad om te ervaren dat het leven niet altijd loopt zoals je had gepland en mogelijk komen deze studenten sterker en beter gewapend tegen tegenvallers uit deze situatie.’

Ivo van Dalen: ‘Belangrijkste is om niet te hard voor jezelf te zijn’

Student finance & control

‘Mijn antwoord zal klinken als een zoetsappig cliché, versgeplukt uit een willekeurige yogakalender: het gaat erom welke leerervaringen jij eruit haalt. Of het nou een tijd is om jouw flexibiliteit en aanpassingsvermogen te testen, jouw introspectie te vergroten, of jouw discipline te trainen, het gaat erom wat je doet met de tijd die je gegeven is.

Er is veel te leren in deze coronaperiode, maar ik denk dat het belangrijkste is om niet te hard voor jezelf te zijn. Het is een lastige periode geweest voor velen. Als deze coronatijd in het teken heeft gestaan van emotionele/mentale struggles dan is dat ook oké. Als dit jaar slechter is gegaan door tegenslagen dan is dat ook oké.

We verplichten onszelf snel om altijd het positieve uit elke situatie te halen, maar het kan ook zijn dat deze periode nu niet leerzaam is geweest. En hoewel dit ruimte geeft om met behulp van introspectie te leren omgaan met de situatie, is het ook oké als deze coronatijd géén goede leerervaring is geweest.’

Ed Meesters: ‘Met onderzoek verdient zo’n leerervaring studiepunten!’

Docent social work

‘De coronacrisis kan een duidelijke leerervaring zijn: omgaan met tegenslagen, omgaan met niet-natuurlijke regels, omgaan met afhankelijkheid, iets betekenen voor anderen, buiten kaders denken etcetera, etcetera.

Er wordt een beroep gedaan op frustratietolerantie, op veerkracht, op doorzettingsvermogen en op samenwerken. Als studenten met bijvoorbeeld enige literatuur en onderzoek hier tekst bij kunnen maken en creatief de relatie kunnen leggen naar het belang voor de eigen toekomst als professional, dan verdient die leerervaring erkenning in de vorm van studiepunten! Dat is een mooie uitdaging voor opleidingen om competenties op die manier alternatief in te vullen.’

Ilse Stokman: ‘Maar we willen graag weer op locatie dingen leren’

Student bedrijfskunde

‘Tijdens de eerste coronagolf was het zeker een goede leerervaring en zijn alle studenten er heel flexibel van geworden, maar op de lange termijn vraagt het heel veel motivatie en discipline om door te blijven gaan.

Zeker een stage die thuis uitgevoerd moet worden voelt heel anders aan; het onderste uit de kan halen lukt dan niet. Studenten gaan daar dan wel weer flexibel mee om, en dat is tot op bepaalde hoogte dan een goede leerervaring. Maar we willen ook graag weer fysiek op locatie dingen kunnen leren…’

Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

 

 

 

 

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top