Introductie civiele techniek: Lees de modulewijzer en koop niet alle boeken
Gepubliceerd: 30 August 2021 • Leestijd: 2 minuten en 7 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Eind augustus: het is tijd voor de introductieactiviteiten. Profielen liep mee met een introductiegroep bij civiele techniek,een opleiding die 76 eerstejaars verwelkomde. Dat waren er tien minder dan verwacht, dus werd vanochtend nog besloten niet met vier maar met drie klassen te starten.
‘In de gangen moet je mondkapje op hè’. Docent Marco Kortlever is zijn rondleiding op locatie Academieplein net begonnen als hij een aantal van de eerstejaars op de coronaregels moet wijzen. Het is druk op de locatie, zeker als twee introductieweekgroepjes elkaar passeren. Anderhalve meter hoeft in de HR-gebouwen niet meer, maar een mondkapje op de gangen dus juist wel.
‘Hint is het toverwoord’
Kortlever vertelt de eerstejaars civiele techniek waar de mediatheek is en de nieuwe kantine (de verbouwing is nog niet helemaal klaar) en waar de decanen zitten: ‘Dat vind je ook op Hint, Hint is hier echt het toverwoord.’
Op de eerste verdieping tussen vleugels A en B is de studiezaal, laat Kortlever zien, waarna peercoach Silvester er nog een praktische tip aan toevoegt. ‘Je kunt ook gewoon door die zaal lopen om van vleugel A naar B te komen’, aldus de tweedejaars in het ‘ASK ME’-shirt.
‘Het tabellenboek moet je wel hebben’
Ook tijdens de aansluitende bijeenkomst in een collegezaal is Silvester van de praktische tips. Over welke onderwijsperioden druk zijn en welke minder en over de aan te schaffen studieboeken. De tweedejaars was er vorig jaar zo’n 400 euro aan kwijt. Voor een deel weggegooid geld, weet hij nu. ‘Koop niet al je boeken! Sommige boeken heb ik niet gebruikt, van eentje maar een hoofdstukje. Maar het tabellenboek moet je wel hebben.’
Adea had al van een vriendin gehoord dat het beter is om niet direct alle boeken aan schaffen. Ze heeft eerst mbo sociaal werk gedaan en kiest nu met civiele techniek voor iets heel anders. ‘Ik heb nu iets gekozen wat ik heel leuk vind’, zegt ze. Dat ze in de klas een van de weinige vrouwen is, deert haar niet: ‘Ik had dat wel verwacht, maar als ik de opleiding leuk vind, dan is dat oké.’
Ook Levi denkt een leuke opleiding te hebben: ‘Ik heb altijd al iets gehad met mooie gebouwen en infrastructuur!’ Dat laatste geldt ook voor Chakir die vorig jaar informatica studeerde en nu vooral hoopt op veel les op school. ‘Online les vond ik helemaal niks. Ik verwacht goed les te krijgen van docenten die alles weten.’ Vincent verwacht vooral een brede opleiding waarbij hij zich uiteindelijk kan specialiseren.
‘Zoek het zelf maar op’
Docent Marco Kortlever hamert er in de bijeenkomst op dat je echt moet proberen om te bij te blijven en niets uit te stellen. ‘Probeer tentamens in een keer te halen. Dat loont echt.’ Bij herkansing ben je de lesstof immers al weer deels vergeten. Ook de modulewijzer is voor de docent een aandachtspunt. ‘Die is leidend, en het kan je enorm veel werk besparen als je weet wat erin staat, dus weet wat je wel en niet moet studeren.’
Silvester kan dat beamen: ‘Als je een paar keer bij een docent bent gekomen met een makkelijke vraag, laat de docent dat ook merken, en krijg je te horen “Zoek dat zelf maar op, in de modulewijzer”.’
Tekst en foto: Jos van Nierop
Je kunt via de mediatheekwebsite zien of je een boek kunt lenen en of het beschikbaar is als e-book: https://www.hogeschoolrotterdam.nl/voorlichting/begeleiding-en-voorzieningen/mediatheek/info-per-opleiding/instituut-voor-de-gebouwde-omgeving/civiele-techniek/boeken/#flex
Geldt ook voor andere opleidingen. Let wel op: gedrukte boeken zijn beperkt beschikbaar voor uitleen en bij de meeste e-books is er een beperkt aantal gelijktijdige gebruikers.
“Bij herkansing ben je de lesstof immers al weer deels vergeten.”
Wat is dat voor stelling? Als de kennis na enkele maanden al niet meer betrouwbaar is, hoe is het dan na enkele jaren als het diploma is behaald?
Ik begrijp ook wel dat kennis vervaagt met de tijd, maar dit klinkt wel als een heel cynisch perspectief op het behalen van tentamens, die kennelijk slechts een (re)productiemoment van kennis zijn en niet reflectief zijn voor de vaardigheden waarmee de student uiteindelijk de opleiding behoort te verlaten.