Ontevreden studenten van de lerarenopleiding maatschappijleer posten noodkreet
Gepubliceerd: 21 January 2021 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De studenten uit verschillende leerjaren hebben naar eigen zeggen ‘al geruime tijd zelden tot geen onderwijs’. De Hogeschool Rotterdam is van de klachten op de hoogte en vraagt om ‘geduld en begrip’ en ‘betreurt het ontstane ongemak.’
Drie jaar geleden is er een curriculumvernieuwing ingezet op de lerarenopleiding maatschappijleer en het doorvoeren van het nieuwe programma gaat niet zo soepeltjes als gehoopt. Studenten die in het oude curriculum met de opleiding zijn gestart en nog vakken uit eerdere jaren hebben openstaan, zijn in de knel gekomen.
Oude programma
De vakken die ze nog moeten volgen en/of afronden, worden niet meer aangeboden en de docenten die de vakken gaven, zijn in sommige gevallen niet meer aan de opleiding verbonden. Hierdoor is het lastig om vervangende opdrachten of vervangend onderwijs aan te bieden.
De Hogeschool Rotterdam laat in een verklaring weten: ‘Bij de invoering van het nieuwe programma, is onvoldoende rekening gehouden met studenten die nog vakken open hadden staan van het oude programma.’
Planning en communicatie
Ook uit andere leerjaren krijgt Profielen berichten dat de planning van de lessen en de communicatie vanuit het instituut voor extra studiestress zorgen.
Studenten lieten anoniem aan Profielen weten dat ‘de hele opleiding op zijn kop is komen te staan’ waardoor studenten tegen allerlei problemen aanlopen. ‘Er lijkt op dit moment geen plan, geen personeel en heel weinig communicatie te zijn. Ik kan me welgeteld een docent bedenken die op dit moment echt probeert de communicatielijntjes open te houden’, aldus een student van de lerarenopleiding maatschappijleer. Een ander zegt de opleiding niet meer te herkennen; studenten die zich voorheen ‘gesteund gemotiveerd en gedreven’ voelden door de begeleiding, voelen zich nu ‘aan hun studentenlot overgelaten’.
‘De situatie is onhoudbaar’
Studenten hebben hun zorgen geuit, maar er is in hun ogen nog niet genoeg veranderd. Op hun Instagram-pagina uit een groep studenten zorgen. Volgens hun bericht krijgen veel studenten van de opleiding nauwelijks onderwijs. ‘De situatie is onhoudbaar en wij hopen met deze noodkreet dat deze situatie snel verandert’, schrijven ze. Ze zijn ook een online petitie gestart.
View this post on Instagram
De HR heeft gesprekken gevoerd over ‘de zorgen, onzekerheden en boosheid’ van de studenten en er zijn extra slc’ers ingezet om de situatie te verhelpen. De hogeschool geeft aan voor iedereen een ‘aansluitend programma te maken, waarin oude vakken en nieuwe vakken op elkaar aansluiten.’
De problemen op de opleiding zullen niet snel opgelost worden omdat het volgens de HR een organisatorisch vraagstuk is en het tijd kost om het voor iedere betrokken student goed te organiseren. De HR vraag studenten ‘geduld en begrip hiervoor en betreuren het ontstane ongemak.’
Tekst: Tosca Sel
Ik begrijp dat studenten hierdoor een studievertraging kunnen oplopen, dat is denk ik ook de reden waarom zij hun ontevredenheid hebben geuit, wat gaat de HR, of tenminste de directeur van maatschappijkunde, dit dan oplossen?
“De vakken die ze nog moeten volgen en/of afronden, worden niet meer aangeboden en de docenten die de vakken gaven, zijn in sommige gevallen niet meer aan de opleiding verbonden. ”
Maar jongens, bovenstaande kan toch niet. Waarom zijn die docenten überhaupt weg. Lijkt wel alsof het hommeles is daar bij maatschappijkunde.
Wat er gebeurt om de situatie op te lossen, staat in het artikel:
‘De HR heeft gesprekken gevoerd over ‘de zorgen, onzekerheden en boosheid’ van de studenten en er zijn extra slc’ers ingezet om de situatie te verhelpen. De hogeschool geeft aan voor iedereen een ‘aansluitend programma te maken, waarin oude vakken en nieuwe vakken op elkaar aansluiten.’
De problemen op de opleiding zullen niet snel opgelost worden omdat het volgens de HR een organisatorisch vraagstuk is en het tijd kost om het voor iedere betrokken student goed te organiseren. De HR vraag studenten ‘geduld en begrip hiervoor en betreuren het ontstane ongemak.’
Of dat voor de studenten voldoende is, moet nog maar blijken. Uit de eerste zeer ontevreden (anonieme) reacties op dit bericht die ons via verschillende kanalen bereiken, maak ik op van niet.
Grts Tosca
Beste Tosca,
Maar het artikel en uw reactie is niet juist en bevat onwaarheden
Dit nieuwe programma is helemaal niet zo nieuw: al in 2018 begonnen en dit had ook succes: veel meer studenten haalden hun P in een keer, waaronder ik en zit nu in mijn 3de studiejaar en dat was zonder enige vertraging Studenten waren we er blij mee en het was ook motiverend.
Het probleem zit hem niet hierin maar in het huidige team. Dat is helemaal anders dan het oude team en lijken het allemaal zelf niet te kunnen volgen. Alle oude en goede docenten zijn gewoon weg. Die hadden dat nieuwe programma bedacht en voerde het goed uit en dat ben ik samen met vele andere studenten het bewijs van. De nieuwe docenten weten niets helemaal niets van dit programma en daar zijn nu alle studenten het bewijs van.
Vind je het gek dat ze daar nu een rotzooi van maken en daarmee dus de schuld lijken af te schuiven op een nieuwe curriculum! Door deze teamverandering gaat het niet goed in de opleiding en dus niet door dat programma.”
Er zijn helemaal geen nieuwe slc docenten aangenomen! Onze contact met de huidige jaars geven aan dat voor alle oud studenten er 1 gepensioneerde persoon is aangewezen, die los van alles staat en niets heeft betekend, ook dit is dus onjuist!
Nog meer geduld ophoesten voor iets van het management heeft besloten, zonder na te gaan wat er te verliezen valt is niet alleen egoïstisch maar ook niet verantwoord.
Het oude team had het goed voor elkaar en studsnten heb hier nooit last van ondervonden! Dit zijn controleerbare feiten. Het oude lichaam was en is tot op heden nog steeds de belichaming van IVL Lero Maatschappijleer en het huidige team heeft bewezen niet te kunnen voldoen aan deze kwaliteiten ! Als mensen van ‘bovenaf’ dit willen ontkennen en het afschuiven op een curriculum dan is het duidelijk dat studenten niet centraal staan, maar het eigen belang wat dat is weten wij ook niet, maar wat wij wel weten is dat dit onrecht is, in zijn puurste vorm!
Is er al gesproken door de studenten met de opleidingscommissie? Die hebben een constant gesprek met de manager of directeur over de kwaliteit van de opleiding en daar zitten zowel docenten als studenten in.
Het curriculum op de schop, het hele docententeam vervangen en complete chaos. Ik ken dit verhaal van CTE een jaar of vijf geleden en we zullen vast niet de enige zijn. Meestal een kapitein met oogkleppen aan het roer van de opleiding of het instituut.