IGO to the Future Festival: ‘De sfeer van optimisme bleef de hele dag’
Gepubliceerd: 5 November 2021 • Leestijd: 5 minuten en 12 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Keynotes, workshops, expositie, games, een dj met een silent disco en dat alles in een heus blokkenschema. ‘IGO to the Future’ deed de naam festival eer aan. Medewerkers en studenten van het instituut konden kennis en inspiratie opdoen en elkaar ontmoeten.
Het enige dat eigenlijk ontbreekt zijn de festivalbandjes en lange wachtrijen voor wc en bar, maar die worden niet echt gemist. Op de RDM campus is van alles te doen in verschillende ruimtes. De activiteiten passen allemaal in een van de zes pijlers die studenten en medewerkers moeten helpen er een succesvol studiejaar van te maken bij IGO: Binding, Studentenwelzijn, Resilient City, Blended Learning, Vitaliteit & werkgeluk en Toekomstgerichte leer- werkomgeving.
Bewuste ‘reboarding’
Leonie Hartman, manager IGOvation HUB en een van de organisatoren van het festival, legt uit dat het evenement past in een groter ‘reboardingprogramma’ onder de titel IGO Back to School: ‘Na maanden thuis studeren en thuiswerken komen we terug op school. Dat geeft weer een soort cultuurshock. Bij IGO hebben we daar over nagedacht: laten we het over ons heen komen of zien we dit als kans om de transformatie te begeleiden?’
Men koos voor het laatste en plande een aantal momenten die naar verwachting belangrijk zouden zijn in het proces. Om te beginnen de jaaropening, een logisch startpunt. Het festival is gepland op het moment van wat corporate antropoloog Jitske Kramer de ‘terugkeershock’ noemt. ‘In eerste instantie ben je blij dat je weer terug bent, maar komt ook dingen tegen waarvan je denkt “Oh, hier heb ik eigenlijk helemaal geen zin in”. Dat gaat een beetje schuren, je wilt niet helemaal terug naar hoe het was. Dan komt de vraag: wat wordt ons nieuwe normaal? Wat is bijvoorbeeld het doel van bij elkaar komen? Hoe kunnen we onze werk- en leeromgeving toekomstgericht maken?’
In februari begonnen Hartman en haar collega’s al na te denken over het programma, met steeds eventuele veranderende coronamaatregelen in het achterhoofd. Het werd nog spannend met de persconferentie van afgelopen dinsdag, maar uiteindelijk kon het festival doorgaan als gepland.
Jan Rotmans: ‘Het moet sneller en slimmer’
Veel deelnemers beginnen met koffie, snuffelen rond bij de expo rond bio-based bouwen, krijgen lieve complimenten van de ingehuurde ‘complimentenmeisjes’ (m/v) en luisteren naar de Keynote van duurzaamheidsgoeroe Jan Rotmans.
Hij schetst een alarmerend maar tegelijkertijd inspirerend beeld van de toekomst en de vele veranderingen die op de gebouwde omgeving afkomen, zoals de klimaatcrisis. Hij sombert niet, ‘Omarm de chaos’, heet zijn nieuwe boek. ‘Chaos is afbraak en opbouw. Jullie zijn onderdeel van een revolutie’, zegt hij tegen de studenten. De verduurzaming moet ‘sneller en slimmer’ en daar speelt het onderwijs een rol in. Curricula en opleidingen moeten op de schop, maar het devies is ‘groot denken, klein doen’, om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen in de verandering.
‘We staan voor een gigantische opgave als je het hebt over vraagstukken rond duurzaamheid, klimaatadaptatie, woningschaarste, digitalisering’, zegt instituutsdirecteur Robert van Ingen. ‘Als opleidingen zitten we ook in een transitie, we willen nog meer vanuit die opgaven gaan werken, daarin ontwikkelen en meer multidisciplinair gaan samenwerken over opleidingen. Ik vond het mooi dat dat nog eens bevestigd werd door Rotmans. We moeten onze studenten hierop voorbereiden op de veranderende toekomst, dat moet de kern worden van het onderwijs, we gaan van nice to have maar need to have.’
Hoe bak je blended een taart?
Na Rotmans verhaal gaan er workshops van start. Bijvoorbeeld de ‘Bake off’ rond blended learning. Onder leiding van ICTO-coaches gaan medewerkers en studenten een cursus ‘taarten bakken’ ontwerpen op een blended manier. ‘Taarten bakken begrijpt iedereen’, legt ICTO-coach Erik Hulsebosch uit, ‘en door het niet over het eigen vak te hebben, hoeven we geen discussie te voeren over leerdoelen.’
De deelnemers gaan in groepen aan de slag. Wat kan online en wat moet fysiek? Hoe gaan we toetsen? Met gekleurde kaartjes proberen ze de ‘student journey’ uit te stippelen, waarbij het eindresultaat moet zijn dat de student een ‘meestertaart’ kan bakken. Twee docenten logistics management en een student bouwkunde beginnen met kaartjes te schuiven en te overleggen. De docenten vinden het een eyeopener om nu eens van een student te horen wat voor hen werkt.
‘We ontwerpen een cursus die er nog niet is’, zegt Hulsebosch, ‘maar deze cursus kan ook meteen als casus dienen in het nieuwe LMS.’ Aan dat nieuwe LMS is ook een tafeldiscussie gewijd op het festival. Civiele techniek-student Sander zal daar zijn mening geven als gebruiker van de studentkant, vertelt hij tijdens de lunch. ‘Voor mij is gewoon het belangrijkste dat je alles kunt vinden’, zegt hij. ‘We werken nu in een pilot met Canvas, waarvan we alleen de link hebben gekregen maar meteen was alles duidelijk. Ik hoop dat het nieuwe systeem dat ook biedt.’
Hulptroepen verzameld
In een van de lange looppaden zijn allerlei ‘hulptroepen’ aanwezig om studenten en medewerkers verder te helpen. Annette Noordzij van de mediatheek van het technisch domein zit met haar collega klaar om vragen van studenten over onderzoek te beantwoorden. En vragen van docenten natuurlijk, want ook zij weten vast nog niet allemaal dat de mediatheek enorm veel materiaal digitaal en allerlei handige zoektools heeft, en voor het technisch domein zelfs een soort ‘Spotify voor boeken’ in huis heeft. Voor de leuk delen ze tasjes en tatoeages uit.
Wat verderop brengt een fotograaf zijn lampen in stelling. Medewerkers en studenten kunnen er een professionele profielfoto laten schieten, bijvoorbeeld voor hun LinkedIn-pagina. De decanen zijn vertegenwoordigd, HR Vitaal en Studentenwelzijn brengt het workshopaanbod onder de aandacht. Dat, zo vertellen ze, voorlopig voor een groot deel online blijft. Wegens succes geprolongeerd: vorig jaar in onderwijsperiode 3 hadden de workshops – online – in totaal duizend deelnemers, een recordaantal.
Aan de slag met LinkedIn
Na de lunch gaan de workshops verder. Over LinkedIn bijvoorbeeld, gegeven door oud-student van het instituut Brad de Gruijter, die de opleiding niet afmaakte, overstapte naar de opleiding ondernemen en het bedrijf Social Media Heroes oprichtte. In krap een uurtje leidt hij studenten en medewerkers door de geheimen van het LinkedIn-profiel. Een mooie, neutrale profielfoto – ‘hier beneden kun je ze nu gratis laten maken’- , een passende banner, een goeie kopregel en duidelijke samenvatting. ‘Je kunt ook aangeven of je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt’, zegt hij. ‘Heel handig. En je werkgever ziet dat niet’. Medewerkers gniffelen.
Een tweedejaars ruimtelijke ontwikkeling en tweedejaars civiele techniek werken ijverig aan hun profiel. ‘Gedreven, dat is een goede term’, lacht de een. Ze moeten aan het einde van dit jaar een stage vinden voor jaar 3. Een beetje werken aan het digitale cv kan geen kwaad. ‘Ik hoorde dat bedrijven nog bezig zijn met een inhaalslag en dat het daardoor nog steeds lastig is om een stage te vinden’, zegt student Haroune.
Sfeer van urgentie en optimisme
Van Ingen kijkt aan het einde van de dag tevreden terug. ‘Ik heb veel enthousiasme gezien bij studenten en bij medewerkers. Ik vond het geweldig dat we dit samen hebben gedaan. Mensen hebben van elkaar geleerd, studenten van docenten en andersom. De vorm was goed, we hebben zelf veel expertise in huis. En ik merkte gedurende de hele dag dat de urgentie uit het verhaal van Rotmans door onze studenten en medewerkers sterk gevoeld wordt. Er is reden voor optimisme, de duurzaamheidsvraagstukken zijn oplosbaar, maar we zullen anders naar de opgaven moeten gaan kijken. De sfeer van optimisme en urgentie bleef de hele dag: We kunnen dit maar we moeten wel nú in beweging komen.’
‘We hebben veel te doen… en we kunnen het SAMEN’, is volgens Leonie Hartman de conclusie van de dag. ‘We staan voor een opgave waar we multidisciplinair voor moeten samenwerken. Dat betekent ook iets voor onze samenwerking binnen en buiten het instituut. Daar zetten we, onder andere met het festival, al mooie stappen in.’
Tekst en foto’s: Edith van Gameren
Volgend jaar weer!
Ja doen, leuk!