Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
10 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: ‘Ik voel me (niet) veilig in het heropende onderwijs’

Gepubliceerd: 6 September 2021 • Leestijd: 3 minuten en 37 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De scholen zijn weer open en veel coronamaatregelen zijn afgebouwd. Sommige docenten en studenten reageren kritisch, omdat ze zich nog niet veilig genoeg voelen. Hoe staat het Profielen Panel daarin?

Het virus is nog volop onder ons, en lang niet iedereen is gevaccineerd. Een docent van de UvA nam ontslag omdat hij zich onveilig voelde. Overdreven of terecht? Kai Glerum, personeelsvertegenwoordiger in de medezeggeschapsraaad, laat weten dat hij dergelijke berichten nog niet heeft gekregen. ‘Dat kan betekenen dat ze er niet zijn of dat in de instituten dit op een goede manier opgepakt wordt’, mailt hij.

We legden de leden van ons Panel de stelling voor: ‘Ik voel me niet veilig in het heropende onderwijs’.

Ilse Stokman: ‘Fijn maar ook gek dat er weinig regels zijn’

Student bedrijfskunde

‘Ik kan me voorstellen dat het onderwijs nu onveilig kan voelen, niet iedereen is volledig gevaccineerd. Persoonlijk voel ik me wel veilig omdat ik juist wel ben gevaccineerd, maar ook ik vind het gek dat er vrij weinig regels zijn.

Ik vind het weer fijn om naar school te mogen en mijn klasgenoten weer in het echt te zien. Wel vind ik dat als de geluiden aanhouden er gekeken moet worden hoe we het onderwijs voor iedereen veilig laten voelen.’

Ráchel Geleijnse: ‘Waarom zijn de regels privé strenger dan in het onderwijs?’

Student lerarenopleiding geschiedenis

‘Zelf vind ik de situatie dubbel, mede omdat het lijnrecht tegenover de coronamaatregelen staat die nu nog gelden. Voor veel evenementen moet je zelfs nog voorafgaand getest worden, terwijl wij in het onderwijs ervan uitgaan dat dit eigenhandig gedaan wordt. Dit doet een beroep op het vertrouwen van de studenten en de docenten.

En dan heb ik het nog niet over het feit dat je het testen misschien per ongeluk zou kunnen vergeten. Daarnaast zien wij nog genoeg om ons heen dat wij anderhalve meter afstand van elkaar horen te houden (denk aan de zorg of het OV) en het dragen van een mondkapje verplicht is. Maar dit geldt ineens niet meer in het onderwijs. Wat is het verschil tussen naast elkaar zitten in een klaslokaal zonder enige bescherming en naast elkaar zitten in een metro, die eveneens gebruikmaakt van een luchtzuiveringssysteem?

Ik kan mij goed inleven in zowel het onveilige gevoel wat dit alles met zich meebrengt, maar ook in de verwarring die hierbij kan ontstaan. Want waarom mag hier (in het onderwijs) meer, dan in privéomstandigheden?’

Joan Nunnely: ‘Zorg en zorgvuldigheid voor elkaar’

Getekend portret van Joan NunnelyDocent studiesucces, diversiteit en talentontwikkeling bij de RAC

‘Een zeer lastig onderwerp en thema. Je kunt niemand verplichten tot vaccinaties. Echter zorgvuldig omgaan met elkaar en vooral ook met zorg is niet gek. Daarnaast: COVID gaat niet meer weg, dus moeten we kijken waar de mogelijkheden liggen om deze zorg en zorgvuldigheid voor elkaar, onderwijs en economie te ontwikkelen. Dat is voor ons allen een belangrijke voorwaarde om vertraging te voorkomen in alles.’

Zeyad Al Mumar: ‘Ik ben corona een beetje vergeten’

Student bedrijfskunde

‘Ik voel mij eigenlijk zo goed als helemaal veilig op de hogeschool. In de gang en onderweg naar school draag ik een mondkapje en ik vermijd plekken waar veel mensen aanwezig zijn, en waar ik niets te zoeken heb.

Verder ben ik eerlijk gezegd corona een beetje vergeten en wil – puur gevoelsmatig – zo min mogelijk met de maatregelen te maken hebben. In een klaslokaal hoef ik verder in de meeste gevallen ook geen anderhalve meter afstand te houden. Ik vertrouw erop dat dit geen problemen zal opleveren.’

Ed Meesters: ‘Kans dat studenten virus meenemen is reëel’

Docent social work

‘Voel ik me veilig op school? NEE.
Ik werk bij social work-deeltijd. Vorig jaar waren leslokalen ingericht op 1,5 meter. Er was bovendien een docent vrijgemaakt om via Teams online les te geven aan studenten die bijvoorbeeld door coronaverschijnselen niet mochten komen. Later gingen alle lessen digitaal.

Ik ben zelf gevaccineerd maar er zijn ook studenten (en misschien collega’s) die niet gevaccineerd zijn. Onze studenten werken met kwetsbare doelgroepen, zoals gedetineerden, mensen in verpleeghuizen, daklozen en verslaafden. De kans dat zij een virus meenemen naar school en hier overdragen is reëel.

Als we nu een hoestende student verzoeken om weg te gaan en hij weigert? Mogen we dan voor ieders veiligheid stellen óf een test óf weggaan? Het allerbelangrijkste is dat er online lesaanbod is. Een student zal redelijkerwijs dan vanuit thuis onderwijs volgen.

Ik zou verwachten, dat behalve het voorschrift “mondkapje bij bewegen” de lokalen preventief zouden zijn ingericht op 1,5 meter en het volume van lesgroepen 15 zou zijn. Voor meer college-achtige lessen zouden grotere ruimtes kunnen worden ingezet met handhaving van de afstand.

Nu is het beleid: geen 1,5 meter, maar volle klassen van 30. Geen specifiek online lesaanbod. Afwezige studenten kunnen inloggen en een les meevolgen. Dat is didactisch zeer onwenselijk. De docent moet dan voor de pc blijven zitten, er is altijd ruis met ontvangst, communiceren et cetera. Het leidt voor de thuiszittende student, de aanwezigen én de docent tot kwaliteitsverlies en frustratie.

De HR volgt het landelijk beleid. Maar je mág (en moet misschien) meer. Ik ben bang dat door dit beleid studenten en docenten vaker bloot staan aan het virus en ongewild medeplichtig zijn aan verdere verspreiding. In een klas van mij zijn er voor morgen nu al vier quarantainemeldingen. In teamvergaderingen zitten ook docenten pal naast elkaar. Met een beetje pech hebben we binnenkort geen onderwijs meer doordat te veel docenten thuis zitten.

Hebben ondernemingsraden (veiligheid) en opleidingscommissies (kwaliteit) hierin zeggenschap?’

Tekst: Edith van Gameren
Illustraties: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top