‘Horeca helden Rotterdam’ willen lokale horeca steunen in coronatijd
Gepubliceerd: 23 April 2021 • Leestijd: 1 minuten en 35 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een groep studenten van de Willem de Kooning Academie is als studieproject een initiatief begonnen om de Rotterdamse horeca te ondersteunen. Met hun social media platform hopen ze dat de bedrijven meer klandizie krijgen.
De tweedejaars studenten van leisure and events management hadden alle drie ongeveer hetzelfde, vage idee voor hun tweedejaarsproject: iets met horeca en eten. Nienke den Oudsten, Rosa Goedhart en Nina Vermeer vonden elkaar uiteindelijk in een gezamenlijk project dat bedoeld is om de Rotterdamse horeca te steunen. Het initiatief gaat door het leven als ‘Horeca Helden Rotterdam’. Doel is lokale tentjes te promoten, zodat het hopelijk iets beter lukt het hoofd boven water te houden in coronatijd. Nu met hun ‘afhaalaanbod’, straks weer echt in de zaak.
‘Ons eerste plan was om een magazine te starten’, vertellen ze, ‘later een online magazine’. Een magazine was een leuk idee, leggen ze uit, maar om de content te creëren was nogal een toer in coronatijd. ‘In het begin hebben we heel veel zitten bellen, maar veel zaken zijn natuurlijk dicht en ondernemers moeilijk bereikbaar. Uiteindelijk hadden we één interview. We maakten er een Instagram-platform van en daarnaast zetten we filmpjes op TikTok.’
Reacties positief
Het concept met Instagram werkt makkelijker, ondernemers die zich willen aansluiten kunnen zich presenteren met een post. ‘Het kost ons minder werk en je weet zeker dat het nuttig is voor de ondernemer’, zegt Nienke. Want de reacties zijn overwegend positief, ‘jullie zijn helden’, hoorden ze al. Al zijn er ook ondernemers die zeggen geen tijd te hebben ‘voor een schoolproject’. Maar inmiddels komen er ook ondernemers spontaan op Horeca Helden Rotterdam af om mee te doen.
Zelf maken ze foto’s en filmpjes voor Instagram en Tiktok van de cafés, restaurants, koffietentjes en andere horeca die ze bezoeken. Want met het warm maken van potentiële klanten begint de ‘customer journey’ die de drie studenten op papier hebben uitgewerkt. Alles om te zorgen dat de ondernemers een groter bereik krijgen, zonder geld te hoeven afdragen aan dominante platforms zoals Thuisbezorgd of Uber Eats. ‘We willen toffe content maken die we zelf leuk zouden vinden’, zegt Rosa. We hebben plannen voor video’s, maar moeten ook zorgen dat we meer volgers krijgen. Daarvoor schrijven we nu een plan. Wie weet kunnen we op termijn wel een concurrent worden van Thuisbezorgd’, lacht ze.
Tekst: Edith van Gameren
Foto: Horeca Helden Rotterdam
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top